Rośnie sprzedaż w biurach podróży. To dobra wiadomość. A jaka jest zła?

W styczniu biura podróży sprzedały 833,6 tysiąca wycieczek, w lutym 718,2, a w marcu 704,6 tysiąca. Czy to dużo? Dużo. Więcej niż rok wcześniej w tych samych miesiącach, ale różnica nie jest imponująca. Widać wyraźne wyhamowanie wzrostu sprzedaży zorganizowanego wypoczynku. I to jest właśnie ta gorsza wiadomość.

Publikacja: 24.04.2025 06:30

Narodowy przewoźnik polski, LOT, korzysta na ruchu turystycznym zarówno jako regularna linia lotnicz

Narodowy przewoźnik polski, LOT, korzysta na ruchu turystycznym zarówno jako regularna linia lotnicza, jak i przewoźnik czarterowy

Foto: Filip Frydrykiewicz

W sumie od stycznia do końca marca biura podróży odwiedziło 2,3 miliona klientów. Najwięcej, bo 1,388 miliona zarezerwowało wyjazdy typu czarterowego, w drugiej kolejności turyści kupowali wyjazdy „innymi środkami transportu” (chodzi o samoloty regularnych linii lotniczych i autobusy), na tę formę zdecydowało się 499 tysięcy. Niewiele mniej, 420 tysięcy, wyszło z biura podróży z wycieczką po Polsce lub do kraju ościennego.

Czytaj więcej

Siła złotego i tanie paliwo wyhamowały wzrost cen wakacji. Ale jeden kierunek nie przestaje drożeć

Wzrost, liczony rok do roku, wyniósł generalnie 2,6 procent. W wypadku wyjazdów czarterowych wzrost było to 5,8 procent. Najlepiej sprzedawały się wycieczki samolotami korzystającymi z regularnych połączeń i autobusami – w tej kategorii wzrost wyniósł 6,7 procent. Najgorzej z kolei wypadło zainteresowanie Polaków zorganizowanymi podróżami po Polsce i do krajów ościennych, biura podróży oferujące tego typu wypoczynek miały mniej zamówień niż w tym samym okresie roku poprzedniego o 10,3 procent.

Wyczerpał się duży zapas popytu na wycieczki z biurami podróży

Warto jeszcze porównać liczbę zawartych umów. Najbardziej pod tym względem obfity był dla touroperatorów styczeń – 337 445 umów. W lutym ruch w biurach podróży wyraźnie osłabł (trzeba jednak brać pod uwagę, że drugi miesiąc w roku jest najkrótszy) umów zawarto 262 708. Jeszcze mniejsze zainteresowanie zakupem podróży biura podróży odnotowały w marcu - 252 425.

Dla porównania, rok wcześniej liczby te wyniosły: 301 938 (styczeń), 273 916 (luty) i 243 240 (marzec 2024). Rok 2024 był pod względem dynamiki wzrostu o niebo lepszy niż z kolei 2023. Przypomnijmy: styczeń – 255 148 umów, luty - 211 553, marzec - 258 108. Łatwo policzyć, że dynamika roku 2024 do 2023 to 13 procent, a więc ponad pięć razy wyższa niż w 2025 wobec 2024.

Czytaj więcej

Biura podróży biją kolejne rekordy. Liczba klientów rośnie dwucyfrowo

Najwyraźniej potencjał wzrostu popytu powoli się wyczerpuje. Nie ma w tym nic dziwnego, raczej poprzedni stan, kiedy dwa lata pod rząd, tych po pandemii, sprzedaż w biurach podróży rosła o 25-30 procent, był wyjątkowy. Mówił o tym niedawno, komentując wyniki wczesnej sprzedaży wyjazdów na lato swojego biura podróży, prezes Maciej Szczechura z Rainbowa.

Ponad 800 milionów złotych na kontach turystycznych funduszy

Co jeszcze warto odnotować? W pierwszym kwartale 2025 roku żaden organizator turystyki nie zgłosił niewypłacalności. A na rynku na koniec marca zarejestrowanych było 5187 legalnie działających biur podróży, o 95 więcej niż na początku kwartału, czyli po koniec 2024 roku.

Stan konta Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, do którego wpływało średnio ponad 8 milionów złotych miesięcznie ze składek touroperatorów, w marcu  pokazał sumę 488 milionów złotych. Zarazem w Turystycznym Funduszu Pomocowym, podobnie jak TFG prowadzonym przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny widniała suma 330,5 miliona złotych.

W sumie od stycznia do końca marca biura podróży odwiedziło 2,3 miliona klientów. Najwięcej, bo 1,388 miliona zarezerwowało wyjazdy typu czarterowego, w drugiej kolejności turyści kupowali wyjazdy „innymi środkami transportu” (chodzi o samoloty regularnych linii lotniczych i autobusy), na tę formę zdecydowało się 499 tysięcy. Niewiele mniej, 420 tysięcy, wyszło z biura podróży z wycieczką po Polsce lub do kraju ościennego.

Wzrost, liczony rok do roku, wyniósł generalnie 2,6 procent. W wypadku wyjazdów czarterowych wzrost było to 5,8 procent. Najlepiej sprzedawały się wycieczki samolotami korzystającymi z regularnych połączeń i autobusami – w tej kategorii wzrost wyniósł 6,7 procent. Najgorzej z kolei wypadło zainteresowanie Polaków zorganizowanymi podróżami po Polsce i do krajów ościennych, biura podróży oferujące tego typu wypoczynek miały mniej zamówień niż w tym samym okresie roku poprzedniego o 10,3 procent.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Biura Podróży
Itaka szkoliła sprzedawców w Abu Zabi. Ujawniła, jakie ma dwie nowości na zimę
Biura Podróży
Startuje Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych
Biura Podróży
Siła złotego i tanie paliwo wyhamowały wzrost cen wakacji. Ale jeden kierunek nie przestaje drożeć
Biura Podróży
Rekordowe wyniki Rainbowa. Właściciele wypłacą sobie nawet 175 milionów złotych