Dane zebrane przez Polski Związek Organizatorów Turystyki za 4. tydzień tego roku*, pokazują, że liczba klientów, którzy zrobili zakupy w biurach podróży była mniejsza od zeszłorocznej o 8,3 procent. Co gorsza, spadek w wyjazdach samolotowych, a więc najważniejszych z punktu widzenia touroperatorów, był jeszcze większy i wyniósł 11,7 procent. Spadła też liczba sprzedanych podróży autokarowych, o 2,1 procent. Jedynie w samych noclegach (tzw. dojazd własny) biura zanotowały zwyżkę – o 18,1 procent.
Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku
Jak ostatni tydzień wpłynął na wynik skumulowany, czyli liczony od początku sprzedaży Lata 2017? PZOT pokazuje, że spadek był spory. Ten jeden tydzień spowodował, że z nadwyżki nad tym samym okresem w 2016 roku ubyło 3,2 procent, czyli wynik zjechał z 23 do 19,8 procent.
Klienci najchętniej zaopatrywali się w wycieczki do typowych wakacyjnych krajów: Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Egiptu, Włoch, Portugalii (tu zaskoczenie, ten kraj nigdy nie występuje bowiem tak wysoko w rankingu), Chorwacji, Albanii, Turcji (po zamachach z początku roku w kilku miastach Turcji, kraj ten nie może wrócić nawet do pierwszej piątki najpopularniejszych) i na Kubę (jedyny kraj egzotyczny, który dostał się w minionym tygodniu na listę najczęściej wybieranych).