Analizując ostatni raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki sporządzony na podstawie danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX prezes Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej stwierdza w swoim cotygodniowym podsumowaniu wydarzeń na rynku turystyki wyjazdowej, że po 10-tygodniowej serii wzrostów nastąpił dość głęboki, bo sięgający 13 – 14 procent spadek sprzedaży wycieczek.
Czytaj też: „W biurach podróży ceny nabrały przyspieszenia”.
Jak przypomina, przed rokiem w raportach z systemu MerlinX PZOT zaprzestał na trzy tygodnie podawania dynamiki wzrostu wycieczek w poszczególnych segmentach i ograniczył się do podawania jedynie danych zbiorczych. Dlatego aby lepiej oddawać dynamikę dwuletnią, Traveldata w swoim wykresie zastąpiła dane dotyczące dynamiki sprzedaży imprez lotniczych danymi ogólnymi, co jest zasygnalizowała zmienionym rodzajem słupka. Różnica wynikająca ze zmiany podejścia nie powinna być duża, jako że imprezy lotnicze i tak stanowią miażdżącą większość sprzedaży ogółu imprez rejestrowanych w systemie MerlinX – wyjaśnia Betlej.
Tak ujęta dynamika w ujęciu dwuletnim wyniosła tym razem 13,6 procent. „Ten mimo wszystko nadal słaby rezultat nie neguje tezy, że dwuletnia dynamika wzrostu sprzedaży wycieczek nadal pozostaje w ogólnym łagodnym trendzie spadkowym, ale szanse na odwrócenie tego trendu stają się znacznie większe”.