Reklama

PZOT: Tąpnięcie sprzedaży w biurach podróży

Od kiedy biura podróży zaczęły sprzedawać wyjazdy na sezon letni 2017 roku, nie było jeszcze takiego spadku sprzedaży jak w ostatnim tygodniu – pokazuje raport PZOT

Publikacja: 31.01.2017 23:53

PZOT: Tąpnięcie sprzedaży w biurach podróży

Foto: ROL

Dane zebrane przez Polski Związek Organizatorów Turystyki za 4. tydzień tego roku*, pokazują, że liczba klientów, którzy zrobili zakupy w biurach podróży była mniejsza od zeszłorocznej o 8,3 procent. Co gorsza, spadek w wyjazdach samolotowych, a więc najważniejszych z punktu widzenia touroperatorów, był jeszcze większy i wyniósł 11,7 procent. Spadła też liczba sprzedanych podróży autokarowych, o 2,1 procent. Jedynie w samych noclegach (tzw. dojazd własny) biura zanotowały zwyżkę – o 18,1 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Jak ostatni tydzień wpłynął na wynik skumulowany, czyli liczony od początku sprzedaży Lata 2017? PZOT pokazuje, że spadek był spory. Ten jeden tydzień spowodował, że z nadwyżki nad tym samym okresem w 2016 roku ubyło 3,2 procent, czyli wynik zjechał z 23 do 19,8 procent.

Klienci najchętniej zaopatrywali się w wycieczki do typowych wakacyjnych krajów: Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Egiptu, Włoch, Portugalii (tu zaskoczenie, ten kraj nigdy nie występuje bowiem tak wysoko w rankingu), Chorwacji, Albanii, Turcji (po zamachach z początku roku w kilku miastach Turcji, kraj ten nie może wrócić nawet do pierwszej piątki najpopularniejszych) i na Kubę (jedyny kraj egzotyczny, który dostał się w minionym tygodniu na listę najczęściej wybieranych).

Reklama
Reklama

W tym kontekście ciekawie było spojrzeć na tabelę, w której PZOT pokazuje skumulowany wzrost lub spadek poszczególnych krajów. Widać, że kiedy jedni tracą, inni zyskują. Okazuje się, że Grecja w ostatnim tygodniu sporo się cofnęła – jej wzrost podsumowany dwa tygodnie temu wynosił 67 procent, a ostatnio już tylko 55 procent. Turcja straciła w ciągu tygodnia 5 procent (z minus 25 do minus 30 procent ubytku rok do roku), a Egipt tyle samo zyskał (z plus 20 do plus 25 procent). Bułgaria, która była na 8-procentowym plusie, po ostatnim tygodniu spadła do minus 1. Hiszpania natomiast utrzymuje się generalnie na tym samym stabilnym poziomie (około 0 procent, a tydzień wcześniej minus 1 procent).

Średnie ceny wyjazdów z biurami podróży były raczej stabilne. Jedyne co zwraca uwagę to gwałtowna przecena wypoczynku w Turcji. Najwyraźniej wiąże się ona ze słabym popytem i chyba zbyt szybkim wywindowaniem ceny do poziomu 2400 złotych (patrz wykres pokazujący notowanie Antalyi).

I tak średnia cena ofert „tureckich”, kupionych w biurach podróży między 23 a 29 stycznia (2399 złotych) była o 416 złotych mniejsza od ceny z okresu między 16 a 22 stycznia (2415 złotych).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

Reklama
Reklama

*Raport obejmuje 4. tydzień roku, czyli okres od 23 do 29 stycznia 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Dane MerlinX pokazują prawdopodobnie wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Dane zebrane przez Polski Związek Organizatorów Turystyki za 4. tydzień tego roku*, pokazują, że liczba klientów, którzy zrobili zakupy w biurach podróży była mniejsza od zeszłorocznej o 8,3 procent. Co gorsza, spadek w wyjazdach samolotowych, a więc najważniejszych z punktu widzenia touroperatorów, był jeszcze większy i wyniósł 11,7 procent. Spadła też liczba sprzedanych podróży autokarowych, o 2,1 procent. Jedynie w samych noclegach (tzw. dojazd własny) biura zanotowały zwyżkę – o 18,1 procent.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Sieci kampusowe – łączność skrojona dla firm
Biura Podróży
Rainbow przedłuża rekordową gwarancję. Zapowiada "wysoki wzrost jednocyfrowy" sprzedaży
Biura Podróży
Wakacje.pl, Travelplanet i Invia z jednym zarządem. „Jeden team dla wszystkich marek”
Biura Podróży
10 tysięcy pracowników TUI pracuje zdalnie. Najchętniej z Hiszpanii
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biura Podróży
Traveldata zebrała i porównała ceny wakacji na 2026 rok. Jest taniej
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama