W Niemczech zniknąć może jedna czwarta agentów turystycznych

Fot. AFP

2,5 tysiąca z 10 tysięcy działających obecnie biur agencyjnych w Niemczech może przestać istnieć w najbliższych kilku latach – uważa ekspert. Powodem nie są wcale tylko problemy wynikające z pandemii, ale też zmiana pokoleniowa.

Prezes Selective Partners Frank Aepfelbach uważa, że na rynku agencji turystycznych w Niemczech już dawno powinno było dojść do konsolidacji. Aepfelbach jest ekspertem w zakresie sprzedaży, wyceny firm, sukcesji, ekspansji i wchodzenia na nowe rynki w turystyce w krajach niemieckojęzycznych. W rozmowie z niemieckim magazynem branżowym „Touristik Aktuell” mówi, że w perspektywie średnioterminowej z rynku może zniknąć nawet 2,5 tysiąca biur agencyjnych. To jedna czwarta wszystkich obecnie działających. Podobny scenariusz może być udziałem touroperatorów.

CZYTAJ TEŻ: Niemieccy agenci przechodzą z pracy stacjonarnej na mobilną

W tej chwili biura utrzymują się dzięki pomocy rządowej, z której korzysta wiele małych i średnich przedsiębiorstw. Jednak problemy wynikające z pandemii koronawirusa nie są jedynym powodem, dla którego więcej agentów będzie sprzedawać swoje firmy. Zdaniem eksperta w 2020 roku liczba takich transakcji była tylko minimalnie większa niż rok wcześniej, ale już od stycznia tego roku wzrosła o dobre 20 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku.

W tym czasie Selective Partners doradzał 40 agentom, ale tylko 10 procent właścicieli decydowało się na zmiany z powodu kryzysu. Największym problemem jest brak następców. – Z analizy statystyk i prognoz, które przeprowadziliśmy z jedną z największych sieci franczyzowych, wynika, że problem zmiany pokoleniowej będzie najbardziej zauważalny od 2023 do 2027 roku – mówi ekspert, który wcześniej związany był z kooperatywą Best-Reisen, kierował też działem sprzedaży i marketingu w FTI. W tym czasie około 35 procent właścicieli firm i samozatrudnionych wycofa się z biznesu. Pandemia może ten proces jednak przyspieszyć.

ZOBACZ TAKŻE: Niemiecki TUI zawiesza call center dla agentów

Aepfelbach przyznaje jednak, że kiedy zamyka się biuro agencyjne, zwalnia się też miejsce w atrakcyjnej lokalizacji. Wiedzą o tym eksperci, szczególnie ci odpowiedzialni za rozwój sieci sprzedaży i już nad tym pracują. Prezes Selectiv Partners mówi, że w związku z tym spadek liczby biur agencyjnych może być nieco skompensowany przez nowe otwarcia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Parlament Europejski za certyfikatami szczepień

Parlament Europejski poparł projekt Komisji Europejskiej przygotowania certyfikatów szczepień dla obywateli UE. Warunek – ...

Za 20 lat 68 milionów pasażerów na polskim niebie

W 2030 roku polskie lotniska obsłużą 68 milionów pasażerów. Do obsługi tego ruchu powstanie ...

Jedziesz do Niemiec? Zajrzyj do „Turystycznego drogowskazu”

„Turystyczny drogowskaz” to inicjatywa Niemieckiego Rządowego Centrum Kompetencyjnego Turystyki, dzięki której łatwiej będzie zaplanować ...

Rainbow: Sytuacja na Kos jest opanowana

– Nasi klienci nie panikują. Nie mamy sygnałów, żeby chcieli nagle przerywać pobyt na ...

Kim Dzong Un nakazał burzenie hoteli

Przywódca Korei Północnej nakazał zburzenie zbudowanych przez Koreę Południową hoteli i infrastruktury turystycznej w ...

Rusza Społeczna Rada Turystyki przy ministrze

Dzisiaj zacznie działanie Społeczna Rada Turystyki przy ministrze sportu i turystyki Witoldzie Bańce. W ...