Co szósta konsultacja u niemieckich agentów wiąże się z pobraniem dodatkowej opłaty, pisze portal Reise vor-9, który przeprowadził analizę sytuacji sprzedażowej w branży turystycznej we współpracy z firmą konsultingową Dr. Fried & Partner.
Czytaj więcej
Z roku na rok coraz więcej niemieckich agentów turystycznych pobiera od klientów opłatę za obsług...
Co szósta usługa u agenta turystycznego jest dodatkowo płatna
Zasady pobierania tych prowizji są różne – firmy zajmujące się obsługą klientów korporacyjnych stosują opłaty rezerwacyjne, inni biorą pieniądze za konsultacje (ale w wypadku, gdy klient zdecyduje się na rezerwację z nich rezygnują) lub stosują taryfikator za usługi dodatkowe, jak złożenie wniosku o wizę czy zarezerwowanie miejsca w samolocie.
Z ankiety wynika, że tylko 7,5 procent respondentów pobiera pieniądze we wszystkich sytuacjach, 9 procent robi tak w 40-80 procentach procesów obsługi klienta, 7 procent przy 20-40 procentach, a 77 procent twierdzi, że zdarza się to rzadziej niż raz na pięć rozmów.
W dalszym ciągu podstawowym źródłem przychodów agentów turystycznych pozostają prowizje od biur podróży. Markus Heller, badacz rynku i konsultant ds. zarządzania, w podcaście Reise vor9, w którym omawia wyniki, mówi, że opłaty były dotychczas raczej miłym dodatkiem do rozliczeń z touroperatorami. Biorąc pod uwagę średni zysk netto na poziomie jednego procenta, często dodatkowy przychód decyduje o tym, czy biuro agencyjne zarobi czy straci.