Awaria Microsoftu. Zamieszanie na lotniskach, linie lotnicze proszą o wcześniejszy przyjazd

Wizz Air i Ryanair wystosowały do swoich klientów wezwanie, aby stawili się wcześniej na lotniskach. Awaria globalnego systemu informatycznego spowodowała, że samoloty są opóźnione, a w niektórych krajach w ogóle odwołane. Nie można się odprawić on line.

Publikacja: 19.07.2024 11:23

Awaria sparaliżowała między innymi lotnisko w Amsterdamie

Awaria sparaliżowała między innymi lotnisko w Amsterdamie

Foto: PAP/EPA/SEM VAN DER WAL

Wizz Air napisał, że alarmuje pasażerów o konieczności przybycia na lotnisko co najmniej trzy godziny przed wylotem, jeśli jest dzisiaj zaplanowany. Podobnie do stawienia się do odprawy na lotniskach namawia Ryanair: „Odprawy i rezerwacje [on line] są obecnie niedostępne. Jeśli wybierasz się w podróż dzisiaj (19 lipca), a nie dokonałeś jeszcze odprawy na lot, możesz to zrobić na lotnisku”.

Wynika to z niemożliwości odprawienia się zdalnie, on line. Przyczyną jest "awaria globalnego systemu informatycznego dostawcy".

Czytaj więcej

Nasz raport. Samolotem na wakacje – tam dolecisz czarterem z Polski

Pasażerowie muszą być wcześniej na lotniskach

"Podobnie jak wszystkie linie lotnicza, Wizz Air mierzy się dziś z wyzwaniami technicznymi. Klienci Wizz Air mogą doświadczyć zakłóceń w całej siatce połączeń, z czasowym brakiem dostępu usług na stronie internetowej linii oraz w aplikacji mobilnej" - czytamy w komunikacie przewoźnika.

Obecnie nie działają strona internetowa Wizz Aira i jego aplikacja mobilna, system rezerwacyjny, system odprawy online i wyświetlenie karty pokładowej, a także centra obsługi, w których zwykle robi się nowe rezerwacje i zmiany w już zawartych umowach.

Jak napisał Wizz Air, podczas awarii, dostępna jest bezpłatna odprawa na lotnisku. W związku z tym, zalecamy pasażerom przybycie na lotnisko co najmniej 3 godziny przed planowaną godziną odlotu, aby mieć wystarczającą ilość czasu na odprawę, kontrolę bezpieczeństwa oraz procedury bezpieczeństwa.

Przewoźnik „dziękuje za wyrozumiałość” i zapewnia, że jego ludzie dokładają wszelkich starań, aby minimalizować skutki awarii i utrudnienia.

Z kolei LOT odnotowuje na platformie X, że "raportowane przerwy w działaniach systemów IT nie wpływają w chwili obecnej na bieżące operacje @LOTPLAirlines. Rejs do Berlina wystartował z ponad godzinnym opóźnieniem wynikającym z ograniczonej przepustowości w porcie docelowym".

Odprawa do samolotu tylko na lotnisku

Awaria zmusiła lotniska do przejścia na ręczne odprawiania pasażerów. Większość portów lotniczych w Polsce sobie z tym poradziła, choć samoloty są opóźnione, ich ruch nie jest zawieszony.

Inaczej jest w dużych portach na świecie. Media donoszą szczególnie o kłopotach hubu w Amsterdamie, w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Australii i o odwołaniu lotów przez czołowych przewoźników amerykańskich.

Czytaj więcej

Turyści chcą latać z biurami podróży za granicę, ale rezygnują z ich usług w kraju

W Wielkiej Brytanii na lotniskach utworzyły się duże kolejki pasażerów, którzy muszą być odprawiani bez używania systemów teleinformatycznych. Także kilku przewoźników kolejowych - Southern, Thameslink, Gatwick Express i Great Northern – już ostrzegło przed możliwymi opóźnieniami i odwołaniami pociągów.

Microsoft tłumaczy przyczyny awarii

Przerwa w dostępie do niektórych usług Microsoftu sparaliżowała w piątek działalność wielu firm na świecie. Amerykański gigant technologiczny poinformował, że podejmuje "środki łagodzące" i dąży do rozwiązania problemu. W jego komunikacie czytamy, że użytkownicy mogą nie mieć dostępu do różnych aplikacji i usług, w tym m.in. do Microsoft Teams, Microsoft Fabric oraz centrum administracyjnego usługi Microsoft 365. Firma poinformowała, że podejmuje działania naprawcze.

Jako wstępną przyczynę Micosoft podał zmianę konfiguracji w platformie chmurowej Azure, co miało spowodować "przerwę w komunikacji między zasobami pamięci masowej i obliczeniowymi, czego skutkiem były awarie łączności wpływające na podrzędne usługi Microsoft 365 zależne od tych połączeń".

Wizz Air napisał, że alarmuje pasażerów o konieczności przybycia na lotnisko co najmniej trzy godziny przed wylotem, jeśli jest dzisiaj zaplanowany. Podobnie do stawienia się do odprawy na lotniskach namawia Ryanair: „Odprawy i rezerwacje [on line] są obecnie niedostępne. Jeśli wybierasz się w podróż dzisiaj (19 lipca), a nie dokonałeś jeszcze odprawy na lot, możesz to zrobić na lotnisku”.

Wynika to z niemożliwości odprawienia się zdalnie, on line. Przyczyną jest "awaria globalnego systemu informatycznego dostawcy".

Pozostało 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Linie Lotnicze
Enter Air: Mamy rekordowe wyniki. Rośnie popyt, załatwiamy więc nowe samoloty
Linie Lotnicze
LOT zaczął wozić narciarzy do austriackiego Tyrolu
Linie Lotnicze
Jet2.com lata na jarmark bożonarodzeniowy do Gdańska. „Bezkonkurencyjny program”
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Linie Lotnicze
Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"