„Raport podróżnika”. Rok 2023 jednym z najlepszych dla biur podróży

Więcej turystów, wzrost kosztów wypoczynku dużo mniejszy od inflacji, niemal rekordowo dużo wczesnych rezerwacji i rekordowo mała sprzedaż last minute - to wnioski z „Raportu podróżnika”, przygotowanego przez Travelplanet.pl.

Publikacja: 08.02.2024 16:52

„Raport podróżnika”. Rok 2023 jednym z najlepszych dla biur podróży

Foto: PAP/EPA

Wakacje 2023 w końcu przypominały te z najlepszych dla branży turystycznej lat, nie tylko z powodu rekordowej liczby turystów podróżujących z biurami podróży, ale przede wszystkim bez strachu przed covidem i niepewności związanej z wpływem wojny na Ukrainie na światową turystykę - pisze Travelplanet.pl w „Raporcie podróżnika”, który powstał na podstawie danych rezerwacyjnych tego multiagenta.

Trzęsienie ziemi w Turcji zdarzyło się w lutym, a więc na długo przed zasadniczym sezonem, i daleko od najpopularniejszych tureckich kurortów, zaś problemy z pożarami na Rodos biura podróży rozwiązały wręcz modelowo, wzmacniając przekonanie turystów, że w niepewnych sytuacjach zorganizowane podróże są znacznie bezpieczniejsze i często mniej kosztowne od tych samodzielnych.

Dlaczego ceny wypoczynku nie dogoniły inflacji

Choć w szczycie sezonu inflacja nie odpuszczała, to ostatecznie koszt wakacji wzrósł średnio raptem o 4 procent. Ale to wcale nie konsekwencja nadpodaży ofert. Na polskim rynku pojawili się co prawda zagraniczni touroperatorzy z konkurencyjnymi cenowo ofertami, zwłaszcza do Turcji i Egiptu, ale w dużej mierze tak niski wzrost kosztu rezerwacji to efekt działań samych klientów biur podróży, którzy rezerwowali wakacje z rekordowym wyprzedzeniem, gwarantując sobie niezmienną cenę, i wybierali dużo tańsze wakacje poza szczytem sezonu, nawet w październiku i listopadzie. Wyjazdy były krótsze niż w poprzednich latach, ale za to w takim samym wysokim standardzie.

Niespotykany popyt na majówkę i jesienny wypoczynek

O ile wyjazdy zimowe z biurami podróży nie zanotowały spektakularnych zmian frekwencji, to majówka była niezwykle popularna - układ dat był korzystniejszy niż rok wcześniej, ale przede wszystkim popyt nakręcił brak niepewności, jaka była udziałem turystów w 2022 roku (wówczas powodował ją długotrwały protest kontrolerów lotów).

W 2023 roku oferty wyprzedane były do tego stopnia, że w serwisie Travelplanet.pl identyczną co do standardu propozycję wypoczynku w Turcji czy Egipcie z wylotem z Niemiec można było kupić nawet o połowę taniej.

Czytaj więcej

Prezes Rainbowa: Podróże zagraniczne stają się zwykłą potrzebą Polaków, nie luksusem

Konsekwencja majówki to słabsza frekwencja w czerwcu. To zaważyło na całym sezonie letnim - wyjazdy od czerwca do końca września stanowiły niespełna 63 procent całego ruchu turystycznego w 2023 roku. To znacznie mniej niż w szeroko rozumianym sezonie letnim 2022 (wówczas było to ponad 68 procent), ale z drugiej strony można to potraktować jako silny powrót do zakłóconego przez covid większego się zainteresowania klientów biur podróży nie tylko ofertami na sezon letni. Poziom wyjazdów w tym czasie spadł poniżej progu 70 procent w 2018 roku i z wyjątkiem roku 2021 systematycznie się obniża.

W 2023 roku popyt przeniósł się na wrzesień i październik, a nawet listopad - to z kolei konsekwencja rekordowej wczesnej sprzedaży, kiedy oferta na koniec lata i wczesną jesień była wyraźnie mniejsza od tej w szczycie sezonu. Warto przypomnieć, że wczesna sprzedaż, zwłaszcza w pierwszym kwartale 2023, odbywała się w warunkach wciąż jeszcze wysokiej inflacji.

Travelplanet.pl

Rezerwacje - lepiej wcześniej niż później

Prawie 24 procent ofert sprzedało się od stycznia do końca marca, wobec niespełna 20 procent ofert sprzedanych w pierwszym kwartale 2022 roku. Turyści ruszyli do biur zwłaszcza w styczniu, kiedy poziom sprzedaży zbliżył się do najlepszych dla branży turystycznej lat 2018 i 2019.

Z pewnością silną motywacją dla turystów były doświadczenia z poprzedniego, 2022 roku, kiedy ceny wycieczek, zwłaszcza na sezon letni, rosły w oczach z tygodnia na tydzień. Wówczas najwięcej zyskali ci, którzy wakacje kupowali najpóźniej do początku maja. Według jednego z sondaży respondenci mniej bali się wzrostu cen żywności niż, co oznajmiali wprost, spektakularnego skoku cen ofert turystycznych.

Biura podróży oferowały w przedsprzedaży 2023 gwarancję niezmiennej ceny większości ofert, a nic nie zapowiadało, że nieznany od dekad poziom inflacji miałby radykalnie spaść.

W styczniu według GUS wynosiła ona 16,6 procent, a w lutym skoczyła do 18,4 procent. Ale w marcu powróciła do styczniowych wartości, by systematycznie spadać i we wrześniu zejść poniżej 10 procent.

Travelplanet.pl

Poziom sprzedaży wakacji last minute spadł do najniższej w historii wartości, czyli 22,7 procent. Z kolei wczesna sprzedaż urosła do przedcovidowych wartości, czyli ponad 37 procent. Lepiej w tym względzie było jedynie w rekordowym 2019 roku (prawie 42 procent).

Czytaj więcej

Lawina wakacyjnych wyjazdów. Wiemy, ilu Polaków odwiedziło biura podróży

Ceny wycieczek nie dogoniły inflacji

Średni koszt rezerwacji wzrósł zaledwie o 4 procent, a więc dużo poniżej inflacji. To zaskakująco dobry wynik dla turystów, których dochody wzrosły średnio ponad 12 procent. W trzecim kwartale 2023 roku według danych GUS przeciętne wynagrodzenie wyniosło 7462 złote brutto i wzrosło o ponad 12 procent w porównaniu z całym 2022 rokiem (6653 złote).

Travelplanet.pl

Koszt wakacji rósł więc dwu-, a nawet trzykrotnie wolniej niż inflacja i przeciętne zarobki klientów biur podróży. Złożyło się na to kilka czynników, ale, jak się wydaje, najważniejszy to wejście na polski rynek zagranicznych touroperatorów, wyspecjalizowanych przede wszystkim w sprzedaży ofert do Turcji i Egiptu, a więc najważniejszych kierunków w hierarchii popularności klientów biur podróży. To tu rozegrała się najważniejsza batalia cenowa, z której polscy touroperatorzy, mimo ogromnych obaw na początku 2023 roku, wyszli obronną ręką. Ale ceny ofert były bardzo atrakcyjne, zwłaszcza te poza szczytem sezonu.

Na niewielką skalę na wzrost średniej ceny rezerwacji wpłynęło również przesunięcie popytu właśnie na okresy poza przerwami szkolnymi. Drugi rok z rzędu klienci biur podróży również raczej skracali długość wakacji niż zmniejszali ich komfort.

Turcja uciekła konkurencji

Na pierwszym miejscu w rankingu popularności Grecję zastąpiła - w imponującym stylu - Turcja. Od 2021 roku z przewagi 27 do 21 procent udziału w ogólnej sprzedaży w biurach podróży urosła ona do poziomu 33 do 16 procent.

Choć udział Grecji w rynku zmalał o kilka punktów procentowych, a wypoczynek w tym kraju należał do najdroższych w pierwszej dziesiątce rankingu, to wciąż jest ona wiceliderem.

I raczej nie jest to efekt Rodos - wpływ pożarów w środku lata na tej wyspie miał duży wydźwięk medialny, ale nie przełożył się na odwoływanie rezerwacji. Do czynników, które w poprzednich latach pozwoliły Turcji wyprzedzić Grecję (wjazd na dowód osobisty, wydłużenie sezonu, umiarkowana cenowo oferta w dobrym stosunku jakości do ceny) doszedł bodaj najważniejszy - nowi touroperatorzy na polskim rynku, wyspecjalizowani w sprzedaży oferty tureckiej. To wzmocniło pozycję Turcji na pozycji lidera. Jak widać po średnim koszcie rezerwacji na osobę (3042 złote), Turcja, w której turyści wypoczywali za niecałe 2900 złotych, ulokowała się dużo niżej od średniej, choć należała do niej jedna trzecia całego rynku.

Czytaj więcej

Coral Travel ma umowę z Enter Airem na dwa sezony. Wyda 500 milionów złotych

Trzecią pozycję utrzymał Egipt, który jest kierunkiem całorocznym, podobne jak Turcja. W tym roku udział wyjazdów od czerwca do końca września spadł z ponad 68 procent do nieco ponad 62 procent na korzyść wyjazdów w ostatnim kwartale 2023 roku. Ze zjawiskiem coraz bardziej równomiernego rozkładu wyjazdów z biurami podróży mamy do czynienia od wielu lat, ale tegoroczny spotęgowały wczesne rezerwacje w dużej mierze ofert poza szczytem sezonu.

Z tego właśnie powodu w pierwszej dziesiątce znalazła się Malta (wicelider wyjazdów w sezonie zimowym 2022/2023), natomiast Bułgaria, która w sezonie letnim zwykle zajmuje trzecią pozycję, w całorocznym rozrachunku plasuje się na dalszych miejscach.

Travelplanet.pl

Więcej niż co trzeci urlop to pięć gwiazdek, cztery z pięciu - all inclusive

Wysoki odsetek pobytów w hotelach 5* (prawie 35 procent) to pochodna doskonałej sprzedaży oferty tureckiej. Tam klienci biur podróży rezerwują przede wszystkim takie właśnie obiekty, a mocna konkurencja spowodowana wejściem zagranicznych touroperatorów wyspecjalizowanych w tym kierunku spowodowała, że wakacje kosztowały tam średnio sporo poniżej 3000 złotych na osobę. Ma to również odzwierciedlenie w statystykach związanych z rodzajem wyżywienia. Kolejny raz wariant all inclusive utrzymuje się blisko historycznych rekordów, przekraczając zdecydowanie pułap 80 procent wszystkich rezerwacji.

Travelplanet.pl

Rodzaj wyżywienia na niezmiennym poziomie to dowód, że turyści raczej nie chcą obniżać standardu wypoczynku, lecz raczej skracają wakacje bądź przesuwają je na inny termin. To empiryczny dowód badań społecznych, które Travelplanet.pl przeprowadził wiosną - tak właśnie respondenci zamierzali trzymać w ryzach wakacyjne budżety.

Klienci biur podróży skracają wypoczynek

Najpopularniejsze wyjazdy na urlop trwały siedem-osiem dni. Pod takie właśnie preferencje biura podróży przygotowują gros ofert, ale, jak widać w statystykach, coraz większy odsetek wyjazdów wymyka się tradycyjnemu modelowi wypoczynku - tydzień bądź dwa tygodnie. Zwłaszcza dwutygodniowe wakacje na przestrzeni ostatnich kilku lat nie cieszą się wielką popularnością. Dość powiedzieć, że dekadę temu tak długie wakacje wybierało ponad 20 procent klientów biur podróży, a obecnie jest to niewiele ponad 3 procent.

Tendencja do skracania wypoczynku utrzymuje się również w wypadku wyjazdów trwających od dziewięciu do 13 dni. W 2022 roku było to niemal 17 procent, zaś w 2023 - 14,6 procent. Nieco wzrosły natomiast krótkie wyjazdy na maksymalnie sześć dni.

Tę tendencję znacznie lepiej widać w wyjazdach krajowych. Te w całości sprzedawane są z dojazdem własnym, natomiast wycieczki zagraniczne w ponad 90 procentach z dolotem. Cena biletu lotniczego mocno rzutuje na ogólną cenę imprezy turystycznej i tu manewr ze skracaniem pobytu jest trudniejszy, bo w pakietowaniu dynamicznym bilet lotniczy na wcześniejszy powrót może być o tyle droższy, by zniwelować zakładane oszczędności.

Czytaj więcej

Wakacje w pięciogwiazdkowym hotelu? Trzy biura podróży gwarantują najniższe ceny

Coraz chętniej na wakacje we trójkę

Niezmiennie klienci biur podróży najchętniej jeżdżą na urlop w dwie osoby. Wyjazdy singli są nieznacznie mniej popularne, ale nie ma się co dziwić, bo ceny takich ofert często są bardzo zbliżone do cen wyjazdów w dwie osoby.

Znaczący jest wzrost rezerwacji dla trzech osób. Szczegółowe statystyki pokazują, że w dużej mierze kryje się za nim większy odsetek wyjazdów z dziećmi, ale także trzyosobowe wyjazdy do dwuosobowego apartamentu hotelowego z dostawką. W obu wypadkach koszty rezerwacji są ze zniżkami, co również mogło mieć wpływ na ogólny, niewielki wzrost wartości rezerwacji (4 procent).

Samolot bezkonkurencyjny

Minimalnie wzrósł odsetek dojazdów własnym transportem (i niekoniecznie są to dojazdy własnym samochodem, bo trudno zakładać, by turyści udawali się w ten sposób do Hurghady, na Teneryfę czy Maltę, a takich rezerwacji jest sporo).

Podobnie odsetek wycieczek autokarowych nie do końca odzwierciedla skalę wycieczek objazdowych, bo te w ostatnich latach często polegają na dolocie do danego kraju i podróżowaniu po nim wynajętym na miejscu autokarem. Do pewnego stopnia skalę wycieczek objazdowych opisuje rodzaj wyżywienia (według programu). W szczegółowych danych jest to niespełna 2 procent rezerwacji.

Raport Podróżnika 2024 - podsumowanie

4 procent - o tyle więcej trzeba było w 2023 roku zapłacić za przeciętną rezerwację w porównaniu z 2022 rokiem

400 zł - o tyle zdrożały przeciętne wakacje w przeliczeniu na osobę w porównaniu z 2022 rokiem

33,3 procent - taki odsetek turystów wyjechał na urlop w najbardziej popularnych miesiącach, a więc w lipcu i sierpniu. W 2022 roku było to 37,7 procent

29,6 procent - taki odsetek turystów wyjechał na wakacje w czerwcu i wrześniu (rok wcześniej 30,5 procent)

37,1 procent - tylu turystów zarezerwowało wakacje przynajmniej na dwa miesiące przed wylotem (rok wcześniej 34,8 procent)

22,7 procent - tylu turystów zdecydowało się na wakacyjny wyjazd na 10 i mniej dni przed wylotem (rok wcześniej 23,8 procent)

33 procent - taki odsetek klientów biur podróży spędził wakacje w Turcji

15,7 procent - tylu klientów biur podróży wybrało się do Grecji

35 procent - taki odsetek turystów wypoczywał w 2023 roku w hotelach 5*

43 procent - taki odsetek turystów odpoczywał w 2023 roku w hotelach 4*

13,3 procent - taki odsetek turystów wypoczywał w 2023 roku w hotelach 3*

82,2 procent - taki odsetek turystów wybrał wyżywienie all inclusive

8,6 procent - taki odsetek turystów wybrał wyżywienie w postaci śniadań i obiadokolacji

4,8 procent - taki odsetek wybrał wyżywienie w postaci samych śniadań

1,7 procent - taki odsetek turystów wybrał wakacje z wyżywieniem we własnym zakresie

68 procent - tylu turystów wyjechało na wakacje trwające 7-8 dni

96 procent - tylu turystów poleciało na wakacje samolotem

57 procent - tylu turystów zdecydowało się na wyjazd w dwie osoby

20 procent - odsetek wyjazdów w trzy osoby

15 procent - odsetek wyjazdów czteroosobowych

3 procent - odsetek osób wyjeżdżających na wakacje w więcej niż cztery osoby

5 procent - odsetek wyjazdów singli

Wakacje 2023 w końcu przypominały te z najlepszych dla branży turystycznej lat, nie tylko z powodu rekordowej liczby turystów podróżujących z biurami podróży, ale przede wszystkim bez strachu przed covidem i niepewności związanej z wpływem wojny na Ukrainie na światową turystykę - pisze Travelplanet.pl w „Raporcie podróżnika”, który powstał na podstawie danych rezerwacyjnych tego multiagenta.

Trzęsienie ziemi w Turcji zdarzyło się w lutym, a więc na długo przed zasadniczym sezonem, i daleko od najpopularniejszych tureckich kurortów, zaś problemy z pożarami na Rodos biura podróży rozwiązały wręcz modelowo, wzmacniając przekonanie turystów, że w niepewnych sytuacjach zorganizowane podróże są znacznie bezpieczniejsze i często mniej kosztowne od tych samodzielnych.

Pozostało 95% artykułu
Biura Podróży
Itaka rozstaje się z Wakacje.pl. "Brak wspólnego interesu"
Biura Podróży
Ranking biur podróży 2024. Dwaj liderzy na czele - Itaka Holdings i TUI Poland
Biura Podróży
Gwałtowna przecena wakacji w Turcji. Za sprawą dwóch biur podróży
Biura Podróży
Anex Tour lata już z Katowic do Turcji szerokokadłubowym boeingiem 777-300ER
Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO