Jeśli uwzględnić, że chodziło o tydzień z drugim majowym długim weekendem, to był to i tak niezły wynik – tak prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej ocenia dane o sprzedaży w biurach podróży, jakich dostarczył w zeszłym tygodniu raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki. W cotygodniowym omówieniu wydarzeń Betlej odwołuje się do wyniku dotyczącego 22 tygodnia tego roku (przełom maja i czerwca).
Z powodu wysokiej bazy odniesienia dynamika wzrostu sprzedaży imprez lotniczych znacząco spadła, bo do zaledwie 6,3 procent (tydzień wcześniej 17,3 procent), dynamika dwuletnia wyniosła zaś tylko 5,1 procent, podczas gdy tydzień wcześniej sięgnęła 42,9 procent (więcej: „W biurach podróży drastyczny zjazd cen”).

Zdaniem eksperta słabnącą dynamikę sprzedaży wycieczek powodować mogą typowe przejściowe osłabienie nastrojów konsumenckich, zbliżający się mundial w Rosji. Gorszy wynik wzrostu może też wynikac z przyczyn technicznych – dane PZOT nie uwzględniają w statystykach imprez sprzedawanych przez biuro TUI Poland, w którym dynamika wzrostu przekracza średnią dla reszty branży. „Na tę ostatnią przyczynę mogą wstępnie wskazywać dane z alternatywnych źródeł, które wskazują na wyższe przyrosty bieżącej liczby pasażerów czarterowych niż wynikające z raportów z systemu MerlinX” – pisze Betlej.
Prezes Traveldaty zwraca uwagę, że bardziej niepokojące jest jednak drastyczne obniżenie cen wycieczek z bliskimi terminami wylotów. Zjawisko spadających cen rozszerzyło się nawet na czerwiec, wyraźnie obejmując już kierunki dotychczas relatywnie dobrze opierające się dużym zniżkom jak Turcja i Egipt.