Polacy pokochali zagraniczne wojaże z biurami podróży. Padł nowy rekord

Potwierdziły się przewidywania dużego wzrostu liczby klientów biur podróży – w zeszłym roku obsłużyły one rekordową liczbę 8,75 miliona turystów. Dynamicznie zyskiwały podróże czarterowe, ale straciły wycieczki krajowe.

Publikacja: 28.01.2025 07:00

Polacy pokochali zagraniczne wojaże z biurami podróży. Padł nowy rekord

Foto: Polskie Porty Lotnicze

Podczas Spotkania Liderów Turystyki, konferencji organizowanej przez naszą redakcję dla przedstawicieli branży turystycznej, która odbyła się tym razem 28 listopada zeszłego roku w Krakowie, na podstawie danych z pierwszych dziesięciu miesięcy ostrożnie szacowaliśmy, że rok 2024 zamknie się liczbą 8,4 miliona klientów biur podróży.

Czytaj więcej

Tanieje paliwo, tanieją waluty. Tylko wycieczki zagraniczne nie tanieją

Zamówione przez nas dane w Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym potwierdziły z naddatkiem te szacunki. Okazuje się, że miniony rok był najlepszy w historii organizatorów wyjazdów działających na polskim rynku. Z ich usług skorzystało bowiem prawie 8 milionów 754 tysiące klientów.

To liczba o 15 procent większa niż w 2023 roku (7 mln 645 tysięcy) i o 12 procent większa niż przed pandemią koronawirusa, czyli w 2019 roku (7 mln 786 tysięcy).

Czartery – ulubiony zorganizowany wypoczynek Polaków

Rozwój usług turystycznych nie toczył się jednak równomiernie. Najszybciej rosła, porównując rok do roku, sprzedaż wyjazdów czarterowych - o 24 procent. Bardzo podobnie, bo o 22 procent zwiększyło się zapotrzebowanie na wycieczki zagraniczne, ale organizowane z wykorzystaniem innego środka transportu niż samoloty wynajęte w całości, czyli samolotów linii lotniczych regularnie łączących Polskę z innymi krajami i autokarów. Gorzej powodziło się touroperatorom oferującym wycieczki po Polsce i krajach ościennych. Ta kategoria straciła 7 procent turystów.

Jeszcze wyraźniej przewagę zagranicznego wypoczynku widać w porównaniu danych z 2019 i 2024 roku. Czartery zyskały 60 procent, „inne środki transportu” 38 procent, a podróże po kraju straciły 40 procent klientów.

Czytaj więcej

Sun & Fun otwiera własny salon z wycieczkami. Planuje jeszcze 20 kolejnych

Największa liczba Polaków skorzystała z podróży z biurami podróży w ramach wycieczek czarterowych – było ich 5,06 miliona (57,8 procent). Na drugim miejscu z liczbą 2,07 miliona (23,6 procent) uplasował się „kraj i bliska zagranica”, a na trzecim „inne środki transportu” 1,63 miliona (18,6 procent).

Warto dla lepszego zobrazowania, jaki wypoczynek z biurami podróży wybierają Polacy, zsumować dane z pierwszej i trzeciej kategorii, wtedy okaże się, że 6,69 miliona, czyli 76,4 procent, skorzystało z wyjazdu za granicę, a z usług w kraju niecała jedna czwarta, bo 23,6 procent.

Lipiec, styczeń, czerwiec – najlepsze miesiące w biurach podróży

Najwięcej imprez turystycznych biura sprzedały w zeszłym roku w lipcu – 318 665. Drugim najlepszym pod tym względem miesiącem był styczeń, kiedy zawarły one z klientami 301 938 umów. Na kolejnych miejscach znalazł się czerwiec (282 046), sierpień (282 046) i luty ( 273 916).

Najgorszym miesiącem był – co raczej nie dziwi – grudzień z wynikiem 172 157 rezerwacji.

Koniunktura służy stabilności i bezpieczeństwu rynku turystycznego

Z danych TFG wynika, że rok 2024 był niezwykle pomyślny dla rynku zorganizowanej turystyki. Upadły tylko trzy biura podróży, a i to bez większego znaczenia dla funkcjonowania i obrazu całości. W kwietniu oświadczenie o niewypłacalności złożyła właścicielka organizatora turystyki z Pomorza, wpisanego do centralnej ewidencji pod nazwą Stajnia nad Morzem zaledwie niecały rok wcześniej. Ta sytuacja nie wymagała jednak uruchomienia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Dwa miesiące później marszałek województwa łódzkiego wystąpił o uruchomienie gwarancji na zwroty podróżnym biura podróży Wakacje na Cyprze. Powód był prozaiczny – zmarł jego właściciel. Również ta niewypłacalność nie spowodowała uruchomienia środków z TFG.

Dopiero gdy w listopadzie niewypłacalność zgłosiła Tamada Tour, zarejestrowane pod Warszawą biuro specjalizujące się w organizowaniu wycieczek po Gruzji, TFG musiał sięgnąć do portfela. Zwrócił poszkodowanym klientom 160 tysięcy złotych. To jednak dopiero pierwsze zrealizowane roszczenie. Kolejne są weryfikowane – informuje TFG.

UFG zarządza również Turystycznym Funduszem Pomocowym, w którym biura podróży gromadzą z kolei pieniądze na wypadek własnych kłopotów, których trudno uniknąć. W 2022 roku za taką sytuację uznano napaść Rosji na Ukrainę, a w 2023 roku agresję Hamasu na Izrael. Obie spowodowały konieczność odwołania zaplanowanych wyjazdów i zwrócenia klientom zaliczek.

Czytaj więcej

Anex Tour świętował udany rok. "W tym sezonie obsłużymy już pół miliona klientów"

W zeszłym roku minister sportu i turystyki w porozumieniu z ministrem finansów uruchomił 4 grudnia możliwość sięgania po dotacje w związku ze stanem klęski żywiołowej (powódź) w południowo-zachodniej Polsce.  Warunkiem otrzymania dotacji jest złożenie wniosku za pośrednictwem portalu TFG przez podróżnego i przedsiębiorcę oraz pozytywna weryfikacja po stronie UFG. Dotychczas jednak nikt z takim wnioskiem nie wystąpił – wyjaśnia TFG.

Biura podróży wyrastają, jak grzyby po deszczu

Duża stabilność, wynikająca z jednej strony z dużego popytu na zorganizowane wyjazdy, a z drugiej z solidnych zysków osiąganych przez biura podróży i możliwości odłożenia kapitału (zapewnienia sobie poduszki finansowej), co wcześniej nie zawsze udawało się uzyskać, zaowocowały powiększeniem się sum odkładanych na kontach Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego i Turystycznego Funduszu Pomocowego.

Wystarczy powiedzieć, że tylko suma składek wpłaconych przez biura podróży na TFG w 2024 roku sięgnęła 94,3 miliona złotych. W efekcie na koniec roku TFG gromadziło sumę 458,4 miliona złotych, a TFP jeszcze 301,9 miliona złotych.

Innym efektem koniunktury w turystyce było dynamiczne powiększenie się grona zarejestrowanych organizatorów turystyki. Na koniec roku w centralnej ewidencji widniały już 5062 firmy, podczas gdy rok wcześniej (koniec 2023 roku) było ich o 595 mniej – 4467.

Jak kształtowały się wyniki poszczególnych touroperatorów, jakim zyskiem zakończył się dla nich rok i jak przebiegły zmiany cen poszczególnych kierunków – takie podsumowanie nasza redakcja wspólnie z Instytutem Badań Rynku Turystycznego Traveldata postara się przedstawić w kwietniu, kiedy spłyną informacje od największych graczy tego rynku.

Czytaj więcej

Ranking biur podróży 2024. Dwaj liderzy na czele - Itaka Holdings i TUI Poland

Podczas Spotkania Liderów Turystyki, konferencji organizowanej przez naszą redakcję dla przedstawicieli branży turystycznej, która odbyła się tym razem 28 listopada zeszłego roku w Krakowie, na podstawie danych z pierwszych dziesięciu miesięcy ostrożnie szacowaliśmy, że rok 2024 zamknie się liczbą 8,4 miliona klientów biur podróży.

Zamówione przez nas dane w Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym potwierdziły z naddatkiem te szacunki. Okazuje się, że miniony rok był najlepszy w historii organizatorów wyjazdów działających na polskim rynku. Z ich usług skorzystało bowiem prawie 8 milionów 754 tysiące klientów.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Biura Podróży
Grupa eSky ma nowego prezesa. Łukasza Habaja zastąpi Andrzej Kozłowski
Biura Podróży
Biuro podróży TOP Touristik ma nową menedżerkę od sprzedaży i marketingu
Biura Podróży
Europa wie, jak konkurować. Ma strategię, którą pochwaliła branża turystyczna
Biura Podróży
Dwa kierunki wakacyjne z nowymi rekordami cen – najnowsze dane z biur podróży