Reklama
Rozwiń

Biura podróży z Grupy TUI pod kreską. Ale jeden region z zyskiem, ten z Polską

3,7 miliona klientów podróżowało z Grupą TUI w pierwszym kwartale roku obrotowego 2024/2025. Koncern zanotował w tym czasie straty biur podróży, ale pozytywne wyniki finansowe przyniosły mu hotele, rejsy i wycieczki fakultatywne.

Publikacja: 18.02.2025 01:55

Biura podróży z Grupy TUI pod kreską. Ale jeden region z zyskiem, ten z Polską

Foto: Filip Frydrykiewicz

Grupa TUI podsumowała wyniki pierwszego kwartału roku fiskalnego 2024/2025, który rozpoczął się 1 października i zakończy 30 września. W analizowanym okresie przychody koncernu wzrosły o 13 procent, do 4,9 miliarda euro (rok wcześniej 4,3 miliarda euro), a zysk operacyjny przed opodatkowaniem i odsetkami (EBIT) do 51 milionów euro (w zeszłym roku 6 milionów euro), co związane było z dobrymi wynikami w segmencie „holiday experiences”, obejmującym działalność hoteli, rejsy statkami wycieczkowymi i sprzedaż dodatkowych usług (przejazdy z lotniska, wycieczki fakultatywne, bilety na imprezy itp.) prowadzone pod marką TUI Musement.

Czytaj więcej

Niemieccy politycy: Obniżymy biurom podróży składki. Trwa kampania wyborcza

TUI – rozwój przez ekspansję na nowych rynkach

W pierwszym kwartale roku fiskalnego (od października do grudnia 2024 roku) z TUI podróżowało 3,7 mln klientów. To o 6 procent więcej niż przed rokiem. Przyniosło to Grupie 13-procentowy wzrost przychodów, do 4,9 miliarda euro.

– Pierwszy kwartał pokazał, że jesteśmy na dobrej drodze do dalszego wzrostu w tym roku – mówi prezes Grupy TUI Sebastian Ebel, cytowany w komunikacie firmy. – Ludzie stawiają na pierwszym miejscu wyjazdy wakacyjne, nawet w okresie zmian i ryzyka gospodarczego – dodał mając na myśli prawdopodobnie sytuację w Niemczech.

Jak dodał, koncern wzmacnia działalność touroperatorów na głównych rynkach europejskich, a żeby stać się mniej zależnym od Europy, prowadzi ekspansję na nowych rynkach – w Europie południowej i wschodniej, w Azji i Ameryce Łacińskiej.

Wakacje dynamicznie pakietowane zaskakują wzrostem

Liczba klientów, którzy zdecydowali się na dynamicznie pakietowane wakacje wzrosła o 18 procent, do 0,7 miliona. Firma deklaruje, że widzi duże możliwości wzrostu sprzedaży tego rodzaju produktów.

Czytaj więcej

TUI organizuje się na nowo. Cel: więcej klientów, produktów, usług i kierunków

W segmencie „holiday experiences, hotels & resorts” koncern odnotował rekordowy wynik finansowy 150,3 miliona euro, co dało wzrost bazowego EBIT o 66 procent. Obłożenie hoteli wzrosło o 2 punkty procentowe, do 80 procent, podczas gdy średnia stawka dzienna przychodu zwiększyła się o 5 procent, licząc rok do roku, i wyniosła 94 euro.

Dobre wyniki rejsów napędzał popyt i wyższe stawki w połączeniu z ekspansją floty TUI Cruises. Podstawowy EBIT wzrósł o 40 procent, do 48,2 miliona euro (rok poprzedni 34,5 miliona euro). Średnie stawki dzienne wzrosły o 4 procent, do 213 euro. To zwiększyło liczbę „pasażerodni” o 10 procent, do 2,6 miliona.

TUI Musement również zwiększył przychody. W okresie objętym badaniem sprzedano 2,3 mln usług, o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Liczba przejazdów z lotnisk zwiększyła się o 10 procent, do 6 milionów. Podstawowy EBIT poprawił się więc i wyniósł już tylko minus 2,3 miliona euro, podczas gdy rok temu było to minus 10,7 miliona euro.

Segment „rynki + linie lotnicze” (tour operators & TUI Airline) skorzystał na stale rosnącym popycie, w szczególności na dynamicznych pakietach. Zgodnie z przewidywaniami podstawowy EBIT spadł o 31 procent, do minus 125,2 miliona euro (w roku poprzednim minus 95,4 miliona euro). Jak tłumaczy firma w komunikacie wynikało to z „wyższej sezonowości inwestycji przed latem”, w porównaniu z rokiem poprzednim.

Czytaj więcej

TUI rusza na podbój świata. "Chcemy być firmą globalną, na celowniku nowe kraje"

Region centralny (Niemcy, Austria, Szwajcaria i Polska) wypracował 7 milionów euro EBIT-y (rok poprzedni dał tylko 1,3 miliona euro). W regionie północnym (Wielka Brytania, Irlandia i kraje nordyckie) spadł z minus 50,4 miliona euro do minus 88,5 miliona euro, z kolei w regionie zachodnim (Holandia, Belgia, Francja) poprawił się o 2 miliony euro, do minus 44 milionów euro (rok poprzedni: minus 46,3 miliona euro).

W tym roku Grupa TUI urośnie o 5-10 procent

Pozytywny trend sprzedaży wyjazdów wypoczynkowych na zimę 2024/25 i lato 2025 utrzymuje się, a liczba rezerwacji wzrosła o 2 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem. Średnie ceny są o 4 procent wyższe niż przed rokiem. Na zimę klienci kupują przede wszystkim wycieczki na Wyspy Kanaryjskie, do Egiptu i na Wyspy Zielonego Przylądka, a na lato do Hiszpanii, Grecji i Turcji.

W segmencie „holiday experiences, hotels & resorts” firma nadal odnotowuje silny popyt. W rezultacie zarówno obłożenie (plus 6 punktów procentowych), jak i stawki (plus 7 procent) rosną, porównując rok do roku. W wypadku rejsów ten pierwszy wskaźnik spadł o 2 punkty procentowe, przy wzroście o 1 punkt procentowy w drugiej połowie roku.

Czytaj więcej

Prezes TUI: Polska wzorem naszego przyszłego sukcesu w Europie Wschodniej

Po dołączeniu do floty touroperatora statku Mein Schiff Relax w kwietniu 2025 roku będzie ona składać się z 18 jednostek. Zwiększy to pojemność o 15 procent w drugim kwartale tego roku i o 23 procent w drugiej połowie roku.

Również TUI Musement rozszerza zakres usług, dlatego szacuje się, że rezerwacje będą rosły „w wysokim jednocyfrowym tempie w drugim kwartale i niskim dwucyfrowym w drugiej połowie roku”.

Kończąc komunikat Grupa „potwierdza prognozę na rok obrotowy 2025 - wzrost przychodów o 5-10 procent, rok do roku”.

Grupa TUI podsumowała wyniki pierwszego kwartału roku fiskalnego 2024/2025, który rozpoczął się 1 października i zakończy 30 września. W analizowanym okresie przychody koncernu wzrosły o 13 procent, do 4,9 miliarda euro (rok wcześniej 4,3 miliarda euro), a zysk operacyjny przed opodatkowaniem i odsetkami (EBIT) do 51 milionów euro (w zeszłym roku 6 milionów euro), co związane było z dobrymi wynikami w segmencie „holiday experiences”, obejmującym działalność hoteli, rejsy statkami wycieczkowymi i sprzedaż dodatkowych usług (przejazdy z lotniska, wycieczki fakultatywne, bilety na imprezy itp.) prowadzone pod marką TUI Musement.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Ukraińskie biuro podróży otworzyło oddział w dziewiątym kraju. W planach jeszcze dwa
Biura Podróży
Rekordowy styczeń w Grupie eSky. Prawie trzy razy więcej klientów
Biura Podróży
Coral Group Hotels otwiera nowy hotel w Egipcie
Biura Podróży
Ponad 20 milionów złotych kary dla biura podróży Exim Tours. Szereg zarzutów UOKiK-u