Biura podróży ciągle rosną – jest nowy rekord sprzedanych wycieczek

Padł nowy rekord liczby klientów biur podróży. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku zorganizowane wyjazdy wykupiło 3,7 miliona Polaków. Najwięcej chętnych skorzysta z wycieczek czarterowych – pokazują dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Publikacja: 13.07.2025 01:53

Biura podróży ciągle rosną – jest nowy rekord sprzedanych wycieczek

Foto: Filip Frydrykiewicz

Turystyka.rp.pl dotarła do najnowszych danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego dotyczących sprzedaży imprez turystycznych w biurach podróży.

Poprzednie podsumowanie przeprowadziliśmy z pomocą TFG po pierwszym kwartale tego roku. Co się działo później? Mamy informacje o kwietniu i maju, czerwiec nie został jeszcze zamknięty, bo touroperatorzy mają do 21 lipca czas na złożenie deklaracji o sprzedanych wyjazdach.

Wyjazdy zagraniczne w górę, krajowe – w dół

W kwietniu biura podróży miały 701,5 tysiąca klientów, niewiele więcej niż rok wcześniej, kiedy było to 701,2 tysiąca. Ale jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach. Chętnych na wyjazdy za granicę czarterami było 383,9 tysiąca, czyli o 3 procent więcej, porównując rok do roku. Tych, którzy też wybrali podróż do innego kraju, ale innym środkiem transportu (np. regularne linie lotnicze lub autobus), było 134,5 tysiąca i to była liczba o 3 procent mniejsza niż przed rokiem. Trzecią grupę stanowili turyści, którzy wybrali zorganizowane wyjazdy krajowe, ewentualnie łączące kraj z bliską zagranicą. Były ich 183 tysiące. W tej kategorii spadek zainteresowania wyniósł 4 procent.

Czytaj więcej

Rainbow z większą gwarancją. Zwiększenie obrotów wymusiło 440 milionów złotych

Z kolei w maju biura podróży sprzedały 756 wycieczek, w tym 475 tysięcy wycieczek zagranicznych czarterowych, 112 tysięcy zagranicznych z transportem innym niż czarter i 168 tysięcy krajowych lub krajowych z bliską zagranicą. W sumie dało to wynik o 5 procent mniejszy niż w maju 2024 roku. Jednak rozkład klientów między trzy kategorie podróży ułożył się jeszcze mniej równomiernie niż w kwietniu. O ile bowiem czartery zyskały 17 procent sprzedanych imprez, o tyle „inne środki transportu” straciły 4 procent, a „kraj i bliska zagranica” straciła ich aż 38 procent (spadek z 270,6 tysiąca w maju 2024 roku do 168,8 tysiąca w maju 2025 roku), porównując rok do roku.

Reklama
Reklama

Biura podróży sprzedają coraz więcej wyjazdów – jest nowy rekord

Co wyniki kwietnia i maja oznaczały dla całego okresu pierwszych pięciu miesięcy tego roku?

Przypomnijmy, że w podsumowaniu z pierwszego kwartału pisaliśmy o zauważalnym hamowaniu dynamiki wzrostu sprzedaży wyjazdów z biurami podróży. Wtedy generalny wzrost, liczony rok do roku, wyniósł 2,6 procent. W wypadku wyjazdów czarterowych był on na poziomie 5,8 procent, w kategorii wycieczek innym transportem sięgał 6,7 procent, a „kraj i bliska zagranica” zanotowały spadek o 10,3 procent.

Wygląda na to, że kwiecień i maj nieco poprawiły wyniki wyjazdów z biurami podróży. Czartery po maju notują bowiem 8 procent wzrostu (razem 2,25 miliona), „inna zagranica” miała lepszy wynik o 9 procent (786 tysięcy), a jedynie „kraj i bliska zagranica” zanotowała spadek chętnych o 10 procent (837,6 tysiąca).

W sumie liczba klientów biur podróży od stycznia do maja osiągnęła 3,87 miliona i był to wynik rekordowy w historii polskiego rynku turystyki zorganizowanej. Lepszy od zeszłorocznego o 3 procent.

Czytaj więcej

Egzotyczna nowość w Itace na zimę. Dreamlinerem na plaże „kraju piękna”

W tym czasie sprzedaż w biurach podróży mierzona zawartymi umowami (nie liczbą klientów, których na jedną rezerwację mogło przypadać więcej) wyniosła w styczniu - 338 630, w lutym - 267 670, w marcu - 284 333, w kwietniu - 243 086, w maju - 257 132. Dla porównania, w roku 2024 było to: w styczniu - 301 937, w lutym - 273 916, w marcu - 243 240, w kwietniu - 239 949, a w maju - 248 701.

Reklama
Reklama

Konto TFG przebiło pół miliarda złotych

Co jeszcze wiadomo dzięki statystykom TFG? Że dzięki wpłatom touroperatorów rośnie stan kont, na których gromadzone są ich składki. Tylko na TFG wpłaciły one w kwietniu 7,3 miliona złotych, a w maju 8,4 miliona złotych. Po tych operacjach suma zgromadzona w Turystyczny Fundusz Gwarancyjny przebiła barierę pół miliarda i sięgnęła 508,3 miliona złotych, a w Turystycznym Funduszu Pomocowym 350 milionów złotych.

Warto przypomnieć, że w ramach pakietów ustaw deregulacyjnych szykowanych przez rząd i grupę ekspertów kierowanych przez właściciela InPostu Rafała Brzoskę, Ministerstwo Sportu i Turystyki zgłosiło propozycję, aby w procesie uzyskiwania obowiązkowych zabezpieczeń na wypadek niewypłacalności, organizatorzy turystyki mogli ubiegać się o poręczenia z TFG. To zmniejszyłoby ich obciążenia finansowe i ułatwiło pozyskiwanie gwarancji. Projekt jest już po konsultacjach i ma trafić z innymi do Sejmu.

Jak pokazują dane TFG, działalność biur podróży cieszy się dużym zainteresowaniem. Od grudnia zeszłego roku liczba firm zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki wzrosła już o 250 - z 5062 do 5312, a więc o 5 procent.

Czytaj więcej

Coral Travel Poland – nauka, rozrywka i integracja. „Jesteśmy liderem trzech kierunków”

Turystyka.rp.pl dotarła do najnowszych danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego dotyczących sprzedaży imprez turystycznych w biurach podróży.

Poprzednie podsumowanie przeprowadziliśmy z pomocą TFG po pierwszym kwartale tego roku. Co się działo później? Mamy informacje o kwietniu i maju, czerwiec nie został jeszcze zamknięty, bo touroperatorzy mają do 21 lipca czas na złożenie deklaracji o sprzedanych wyjazdach.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rainbow z większą gwarancją. Zwiększenie obrotów wymusiło 440 milionów złotych
Biura Podróży
Coral Travel Poland – nauka, rozrywka i integracja. „Jesteśmy liderem trzech kierunków”
Biura Podróży
Egzotyczna nowość w Itace na zimę. Dreamlinerem na plaże „kraju piękna”
Biura Podróży
Pierwszy tydzień wakacji pod znakiem przecen w biurach podróży. Taniej niż rok temu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama