Sąd: Biuro podróży nie musi przypominać klientowi o paszporcie. „To oczywistość”

Touroperator nie ma obowiązku informowania klientów, że aby wyjechać za granicę, muszą oni mieć ważny paszport, uważa sąd w Monachium. Zdaniem sędziego biuro podróży musi natomiast zwrócić podróżnemu uwagę na kwestie, które mogą być mu zupełnie nieznane.

Publikacja: 15.08.2023 17:32

Sąd: Biuro podróży nie musi przypominać klientowi o paszporcie. „To oczywistość”

Foto: Adobe Stock

Jeden z niemieckich turystów podał do sądu touroperatora, bo ten nie chciał mu zwrócić 2,2 tysiąca euro za wyjazd, który nie doszedł do skutku. Chodziło o podróż do Dubaju - żeby ją odbyć, klient musiał mieć ważny paszport, pisze gazeta „Die Zeit” w swoim elektronicznym wydaniu.

Turysta argumentował, że agent, u którego kupował wycieczkę, nie powiedział mu ani o wymogu posiadania paszportu i wizy, ani o terminach uzyskania tych dokumentów.

Czytaj więcej

TUI: Platformy turystyczne też powinny ewakuować klientów w sytuacji kryzysowej

Sąd w Monachium odrzucił wniosek i stwierdził, że zarówno agent, jak i touroperator nie zaniechali w tym wypadku swoich obowiązków informacyjnych.

Co prawda organizator musi poinformować podróżnych o ogólnych wymogach dotyczących posiadania paszportu i wiz przy wyjeździe do danego kraju, łącznie z przybliżonymi terminami ich wyrobienia, ale jeśli zostanie to przekazane w wystarczający sposób i w odpowiednimi czasie, podróżny ma obowiązek je samodzielnie pozyskać. Jednak informacja o ważnym paszporcie nie wchodzi w ten zakres informacyjny, bo chodzi o rzecz oczywistą.

Biuro podróży musi natomiast zwrócić uwagę podróżnych na okoliczności, które mogą być dla nich całkowicie nieznane, bo turysta, realizując wycieczkę, może chcieć poznać nieznane mu terytorium. Wyrok zapadł 12 lipca i jeszcze się nie uprawomocnił.

Jeden z niemieckich turystów podał do sądu touroperatora, bo ten nie chciał mu zwrócić 2,2 tysiąca euro za wyjazd, który nie doszedł do skutku. Chodziło o podróż do Dubaju - żeby ją odbyć, klient musiał mieć ważny paszport, pisze gazeta „Die Zeit” w swoim elektronicznym wydaniu.

Turysta argumentował, że agent, u którego kupował wycieczkę, nie powiedział mu ani o wymogu posiadania paszportu i wizy, ani o terminach uzyskania tych dokumentów.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Itaka ma własną markę lotniczą - Air 001. „Nie boimy się wyzwań, jesteśmy jak James Bond”
Biura Podróży
Rośnie sprzedaż w biurach podróży. To dobra wiadomość. A jaka jest zła?
Biura Podróży
Itaka szkoliła sprzedawców w Abu Zabi. Ujawniła, jakie ma dwie nowości na zimę
Biura Podróży
Startuje Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych