Nasz raport. Samolotem na wakacje – tam dolecisz czarterem z Polski

Setki lotów tygodniowo i dziesiątki kierunków w całym basenie Morza Śródziemnego, a nawet szerzej – od Wysp Kanaryjskich do Turcji i od Włoch i Chorwacji po Egipt. Na zagraniczne wakacje można lecieć z czternastu lotnisk w Polsce, co oznacza, że czasem podró można zacząć bardzo blisko domu.

Publikacja: 11.07.2024 02:14

Najwięcej pasażerów czarterowych przewoźi w Polsce linia lotnicza Enter Air

Najwięcej pasażerów czarterowych przewoźi w Polsce linia lotnicza Enter Air

Foto: Fot. Filip Frydrykiewicz

Chodzi oczywiście o loty zorganizowane przez biura podróży, a więc zamówione u przewoźników świadczących usługi czarteru. Jak podaje Urząd Lotnictwa Cywilnego, w całym 2023 roku z takich lotów skorzystało 7,1 miliona pasażerów, o 41,6 procent więcej niż w roku 2022. Ponieważ statystyki lotnicze mają to do siebie, że są w nich zsumowanie liczby pasażerów wylatujących i przylatujących, gdyby chcieć się zorientować, ilu klientów biur podróży w ten sposób podróżowało, trzeba podzielić tę liczbę na pół. Ale i tak będzie imponująca.

Ten tekst pochodzi z raportu „Wakacje 2024 z biurem podróży — kierunki, ceny, trendy”. Całość zobacz TUTAJ

Najwięcej, bo 2,3 miliona pasażerów poleciało do i z Turcji, 1,25 miliona do i z Grecji, 1,04 miliona do i z Egiptu, 644 tysiące do i z Hiszpanii i 354 tysiące do i z Tunezji.

Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w 2023 roku obsłużyły Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (2,6 mln pasażerów), Lotnisko Chopina w Warszawie (1,8 mln) i Port Lotniczy Poznań-Ławica (864,2 tysiąca).

Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu czarterowym w tym okresie obsłużyły Enter Air (2 mln), Ryanair (1,3 mln) i LOT (1,1 mln).

Serwis Turystyka.rp.pl zebrał dane pokazujące, dokąd i jak często będą latać z krajowych lotnisk samoloty wynajęte przez touroperatorów.

Raport „Rynek lotów czarterowych w Polsce 2024” powstał na podstawie danych przesłanych przez poszczególne porty lotnicze. Szczegółowych informacji nie przedstawiło jedynie Lotnisko Chopina w Warszawie, zarządzane przez spółkę Polskie Porty Lotnicze. „Niestety, nie dysponujemy danymi odnośnie do planowanych lotów czarterowych w tym sezonie. Rejsy takie są zlecane przewoźnikom przez touroperatorów i na bieżąco mają miejsce liczne korekty, odwołania i przesunięcia. Duża część lotów zaplanowanych nie dochodzi finalnie do skutku” – wyjaśnia biuro prasowe lotniska. Jak dodaje, Lotnisko Chopina jest jedynym w Polsce lotniskiem koordynowanym, co oznacza, że zarządzaniem slotami (okienkami czasowymi wylotów) zajmuje się wyspecjalizowana w tym brytyjska firma ACL z Londynu.

Turystyka.rp.pl

Ten tekst i tabele pochodzą z raportu „Wakacje 2024 z biurem podróży — kierunki, ceny, trendy”. Więcej tabel zobacz TUTAJ

Katowice czarterami stoją..., a raczej latają

Z zebranych danych wynika, że wśród polskich lotnisk, z których odbywają się loty czarterowe, największym powodzeniem cieszy się zdecydowanie port Katowice-Pyrzowice - co tydzień wylatują z niego 323 samoloty czarterowe.

Prognoza wskazuje, że od czerwca do września z siatki połączeń katowickiego lotniska skorzysta około 3,2 miliona pasażerów, z tego prawie 2 miliony to będą klienci biur podróży, a w całym 2024 roku przez ten port przewinie się ponad 6 milionów pasażerów, w tym około 3 milionów w ruchu czarterowym.

– Katowickie lotnisko ma trzy atuty z perspektywy obsługi ruchu czarterowego – wyjaśnia jego prezes Artur Tomasik. – Po pierwsze, ze względu na położenie, jest czynne 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Po drugie jest bardzo dobrze skomunikowane z resztą kraju, można do nas dojechać autostradą A1 i drogą ekspresową S1, a zaledwie 30 kilometrów od lotniska leży największy węzeł autostradowy w Polsce, gdzie przecinają się autostrady A1 i A4. Po trzecie – w promieniu dwóch godzin jazdy samochodem od lotniska mieszka ponad 14 milionów ludzi, naszych potencjalnych pasażerów. Dodam, że od grudnia 2023 roku do portu można dojechać także koleją.

– Czarterowy sukces nie byłby możliwy bez rozwoju infrastruktury, którą rozbudowujemy, żeby nadążyć za rosnącym ruchem. Kluczowe znaczenie ma liczba stanowisk postojowych dla samolotów, droga startowa o długości 3200 metrów, duże parkingi i przygotowane terminale pasażerskie – ciągnie Tomasik.

– W ramach najnowszego planu inwestycyjnego do 2029 roku wybudujemy nowy główny terminal pasażerski o powierzchni około 50 tysięcy metrów kwadratowych, który wyposażony będzie w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko – dodaje.

Na drugim miejscu znalazło się lotnisko Poznań-Ławica z niemal trzykrotnie mniejszą frekwencją – według rozkładu w sezonie letnim co tydzień startuje stąd 125 samolotów czarterowych. Na podium znalazł się też Wrocław ze 103 lotami tygodniowo.

Najmniejszym zainteresowaniem organizatorów przelotów czarterowych cieszą się małe lotniska, jak Warszawa Modlin i Olsztyn (dwa loty tygodniowo) i Szczecin (cztery loty tygodniowo). Z Zielonej Góry co tydzień startuje pięć samolotów czarterowych, a z lotniska w Radomiu – 11.

Turystyka.rp.pl

Ten tekst i tabele pochodzą z raportu „Wakacje 2024 z biurem podróży — kierunki, ceny, trendy”. Więcej tabel zobacz TUTAJ

Antalya najpopularniejszym kierunkiem czarterowym

Wśród miejscowości, do których odbywają się loty czarterowe z Polski, niekwestionowanym liderem jest turecka Antalya, do której samoloty każdego tygodnia wylatują 205 razy. Drugie miejsce zajęła grecka wyspa Rodos, którą obsługuje 38 maszyn tygodniowo.

Co ciekawe, z samych tylko Katowic do Antalyi wylatuje co tydzień niemal dwukrotnie więcej czarterów niż ze wszystkich lotnisk w Polsce na Rodos. Na trzecim miejscu – z 36 lotami tygodniowo – znalazły się kierunki bałkańskie – stolica Albanii Tirana i Burgas na południu Bułgarii. Pierwszą piątkę zamyka Hurghada w Egipcie z 34,5 lotami tygodniowo (jeden lot odbywa się co dwa tygodnie, stąd na tydzień przypada statystycznie pół).

Na drugim biegunie znalazły się kierunki, do których z całej Polski wylatuje jedynie jeden samolot dziennie. Wśród takich miejscowości są: grecka wyspa Lesbos, macedońska Ochryda, portugalskie Porto czy czarnogórski Tivat obok Kotoru. Jeden lot w tygodniu obsługuje również bardziej egzotyczne kierunki, takie jak Nosy Be na Madagaskarze czy Mombasa w Kenii.

Wśród państw, do których uruchamiane są loty czarterowe, na pierwszym miejscu znalazła się Turcja z 263 lotami tygodniowo. To olbrzymia zasługa Antalyi, która zajmuje lwią część tej liczby. Co tydzień do Antalyi wylatuje 205 samolotów, czyli prawie 80 procent wszystkich lotów czarterowych do Turcji.

Pozostałe dwa miejsca na podium należą do Grecji (181 lotów tygodniowo) i Egiptu (70 lotów). W tych krajach nie ma już tak wyróżniającej się destynacji, jak w Turcji. W Egipcie najwięcej samolotów z Polski ląduje w Hurghadzie i w Marsa Alam, a w Grecji na Rodos, w Heraklionie na Krecie i Zakintos. W pierwszej piątce krajów znalazły się również Tunezja z 55 lotami i Bułgaria z 52 rejsami.

W raporcie przyglądamy się także liniom lotniczym obsługującym polskie czartery. Pod tym względem pierwsze miejsce należy się liniom Ryanaiar, które obsługują 87 tras tygodniowo, drugie polskiemu przewoźnikowi Enter Airowi, latającemu co tydzień na 82 trasach. Ostatnie miejsce na podium przypadło linii lotniczej z Czech, Smartwings Polska z 35 trasami każdego tygodnia.

Turystyka.rp.pl

Ten tekst i tabele pochodzą z raportu „Wakacje 2024 z biurem podróży — kierunki, ceny, trendy”. Więcej danych z Katowic i z innych lotnisk zobacz TUTAJ

Biura Podróży
Korekta cen w biurach podróży. Wakacje tanieją, a najbardziej te w Turcji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Biura Podróży
Rainbow sprzedał prawie 23 procent więcej wakacji. Najmocniej rośnie Tunezja
Biura Podróży
Wierzyciele upadłego giganta turystycznego dostaną pieniądze. Czekali pięć lat
Biura Podróży
Tydzień podwyżek w biurach podróży. Cena Grecji przebiła kolejną barierę
Biura Podróży
All inclusive, czyli ile Polacy są gotowi dopłacić do beztroskich wakacji?
Biura Podróży
Raport: Polacy zarabiają coraz więcej, a wakacje kupują po starych cenach