Lawina wakacyjnych wyjazdów. Wiemy, ilu Polaków odwiedziło biura podróży

Z biurami podróży wyjechało w zeszłym roku 7,57 miliona klientów. To bardzo dobry wynik, ale do rekordu z 2019 roku zabrakło 200 tysięcy. Podczas gdy biura organizujące wyjazdy zagraniczne zyskiwały klientów, te jeżdżące po kraju – gwałtownie ich traciły.

Publikacja: 06.02.2024 02:29

Ponad milion Polaków więcej niż rok wcześniej wyjechało za granicę z biurami podróży

Ponad milion Polaków więcej niż rok wcześniej wyjechało za granicę z biurami podróży

Foto: Filip Frydrykiewicz

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował na naszą prośbę dane pokazujące sprzedaż wycieczek w biurach podróży w 2023 roku. Co miesiąc legalnie działający organizatorzy imprez turystycznych przedstawiają mu, informacje pokazujące, ile zawarły umów na swoje usługi i jaką liczbę klientów one obejmują.

Od stycznia do końca grudnia zeszłego roku tych ostatnich było 7,57 miliona. Dla porównania – rok wcześniej 6,34 miliona, w 2021 roku 4,09 miliona, w 2020 roku 1,09 miliona, a w 2019 roku 7,78 miliona. W zeszłym roku było więc o ponad 200 tysięcy klientów w biurach podróży mniej niż w rekordowym dotychczas ostatnim pełnym roku przed pandemią. Spadek wyniósł 3 procent.

Czytaj więcej

Brytyjskie media: Kanary na skraju załamania. Za dużo turystów

Jeśli porównać zaś rok 2023 do roku poprzedniego, to widać, że liczba turystów korzystających z wypoczynku zorganizowanego skoczyła o ponad 1,2 miliona, czyli o 19 procent.

Więcej turystów w samolotach, mniej w autokarach

Ciekawsze wnioski płyną jednak z analizy danych podzielonych według trzech kategorii. Z 7,57 miliona klientów w całym 2023 roku 4,1 miliona skorzystało z wyjazdów, w których środkiem transportu były samoloty podstawione na zlecenie biur podróży, czyli czartery. Tu zmiana wyniosła 34 procent na plus.

1,3 miliona klientów wyjechało za granicę innym środkiem transportu – samolotem rejsowym lub autokarem. To o 36 procent więcej niż rok wcześniej.

W trzeciej kategorii TFG podsumował turystów, którzy wykupili podróż po kraju lub do bliskiej zagranicy (np. Litwa, Czechy, Niemcy). Tych było 2,17 miliona, czyli o 7 procent mniej niż w 2022 roku.

Jeśli zsumować dwie pierwsze kategorie – czartery i zagranica „innymi środkami transportu” – to okaże się, że na zagraniczne wczasy z biurami podróży pojechało w zeszłym roku 5,4 miliona klientów, o 1,06 miliona więcej niż w 2019 roku. To daje wzrost o 24,5 procent.

Porównanie 2023 roku z 2019 w kategorii „kraj i bliska zagranica” pokazuje z kolei spadek o 1,27 miliona, co przekłada się na wynik mniejszy o 37 procent.

Czytaj więcej

Jeden z ulubionych wakacyjnych kierunków Polaków już trzynasty tydzień tanieje

Kolejki po wakacje w biurach podróży

Najwięcej umów biura podróży zawarły z klientami w czerwcu – 793,5 tysiąca. Drugim miesiącem najbardziej obfitym pod tym względem był maj (750 tysięcy), który tylko nieznacznie wyprzedził marzec (748,8 tysiąca). Biura podróży oblężone były też w lipcu (708 tysięcy) i w sierpniu (688,7 tysiąca). Najmniej pracy miały natomiast w grudniu (382,8 tysiąca).

Co ciekawe, jeśli chodzi o podróże czarterowe, to najwięcej sprzedano ich w lipcu (472 tysiące), sierpniu (468 tysięcy), czerwcu (418,6 tysiąca) i w styczniu 2023 roku (403 tysiące). Najsłabszy dla czarterów był grudzień (218,3 tysiąca).

Podróże regularnymi liniami lotniczymi (ewentualnie autokarami) najlepiej sprzedawały się w marcu (139,7 tysiąca), styczniu (139,4 tysiąca) i w lutym (124,8 tysiąca), a najgorzej w grudniu (81,4 tysiąca).

Za to po krajowe imprezy turystyczne, te połączone czasem z bliską zagranicą, Polacy ustawiali się w kolejkach najczęściej w marcu (299,2 tysiąca), maju (291 tysięcy) i czerwcu (273,3 tysiąca). Najrzadziej zaś, podobnie jak w poprzednich kategoriach, w grudniu (83 tysiące).

Czytaj więcej

Dziadkowie na wakacje lecą za darmo. Nowy pomysł biura podróży

Przybywa pieniędzy w kasie Funduszu

Duży wzrost liczby klientów w biurach podróży, porównując rok do roku, przełożył się na wzrost stanu konta Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. W sumie w 2023 roku touroperatorzy przelali do niego z tytułu składek prawie 76,8 miliona złotych. O 32 procent więcej niż w 2022 roku. Dzięki temu na koniec roku Fundusz odnotował 344,5 miliona złotych. Przybyło mu 36 procent kapitału, więcej niż wpłacili organizatorzy podróży, a to dzięki oprocentowanym lokatom, na których trzyma pieniądze w banku.

Inne dane zgromadzone przez TFG świadczą o dużej popularności prowadzenia działalności organizatora turystyki. Na koniec roku w centralnej ewidencji organizatorów turystyki widniało 4791 wpisów. Wprawdzie 275 przedsiębiorców wykreśliło się w 2023 roku na własne życzenie, a 54 wykreślili z niego marszałkowie województw – powodem było złamanie przez nich jakichś przepisów, jak na przykład niedostarczenie poświadczenia posiadania zabezpieczenia finansowego na wypadek niewypłacalności – ale w tym samym czasie zarejestrowało się 649 nowych podmiotów.

Czytaj więcej

Hotelarze: W nowym roku nadzieja na poprawę ruchu, ale i obawy o rosnące koszty

Optymistycznie brzmi też ostatnia informacja z podsumowania – żaden organizator turystyki nie zgłosił w 2023 roku niewypłacalności. Nie trzeba było więc uruchamiać Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, by pokrywać ewentualne szkody – opłacać sprowadzenie ich do kraju lub zwracać poszkodowanym klientom niewykorzystane pieniądze.

Opinia
Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski

Podsumowanie zeszłego roku pokazuje, że droga do odzyskania wyników w turystyce sprzed pandemii nie jest szybka i łatwa, chociaż cieszy, że biura podróży wysłały na wakacje już prawie tylu klientów ilu w 2019 roku. Mamy nadzieję, że o 2024 roku będziemy mogli powiedzieć, że był rokiem pełnego odbicia, a może nawet nowego rekordu touroperatorów.
Duży wzrost wyjazdów zagranicznych i jednocześnie spadek zainteresowania wypoczynkiem w kraju przypisałbym efektowi pandemii i przesunięciu proporcji.
Z jednej strony zadziałał odłożony popyt — przez pandemię wiele osób nie mogło korzystać z ulubionego wypoczynku za granicą, a wielu właśnie wtedy doszło do wniosku, że nie warto dłużej zwlekać z decyzją, że trzeba po prostu na takie wakacje wyjechać. Z drugiej — w covidzie ludzie nie mogli lub bali się wyjeżdżać gdzieś dalej, częściej więc wypoczywali w Polsce i dzisiejszy spadek porównujemy do tamtego punktu odniesienia. W zeszłym roku proporcje się odwróciły.
Niestety, drugim czynnikiem, z powodu którego Polacy wybierają zagraniczne wojaże jest wzrost cen na rynku krajowym. Jest on szczególnie widoczny w turystyce dziecięcej i młodzieżowej i w podróżach krótkich - dwu-, trzydniowych. Potwierdzają to nasi członkowie, organizatorzy turystyki młodzieżowej – klientów jest po prostu mniej. Czynnik ekonomiczny jest istotny – tych, którzy jeździli na wakacje do cztero- i pięciogwiazdkowych hoteli za granicą, nadal na to stać (w tym segmencie nawet przybywa klientów), a tych, którzy jeździli na tanie wycieczki krajowe, już na nie nie stać, bo stały się za drogie - tu chodzi mi o osoby gorzej sytuowane, które turystykę skreślają ze swojego budżetu, bo nie jest dla nich towarem pierwszej potrzeby, ale dobrem wyższego rzędu - albo stwierdzili, że za tę samą cenę, jaką zapłacą w kraju, mogą wypocząć za granicą.
Wzrost liczby zarejestrowanych, a więc legalnie działających organizatorów turystyki, jest zapewne częściowo wynikiem prowadzonej przez organizacje branży turystycznej akcji uświadamiania różnym podmiotom, że nie warto prowadzić działalności w czymś, co popularnie nazywane jest szarą strefą. Te podmioty rejestrują się, by nie wchodzić w kolizję z przepisami ustawy o imprezach turystycznych, która reguluje ten rynek.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował na naszą prośbę dane pokazujące sprzedaż wycieczek w biurach podróży w 2023 roku. Co miesiąc legalnie działający organizatorzy imprez turystycznych przedstawiają mu, informacje pokazujące, ile zawarły umów na swoje usługi i jaką liczbę klientów one obejmują.

Od stycznia do końca grudnia zeszłego roku tych ostatnich było 7,57 miliona. Dla porównania – rok wcześniej 6,34 miliona, w 2021 roku 4,09 miliona, w 2020 roku 1,09 miliona, a w 2019 roku 7,78 miliona. W zeszłym roku było więc o ponad 200 tysięcy klientów w biurach podróży mniej niż w rekordowym dotychczas ostatnim pełnym roku przed pandemią. Spadek wyniósł 3 procent.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Anex Tour świętował udany rok. "W tym sezonie obsłużymy już pół miliona klientów"
Biura Podróży
„Turystyka - bez barier”. Dzieci i seniorzy odwiedzili Dolny Śląsk z Polską Izbą Turystyki
Biura Podróży
Nowy zarząd SITE Poland. Anastazja Szerkus przejmuje stery od Piotra Cieślaka
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biura Podróży
Pięciogwiazdkowe wakacje w Grecji od Rainbowa można wylicytować na aukcji WOŚP-u
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego