Obawy i radości agentów turystycznych. „Zagrożeniem konkurencja internetowa”

Brytyjscy agenci turystyczni nie spodziewają się, by ten rok był tak samo rekordowy, jak ubiegły, chociaż większość sądzi, że klienci wydadzą więcej. Mają też obawy - mówią, że coraz trudniej konkurować im z cenami w internecie.

Publikacja: 14.02.2025 13:16

Obawy i radości agentów turystycznych. „Zagrożeniem konkurencja internetowa”

Foto: Adobe Stock

Na najbliższy sezon Brytyjczycy najchętniej rezerwują wyjazdy do krajów, w których czas mogą spędzić na plażowaniu - wynika z ankiety przeprowadzonej przez tamtejszy portal branży turystycznej TTG Media wśród 130 agentów. Na takie kierunki wskazało trzy czwarte respondentów.

Popularnością cieszą się także rejsy wycieczkowe, rezerwuje je dla swoich klientów co drugi ankietowany sprzedawca. Nieco słabiej sprzedają się rejsy rzeczne i ekspedycyjne, chociaż, jeśli agenci je polecą, budzą zainteresowanie klientów.

40 procent doradców mówi, że turyści najchętniej wybierają wyjazdy typu all inclusive.

Jak przebieg sprzedaży nastraja agentów?

Raczej trudno mówić o hurra optymizmie. Tylko 25 procent pytanych twierdzi, że ich obroty są większe niż przed rokiem, a zaledwie 10 procent uważa, że 2025 rok będzie dla nich najlepszy w historii. 15 procent jest zdania, że mimo lepszych wyników finansowych, liczba rezerwacji nie będzie rekordowa, a 10 procent mówi, że najlepszy okres – chodzi o 2024 rok – jest już za nimi i w tym względzie raczej nic się nie zmieni.

Czytaj więcej

TUI uruchomił platformę dla agentów turystycznych. „Żeby lepiej sprzedawali”

30 procent agentów, którzy pracują w tradycyjnych salonach, przyznało, że osiągnęło dotąd lepsze wyniki niż przed rokiem. Takiej samej odpowiedzi udzieliło jedynie 20 procent tych, którzy pracują dojeżdżając do klientów lub komunikując się z nimi zdalnie, z domu.

Stacjonarni są też częściej niż mobilni przekonani, że klienci w tym roku wydadzą na wakacje więcej niż przed rokiem – proporcje między nimi to 35 do 19 procent. 10 procent z tej drugiej grupy mówi jednak, że ich klienci już zostawili w czasie szczytu sprzedażowego średnio od 6 tysięcy do 10 tysięcy funtów na osobę, podczas gdy takie kwoty notowało mniej niż 2 procent stacjonarnych.

Ponad jedna trzecia wszystkich agentów, u których średnie wydatki wynosiły 3 tysiące funtów na osobę lub mniej, jest zdania, że te kwoty będą rosły.

Portal zapytał też, co skłania doradców do polecania klientom konkretnych biur podróży. Prawie dwie trzecie wskazało na konkurencyjną cenę, na drugim miejscu wymieniali przekonanie o dobrej jakości obsługi posprzedażowej, na trzecim zaufanie do dostawcy, na kolejnych miejscach zaś wybór oferty i wysokość prowizji.

Czytaj więcej

Polacy pokochali zagraniczne wojaże z biurami podróży. Padł nowy rekord

Agenci boją się agresywnej konkurencji

Kolejny wątek pytań dotyczył obaw związanych z najbliższą przyszłością.

Wielu respondentów zauważa, że konkurencja staje się coraz bardziej agresywna, trudno walczyć z cenami oferowanymi w internecie, a nawet z własnymi dostawcami – tu najbardziej bolą ich zniżki przez nich udzielane. To oznacza czasem konieczność schodzenia z prowizji.

Agenci mówili też o obawach wynikających ze spadku kompetencji w branży – wykwalifikowani doradcy odeszli w czasie pandemii, ale na ich miejsce nie przyszli równie dobrzy. Z kolei zarobki i brak zainteresowania nowych roczników wejściem do zawodu agenta turystycznego znalazły się na samym dole obaw.

Na szczęście sprzedawcy mają też powody do zadowolenia. W tym roku liczą na lepsze szkolenia i poprawę oferty – touroperatorzy wprowadzają nowe kierunki, szczególnie mniej znane.

Jednak największą satysfakcję daje im, tak deklarują, możliwość zapewnienia klientom wyjątkowej obsługi. Doradcy lubią swoją pracę, szczególnie jeśli mogą znaleźć turystom wymarzone wakacje. To właśnie dlatego ci ostatni wracają do nich – cieszą się agenci.

Na najbliższy sezon Brytyjczycy najchętniej rezerwują wyjazdy do krajów, w których czas mogą spędzić na plażowaniu - wynika z ankiety przeprowadzonej przez tamtejszy portal branży turystycznej TTG Media wśród 130 agentów. Na takie kierunki wskazało trzy czwarte respondentów.

Popularnością cieszą się także rejsy wycieczkowe, rezerwuje je dla swoich klientów co drugi ankietowany sprzedawca. Nieco słabiej sprzedają się rejsy rzeczne i ekspedycyjne, chociaż, jeśli agenci je polecą, budzą zainteresowanie klientów.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Wakacje w Grecji coraz droższe. Dla odmiany - tanieją Turcja, Bułgaria, Egipt
Biura Podróży
Szef TUI: Nawet nasze dzieci wiedzą, że warto korzystać z pomocy agentów turystycznych
Biura Podróży
Join UP! ma własny salon z wycieczkami. Pierwszy z zaplanowanej serii
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
Sztuczna inteligencja zastępuje już agenta turystycznego. A przynajmniej próbuje
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń