Pierwszy lot zaplanował na 4 czerwca na Kretę. Kolejne samoloty wystartują 11 czerwca na Majorkę, 14 czerwca do Antalyi, 16 czerwca do Warny, 17 czerwca na Kos, 18 czerwca do Tirany i 20 czerwca do Burgas.

Na razie informacje te można odczytać jedynie z systemu rezerwacyjnego Itaki. Jako pierwszy podał je portal rynek-lotniczy.pl. Jak się dowiadujemy, oficjalne ogłoszenie swojej decyzji touroperator planuje na poniedziałek. Chce zrobić to wspólnie z lotniskiem i PPL.

Itaka jako pierwsza zadeklarowała, że rozważy korzystanie z radomskiego lotniska, jeszcze na etapie planowania jego przebudowy przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL). W kwietniu 2019 roku, podczas konferencji poświęconej turystyce wyjazdowej, zorganizowanej przez serwis Turystyka.rp.pl wiceprezes Piotr Henicz podpisał w tej sprawie list intencyjny z ówczesnym prezesem PPL Mariuszem Szpikowskim.

Czytaj więcej

Itaka planuje zabierać od 2021 roku klientów z Radomia

Henicz zastrzegł jednak wówczas, że to klienci zdecydują – jeśli będą chcieli latać z Radomia, Itaka się do tego dostosuje. Zwracał też uwagę, że gdyby Radom miał zastąpić biurom podróży lotnisko w Warszawie to warunkiem niezbędnym jest łatwy dojazd ze stolicy na lotnisko w podradomskim Sadkowie.

Latanie z Radomia zapowiedziało już też biuro podróży Nekera, które szykuje rejsy czarterowymi liniami bułgarskimi European Air Charter do Bułgarii. Wcześniej chęć latania z Radomia deklarował też prezes biura podróży Coral Travel Kaan Ergun.

Ale jako pierwszy ogłosił plan latania PLL LOT. Narodowy przewoźnik zamierza z nowego lotniska latać do Rzymu, Paryża i Kopenhagi.

Lotnisko w Radomiu ma być gotowe do prowadzenia normalnej działalności wiosną 2023 roku. Ostatni komunikat mówił o przekazaniu właścicielowi lotniska, czyli PPL, przez wykonawcę ukończonego budynku terminalu.

Początkowo lotnisko w Radomiu miało być oddane po przebudowie w listopadzie 2020 roku, a samoloty miały z niego latać od wiosny 2021 roku. Inwestycja się jednak opóźniła. Kosztowała też prawie dwa razy więcej – początkowo PPL liczył, że wyda 450 milionów złotych, teraz koszt budowy szacowany jest na 820 milionów złotych.

Czytaj więcej

Terminal na lotnisku w Radomiu odebrany przez Polskie Porty Lotnicze

Lotnisko w Radomiu zostało pomyślane jako lotnisko dla ruchu czarterowych i tanich linii lotniczych. Te dwie kategorie lotów chciał bowiem wyprowadzić z Lotniska Chopina w Warszawie prezes Szpikowski. Wskazywał on w 2018 roku, że jest to konieczne ze względu na wypełnienie się przepustowości stołecznego portu. Tymczasem planował rozwinięcie działalności Lotniska Chopina jako portu przesiadkowego, z którego LOT mógłby rozwozić pasażerów z Europy Środkowej do Azji i do Ameryki. Chodziło o zbudowanie ruchu, które później znalazłby sobie miejsce w nowym porcie – Centralnym Porcie Komunikacyjnym w Baranowie pod Łodzią.