Nowa formuła zakazu lotów. Tym razem bez listy krajów

Ukazał się projekt rozporządzenia o zakazie lotów. Ma wejść w życie w środę, 16 września. Wbrew dotychczasowej praktyce dokument nie zawiera listy krajów. Zastąpiła ją nowa formuła.

Publikacja: 11.09.2020 17:34

Nowa formuła zakazu lotów. Tym razem bez listy krajów

Foto: Fot. Filip Frydrykiewicz

Jak czytamy „w związku z zagrożeniem rozprzestrzeniania się zakażeń wirusem SARS CoV-2 istnieje konieczność skorzystania z prawa do wprowadzenia zakazów w ruchu lotniczym, niezbędnych ze względu na bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, w celu minimalizacji zagrożenia dla zdrowia publicznego” (sic!).

Nie ma w projekcie zwyczajowo stosowanej formuły: „Wprowadza się zakaz wykonywania, na lotniskach wpisanych do rejestru lotnisk cywilnych i lądowiskach wpisanych do ewidencji lądowisk, lądowania przewożących pasażerów cywilnych statków powietrznych wykonujących loty międzynarodowe z lotnisk położonych na terytorium”. Nie ma też następującej po tej formule listy krajów.

To o tyle dziwne, że jeszcze wczoraj Horała podczas konferencji prasowej wymienił kraje, które znajdą się na niej. Choć zastrzegł, że nie jest to ostateczny kształt wykazu, bo taki powstanie dopiero po konsultacjach i sprawdzeniu najnowszych danych o zachorowaniach w poszczególnych krajach na covid-19 w poniedziałek.

Mówił też, że to co będzie łączyć zakazane kierunki to nie więcej niż średnio 90 dziennie zakażeń koronawirusem na 100 tysięcy mieszkańców. Dla porównania Horała podał, że Polska ma ich średnio 20 na 100 tysięcy.

CZYTAJ WIĘCEJ: Zakazy lotów rząd przygląda się Francji, Malcie, Albanii, Chorwacji

W projekcie zamieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej rady ministrów czytamy jedynie, że „projekt przewiduje wprowadzenie zakazu wykonywania, na lotniskach wpisanych do rejestru lotnisk cywilnych i lądowiskach wpisanych do ewidencji lądowisk, lądowania przewożących pasażerów cywilnych statków powietrznych wykonujących loty międzynarodowe z lotnisk położonych na terytorium państw, w których współczynnik w zakresie 14-dniowej skumulowanej liczby zachorowań na COVID-19 na 100 000 osób co do zasady przekracza 90, w oparciu o dane publikowane przez Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (European Centre for Disease Prevention and Control)”.

Autorzy dokumentu przewidują między innymi, że zakaz nie będzie stosowany do statków powietrznych wykonujących loty międzynarodowe „wyczarterowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia na zlecenie organizatora turystyki lub podmiotu działającego na jego zlecenie”. Ta definicja pojawiła się już w poprzednim rozporządzeniu i obowiązuje w tej chwili.

Ale jest też nowa, dodana formuła: „z lotnisk położonych na terytorium państw, które notyfikowały Rzeczpospolitej Polskiej wprowadzenie rozwiązań gwarantujących, że na pokład statku powietrznego będą przyjmowani wyłącznie pasażerowie, wobec których wykonano z wynikiem negatywnym test diagnostyczny w kierunku SARS-CoV-2”.

Obowiązujące rozporządzenie rządu z 31 sierpnia utraci moc z końcem 15 września. Do tego czasu musi być opublikowany nowy dokument. Rozporządzenie będzie obowiązywało od 16 września 2020 r.

Jak czytamy „w związku z zagrożeniem rozprzestrzeniania się zakażeń wirusem SARS CoV-2 istnieje konieczność skorzystania z prawa do wprowadzenia zakazów w ruchu lotniczym, niezbędnych ze względu na bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, w celu minimalizacji zagrożenia dla zdrowia publicznego” (sic!).

Nie ma w projekcie zwyczajowo stosowanej formuły: „Wprowadza się zakaz wykonywania, na lotniskach wpisanych do rejestru lotnisk cywilnych i lądowiskach wpisanych do ewidencji lądowisk, lądowania przewożących pasażerów cywilnych statków powietrznych wykonujących loty międzynarodowe z lotnisk położonych na terytorium”. Nie ma też następującej po tej formule listy krajów.

Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty