Itaka planuje zabierać od 2021 roku klientów z Radomia

Biuro podróży Itaka podpisało list intencyjny z PPL Porty lotnicze na korzystanie z lotniska w Radomiu. Prezes PPL Mariusz Szpikowski podtrzymał deklarację, że lotnisko będzie gotowe na jesień przyszłego roku

Publikacja: 23.04.2019 17:27

Z lewej Mariusz Szpikowski (PPL), z prawej Piotr Henicz (Itaka)

Z lewej Mariusz Szpikowski (PPL), z prawej Piotr Henicz (Itaka)

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

List intencyjny podpisali wiceprezes Itaki Piotr Henicz i prezes PPL Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski podczas konferencji zorganizowanej przez redakcję „Rzeczpospolitej” i jej serwis dla branży turystycznej Turystyka.rp.pl. Konferencja była poświęcona podsumowaniu wyników biznesowych, jakie biura podróży osiągnęły w zeszłym roku, 30-leciu Itaki oraz przyszłości ruchu czarterowego po ograniczeniu dostępu do Lotniska Chopina dla samolotów czarterowych i tanich linii lotniczych.

Czytaj: „Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina”.

Na spotkanie przyjechali przedstawiciele największych touroperatorów, lotnisk (Łódź, Modlin, Lotnisko Chopina, Poznań, Kraków, Katowice, Wrocław) i czarterowych linii lotniczych (Enter Air, Ryanair Sun), ale nikt, poza organizatorami nie wiedział, że nastąpi podpisanie listu intencyjnego.

Podpisanie przez największe w Polsce biuro podróży takiego dokumentu wywołało konsternację wśród obecnych. Od miesięcy biura podróży i czarterowe linie lotnicze protestują przeciwko – jak to określają – wyrzucaniu ich do Radomia. Zarówno członek zarządu Rainbow Piotr Burwicz, jak i prezes Neckermanna Maciej Nykiel, obecni na konferencji, zapytani czy ich firmy pójdą w ślady Itaki, odpowiedzieli, że za wcześnie na jednoznaczne deklaracje.

List intencyjny dotyczący „ścisłej współpracy oraz działań na rzecz rozwoju Lotniska Radom-Sadków”. Itaka planuje od sezonu Lato 2021 oferować połączenia czarterowe z radomskiego portu.

Jak napisano w liście „Itaka i PPL dostrzegają niewykorzystany potencjał lotniska jako punktu wylotowego dla lotów czarterowych dla pasażerów z centralnej i wschodniej Polski”

Warunki współpracy mają być uzgodnione do końca 2019 roku. „Stworzone też zostaną możliwości, by największe polskie biuro podróży oferowało na lotnisku w Radomiu jak najszerszy zakres usług turystycznych. Intencją obu stron jest bowiem stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju oferty czarterowej Itaki oraz doprowadzenie do tego, aby był to strategiczny port dla tego biura w Polsce centralnej” – podały strony w komunikacie.

Szpikowski zachwalał, że największy touroperator, jak zwykle wyznacza kierunek w działaniu branży turystycznej. Henicz dodawał, że Itaka nie może nie zauważać problemu zatykającego się Lotniska Chopina. – Coraz trudniej nam o sloty (termin wylotu) w tym porcie, a przecież skądś musimy latać – wyjaśniał.

Lotnisko w Radomiu ma być przebudowane w najbliższych miesiącach przez PPL i kosztem 450 milionów złotych przystosowane do przyjęcia ruchu czarterowego i niskokosztowego. Pierwszy przetarg na przedłużenie pasa startowego zakończył się jednak fiaskiem. Firma ogłosiła następny i dwa razy przesuwała już jego zakończenie. Dzisiaj otwarto oferty. Zgłosiły się cztery firmy. Najniższa oferta opiewa na 147 milionów złotych, najdroższa na 169 milionów złotych. Cena to jedyne kryterium w wyłanianiu zwycięzcy. PPL początkowo przewidywał na ten cel 88 milionów złotych. Po ostatnim przetargu napisał, że „PPL zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia ok. 220 mln zł brutto co oznacza, że wszystkie oferty mieszczą się w wyznaczonym limicie”.

Szpikowski podtrzymał dzisiaj termin październik 2020 roku jako moment oddania lotniska. Zdaniem PPL „już niebawem rozpoczną się zaplanowane (…) intensywne prace inwestycyjne związane z budową m.in. płyty postojowej dla samolotów, dróg kołowania, terminala pasażerskiego oraz przedłużeniem drogi startowej. Do końca 2020 roku radomski port ma osiągnąć roczną przepustowość ponad 3 mln pasażerów”.

Jak na tę sensacyjną wiadomość zareagowały lotniska, biura podróży i linie lotnicze? Wkrótce na naszych łamach relacja z dyskusji.

List intencyjny podpisali wiceprezes Itaki Piotr Henicz i prezes PPL Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski podczas konferencji zorganizowanej przez redakcję „Rzeczpospolitej” i jej serwis dla branży turystycznej Turystyka.rp.pl. Konferencja była poświęcona podsumowaniu wyników biznesowych, jakie biura podróży osiągnęły w zeszłym roku, 30-leciu Itaki oraz przyszłości ruchu czarterowego po ograniczeniu dostępu do Lotniska Chopina dla samolotów czarterowych i tanich linii lotniczych.

Czytaj: „Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina”.

Pozostało 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej