Ustawa o usługach cyfrowych ma chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami w internecie i poprawiać przejrzystość ich regulaminów.

Podczas przeglądu rzecznicy konsumentów zwrócili szczególną uwagę na stosowanie tzw. „ciemnych wzorców” – sztuczek manipulacyjnych w przedstawianiu oferty – przez platformy takie jak Amazon, Booking, Google Shopping i YouTube. Chodzi na przykład o graficzne przedstawianie jako kolorowych przycisków, które mają prowadzić do zakupów – takie praktyki są od sierpnia zakazane.

Czytaj więcej

Booking.com będzie za kilka lat największym biurem podróży?

– Ludzie czują się manipulowani, zdezorientowani lub oszukani sztuczkami stosowanymi przez platformy internetowe w projektach graficznych – informuje członkini zarządu VZBV Ramona Pop. – To naprawdę zadziwiające, jak firmy uparcie ignorują przepisy lub wdrażają je zaledwie połowicznie.

Kolejny problem stwarza niedostępność punktów kontaktowych, ogólnych warunków handlowych (OWU) i możliwości systemów rekomendacji. Zwłaszcza ogólne warunki handlowe są często trudne do znalezienia i nie zawsze zawierają wszystkie niezbędne informacje – krytykuje VZBV.