Biura podróży z Grupy TUI pod kreską. Ale jeden region z zyskiem, ten z Polską

3,7 miliona klientów podróżowało z Grupą TUI w pierwszym kwartale roku obrotowego 2024/2025. Koncern zanotował w tym czasie straty biur podróży, ale pozytywne wyniki finansowe przyniosły mu hotele, rejsy i wycieczki fakultatywne.

Publikacja: 18.02.2025 01:55

Biura podróży z Grupy TUI pod kreską. Ale jeden region z zyskiem, ten z Polską

Foto: Filip Frydrykiewicz

Grupa TUI podsumowała wyniki pierwszego kwartału roku fiskalnego 2024/2025, który rozpoczął się 1 października i zakończy 30 września. W analizowanym okresie przychody koncernu wzrosły o 13 procent, do 4,9 miliarda euro (rok wcześniej 4,3 miliarda euro), a zysk operacyjny przed opodatkowaniem i odsetkami (EBIT) do 51 milionów euro (w zeszłym roku 6 milionów euro), co związane było z dobrymi wynikami w segmencie „holiday experiences”, obejmującym działalność hoteli, rejsy statkami wycieczkowymi i sprzedaż dodatkowych usług (przejazdy z lotniska, wycieczki fakultatywne, bilety na imprezy itp.) prowadzone pod marką TUI Musement.

Czytaj więcej

Niemieccy politycy: Obniżymy biurom podróży składki. Trwa kampania wyborcza

TUI – rozwój przez ekspansję na nowych rynkach

W pierwszym kwartale roku fiskalnego (od października do grudnia 2024 roku) z TUI podróżowało 3,7 mln klientów. To o 6 procent więcej niż przed rokiem. Przyniosło to Grupie 13-procentowy wzrost przychodów, do 4,9 miliarda euro.

– Pierwszy kwartał pokazał, że jesteśmy na dobrej drodze do dalszego wzrostu w tym roku – mówi prezes Grupy TUI Sebastian Ebel, cytowany w komunikacie firmy. – Ludzie stawiają na pierwszym miejscu wyjazdy wakacyjne, nawet w okresie zmian i ryzyka gospodarczego – dodał mając na myśli prawdopodobnie sytuację w Niemczech.

Jak dodał, koncern wzmacnia działalność touroperatorów na głównych rynkach europejskich, a żeby stać się mniej zależnym od Europy, prowadzi ekspansję na nowych rynkach – w Europie południowej i wschodniej, w Azji i Ameryce Łacińskiej.

Wakacje dynamicznie pakietowane zaskakują wzrostem

Liczba klientów, którzy zdecydowali się na dynamicznie pakietowane wakacje wzrosła o 18 procent, do 0,7 miliona. Firma deklaruje, że widzi duże możliwości wzrostu sprzedaży tego rodzaju produktów.

Czytaj więcej

TUI organizuje się na nowo. Cel: więcej klientów, produktów, usług i kierunków

W segmencie „holiday experiences, hotels & resorts” koncern odnotował rekordowy wynik finansowy 150,3 miliona euro, co dało wzrost bazowego EBIT o 66 procent. Obłożenie hoteli wzrosło o 2 punkty procentowe, do 80 procent, podczas gdy średnia stawka dzienna przychodu zwiększyła się o 5 procent, licząc rok do roku, i wyniosła 94 euro.

Dobre wyniki rejsów napędzał popyt i wyższe stawki w połączeniu z ekspansją floty TUI Cruises. Podstawowy EBIT wzrósł o 40 procent, do 48,2 miliona euro (rok poprzedni 34,5 miliona euro). Średnie stawki dzienne wzrosły o 4 procent, do 213 euro. To zwiększyło liczbę „pasażerodni” o 10 procent, do 2,6 miliona.

TUI Musement również zwiększył przychody. W okresie objętym badaniem sprzedano 2,3 mln usług, o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Liczba przejazdów z lotnisk zwiększyła się o 10 procent, do 6 milionów. Podstawowy EBIT poprawił się więc i wyniósł już tylko minus 2,3 miliona euro, podczas gdy rok temu było to minus 10,7 miliona euro.

Segment „rynki + linie lotnicze” (tour operators & TUI Airline) skorzystał na stale rosnącym popycie, w szczególności na dynamicznych pakietach. Zgodnie z przewidywaniami podstawowy EBIT spadł o 31 procent, do minus 125,2 miliona euro (w roku poprzednim minus 95,4 miliona euro). Jak tłumaczy firma w komunikacie wynikało to z „wyższej sezonowości inwestycji przed latem”, w porównaniu z rokiem poprzednim.

Czytaj więcej

TUI rusza na podbój świata. "Chcemy być firmą globalną, na celowniku nowe kraje"

Region centralny (Niemcy, Austria, Szwajcaria i Polska) wypracował 7 milionów euro EBIT-y (rok poprzedni dał tylko 1,3 miliona euro). W regionie północnym (Wielka Brytania, Irlandia i kraje nordyckie) spadł z minus 50,4 miliona euro do minus 88,5 miliona euro, z kolei w regionie zachodnim (Holandia, Belgia, Francja) poprawił się o 2 miliony euro, do minus 44 milionów euro (rok poprzedni: minus 46,3 miliona euro).

W tym roku Grupa TUI urośnie o 5-10 procent

Pozytywny trend sprzedaży wyjazdów wypoczynkowych na zimę 2024/25 i lato 2025 utrzymuje się, a liczba rezerwacji wzrosła o 2 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem. Średnie ceny są o 4 procent wyższe niż przed rokiem. Na zimę klienci kupują przede wszystkim wycieczki na Wyspy Kanaryjskie, do Egiptu i na Wyspy Zielonego Przylądka, a na lato do Hiszpanii, Grecji i Turcji.

W segmencie „holiday experiences, hotels & resorts” firma nadal odnotowuje silny popyt. W rezultacie zarówno obłożenie (plus 6 punktów procentowych), jak i stawki (plus 7 procent) rosną, porównując rok do roku. W wypadku rejsów ten pierwszy wskaźnik spadł o 2 punkty procentowe, przy wzroście o 1 punkt procentowy w drugiej połowie roku.

Czytaj więcej

Prezes TUI: Polska wzorem naszego przyszłego sukcesu w Europie Wschodniej

Po dołączeniu do floty touroperatora statku Mein Schiff Relax w kwietniu 2025 roku będzie ona składać się z 18 jednostek. Zwiększy to pojemność o 15 procent w drugim kwartale tego roku i o 23 procent w drugiej połowie roku.

Również TUI Musement rozszerza zakres usług, dlatego szacuje się, że rezerwacje będą rosły „w wysokim jednocyfrowym tempie w drugim kwartale i niskim dwucyfrowym w drugiej połowie roku”.

Kończąc komunikat Grupa „potwierdza prognozę na rok obrotowy 2025 - wzrost przychodów o 5-10 procent, rok do roku”.

Grupa TUI podsumowała wyniki pierwszego kwartału roku fiskalnego 2024/2025, który rozpoczął się 1 października i zakończy 30 września. W analizowanym okresie przychody koncernu wzrosły o 13 procent, do 4,9 miliarda euro (rok wcześniej 4,3 miliarda euro), a zysk operacyjny przed opodatkowaniem i odsetkami (EBIT) do 51 milionów euro (w zeszłym roku 6 milionów euro), co związane było z dobrymi wynikami w segmencie „holiday experiences”, obejmującym działalność hoteli, rejsy statkami wycieczkowymi i sprzedaż dodatkowych usług (przejazdy z lotniska, wycieczki fakultatywne, bilety na imprezy itp.) prowadzone pod marką TUI Musement.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rząd będzie deregulował turystykę. Zielone światło dla projektu biur podróży
Biura Podróży
Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"
Biura Podróży
Ceny wakacji w Grecji, Turcji i Bułgarii wspięły się na nowe szczyty
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
Nekera: Hiszpania to nasza specjalność