Brytyjskie biura podróży obawiają się kar za dynamiczne ceny

Brytyjskie biura podróży obawiają się, że tamtejszy UOKiK, może podjąć niekorzystne dla nich decyzje w sprawie kropelkowych i dynamicznych cen wyjazdów. Urząd zyskuje nowe uprawnienia do nakładania kar.

Publikacja: 09.04.2025 01:25

Zwiedzanie miast i plażowanie - to dwa najpopularniejsze cele wyjazdów polskich turystów do Hiszpani

Zwiedzanie miast i plażowanie - to dwa najpopularniejsze cele wyjazdów polskich turystów do Hiszpanii

Foto: Aleksander Kramarz

Drip pricing, czyli cena kropelkowa polegająca na tym, że poszczególne jej składniki są doliczane dopiero na ostatnim etapie procesu zakupu wycieczki, oraz ceny pakietów dynamicznych, to kwestie, którymi chce się przyjrzeć brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA). Obawia się tego organizacja skupiająca agentów turystycznych i biura podróży, ABTA. Zamierza więc zapobiec ewentualnym niekorzystnym dla branży decyzjom - pisze portal Travel Weekly.

Czytaj więcej

Prezes PIT: Ceny wycieczek mogą się dynamicznie zmieniać. Potwierdził to sąd

Ceny kropelkowe i ceny dynamiczne – co na to prawa konsumentów

W kwietniu CMA otrzymał nowe uprawnienia, jeśli chodzi o nakładanie kar za naruszenie praw konsumentów. Dyrektor ds. prawnych w ABTA Simon Bunce wyraził zaniepokojenie projektem CMA dotyczącym wyceny kropelkowej i cen dynamicznych w czasie konferencji „ABTA Travel Finance”. – Nie chcemy, żeby CMA zrobił coś głupiego w tej sprawie. Bacznie to obserwujemy – zapowiadał.

CMA konsultował się w grudniu w sprawie projektu wytycznych dotyczących nieuczciwych praktyk handlowych na mocy ustawy o rynkach cyfrowych, konkurencji i ochrony konsumentów (Digital markets, competition and consumers act, DMCC), która weszła częściowo w życie w styczniu. Urząd dodał, że publikowanie fałszywych opinii i ceny kropelkowe to praktyki zakazane.

W wytycznych napisano, że praktyka polegająca na pokazywaniu konsumentom ceny bazowej, a następnie wprowadzaniu dodatkowych obowiązkowych opłat, jest zabroniona. Oznacza to, że na przykład biura podróży nie powinny informować jedynie, że w hotelu trzeba będzie uiścić podatki lokalne i inne opłaty, ale powinny same od razu te wszystkie składowe wkalkulować w cenę oferty. W praktyce nigdy tego nie robią. Uzasadniają to tym, że te opłaty nie zależą od nich, nie trafiają do ich kieszeni, ale są pobierane przez inne, lokalne, podmioty.

Dyrektor dodaje, że klienci nie mają z tym żadnego problemu i nie zgłaszają uwag w związku z tym.

Brytyjskie biura podróży obawiają się kar

Bunce mówi również, że CMA „uruchomiła projekt badający szersze aspekty dynamicznego ustalania cen, w tym w podróżach i turystyce”. Tu punktem wyjścia była kwestia zmieniających się kosztów biletów na koncert popularnego zespołu muzycznego Oasis. ABTA poprosiła urząd o wyjaśnienie, czy chodzi o sam fakt zmiany ceny, czy o gwałtowny jej wzrost, bo w turystyce takie praktyki nie mają miejsca.

Czytaj więcej

Milion złotych kary dla Wakacje.pl. Kolejne biura podróży i agenci pod lupą UOKiK

Dyrektor podkreśla, że branża turystyczna świetnie sobie radzi w zarządzaniu przychodami, linie lotnicze nie mają pustych miejsc w samolotach, a hotele niewykorzystanych łóżek, ale to jest zupełnie inna sprawa niż przypadek z biletami na wspomniany koncert.

CMA poinformował, że sprawę będzie badał stopniowo, zamierza pozyskać opinie ekspertów i prowadzić dalsze konsultacje zmienionego projektu, dotyczącego cen kropelkowych.

Przepisy ustawy DMCC dotyczące ochrony konsumentów weszły w życie 6 kwietnia.

Drip pricing, czyli cena kropelkowa polegająca na tym, że poszczególne jej składniki są doliczane dopiero na ostatnim etapie procesu zakupu wycieczki, oraz ceny pakietów dynamicznych, to kwestie, którymi chce się przyjrzeć brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA). Obawia się tego organizacja skupiająca agentów turystycznych i biura podróży, ABTA. Zamierza więc zapobiec ewentualnym niekorzystnym dla branży decyzjom - pisze portal Travel Weekly.

Ceny kropelkowe i ceny dynamiczne – co na to prawa konsumentów

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Ryanair i Grupa eSky przedłużyły umowę o współpracy na kolejne dwa lata
Biura Podróży
Itaka ma swoich liderów sprzedaży, wiedzy i wizerunku. Zwyciężyły Puławy
Biura Podróży
Fru świętuje 18-lecie działalności nowym logo. "Symbol wolności podróżowania"
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
W biurach podróży początek sprzedaży wakacji w trybie last minute. Ceny wzrosły