Niemieckim agentom turystycznym trudno się utrzymać. Będą znikać z rynku

W Niemczech działa 10-11 tysięcy agentów turystycznych. Obroty jednej trzeciej z nich są tak małe, że trudno im uzyskać rentowność. Wielu ma też inny problem – właściciele odchodzą na emeryturę, a nie ma ich kto zastąpić.

Publikacja: 24.10.2024 08:05

Niemieckim agentom turystycznym trudno się utrzymać. Będą znikać z rynku

Foto: Adobe Stock

Markus Heller, dyrektor firmy konsultingowej Dr. Fried und Partner, przedstawił wyniki badań przeprowadzonych wśród agentów na temat ich sytuacji finansowej. W internetowej części analizy udział wzięło 952 uczestników, do tego doszły dane od 4,4 tysiąca sieci agencyjnych i kooperatyw.

Te dane uzupełniono 22 tysiącami informacji z banku danych, które zestawiono z tymi, które pochodzą od touroperatorów, pisze niemiecki portal branży turystycznej Reise-vor9

Wielu agentów turystycznych ma za małe obroty, by dobrze żyć

Według Hellera w Niemczech działa między 10 a 11 tysięcy biur sprzedaży prowadzonych przez agentów turystycznych. Trzy czwarte z nich należy do kooperatyw, a dwie trzecie to firmy, które mają co najmniej dwa oddziały.

Czytaj więcej

Agent turystyczny musi skutecznie poinformować klienta, inaczej przegra w sądzie

Kolejny wniosek z badań jest taki, że jedna trzecia agentów ma obrót roczny niższy niż 500 tysięcy euro. Jeśli przy tym muszą płacić za wynajmowany lokal, trudno uzyskać im rentowność. Co gorsza, perspektywy wcale nie są dobre, bo osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży, który Heller szacuje na 3-4 miliony euro, jest coraz trudniejsze.

Problemem są też braki kadrowe. Większość pracowników ma ponad 50 lat, młodzi nie są zainteresowani pracą w tym zawodzie. Od pandemii w niemal połowie biur agencyjnych pracuje mniej ludzi niż przed jej wybuchem. Co gorsza, w kolejnych latach wielu z nich odejdzie na emeryturę, co oznacza, że stan osobowy zmniejszy się o kolejne 20 procent.

- Dziesięć procent biur, w których pracują właściciele zniknie z rynku w najbliższych latach z powodu braku następców – twierdzi ekspert.

Szansa agentów turystycznych w cyfryzacji

Agenci, żeby zapewnić sobie lepszą przyszłość, powinni lepiej wykorzystywać możliwości, jakie daje cyfryzacja. Heller zwraca uwagę, że z wyzwaniami z tym związanymi lepiej radzą sobie biura większe, które mają wyższe obroty, niż te najmniejsze, słabe ekonomicznie.

Czytaj więcej

Usługi agentów turystycznych przeżywają renesans. „To jest po prostu wygodne”

Salony sprzedające wycieczki z biurami podróży za ponad 3 miliony euro rocznie częściej obsługują klientów z wykorzystaniem narzędzi internetowych, używają też rozwiązań umożliwiających wirtualne doradztwo. Klienci mogą również sami zarezerwować wyjazd na ich stronie internetowej.

Badanie ujawniło też, że ponad 80 procent agentów samodzielnie prowadzi działania marketingowe i w tym zakresie nie zdaje się na organizacje, do których należy. Najchętniej biura komunikują się z potencjalnymi klientami przez media społecznościowe, które sprawdzają się lepiej niż drukowane.

Markus Heller, dyrektor firmy konsultingowej Dr. Fried und Partner, przedstawił wyniki badań przeprowadzonych wśród agentów na temat ich sytuacji finansowej. W internetowej części analizy udział wzięło 952 uczestników, do tego doszły dane od 4,4 tysiąca sieci agencyjnych i kooperatyw.

Te dane uzupełniono 22 tysiącami informacji z banku danych, które zestawiono z tymi, które pochodzą od touroperatorów, pisze niemiecki portal branży turystycznej Reise-vor9

Pozostało 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Cykl Partnerski
Miejskie plany adaptacji do zmian klimatu: co warto wiedzieć?
Biura Podróży
Prezes TUI: Przez biurokrację wycieczki zorganizowane tracą konkurencyjność
Biura Podróży
Google pokaże najtańsze bilety na samoloty. Gigant dodaje nową funkcjonalność
Biura Podróży
ESky.pl: Z marką Thomas Cook podbijemy zachodni rynek pakietów dynamicznych
Biura Podróży
Itaka cofa wypowiedzenie Wakacje.pl. "Dajemy sobie szansę"