Turyści chcą latać z biurami podróży za granicę, ale rezygnują z ich usług w kraju

W biurach podróży przybyło w tym roku klientów, którzy chcieli skorzystać z wyjazdów za granicę, szczególnie tych z transportem czarterowym, ale ubyło turystów zainteresowanych podróżowaniem po kraju.

Publikacja: 18.07.2024 09:59

Turyści chcą latać z biurami podróży za granicę, ale rezygnują z ich usług w kraju

Foto: Fot. Filip Frydrykiewicz

Według najnowszych danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego biura podróży sprzedały w maju 224 759 imprez turystycznych dla 679 418 klientów. W porównaniu z rokiem 2019 dało to o 12 procent klientów mniej, a w zestawieniu z 2023 – o 9 procent mniej.

Czytaj więcej

Ponad 6 milionów klientów w biurach podróży. Nie wszyscy jednak jeszcze wrócili

Jednak bilans pierwszych pięciu miesięcy jest lepszy od bilansu z lat poprzednich. Od stycznia do maja biura podróży sprzedały bowiem ponad 1,27 miliona wyjazdów dla 3,59 miliona klientów. Co dało 8 procent więcej klientów niż rok wcześniej.

Zmiany nie rozkładały się jednak równomiernie. O ile bowiem sprzedaż wyjazdów z wykorzystaniem przelotu czarterem wzrosła w tym czasie o 27 procent, do 2,09 miliona klientów, a innych środków transportu o 13 procent, czyli do 690 tysięcy klientów, o tyle zainteresowanie wyjazdami po Polsce i do krajów sąsiednich spadło o 24 procent, i dało 814 tysięcy klientów.

Dane TFG pokazują też, że najwięcej klientów odwiedziło biura podróży w styczniu, kiedy zawarli 301 715 umów na wyjazdy, i w lutym, kiedy tych umów podpisali 273 234. Maj z liczbą 224 759 rezerwacji, liczonych jako imprezy turystyczne, był pod tym względem najsłabszy.

Przybywa biur podróży, już prawie 5 tysięcy

Ze statystyk zgromadzonych w Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym widać nadal rosnące zainteresowanie prowadzeniem biznesu wyjazdowego. Na koniec maja w centralnej ewidencji organizatorów turystyki zarejestrowanych było 4951 firm, o 451 więcej niż na koniec roku 2023, kiedy było ich 4500. W samym maju działalność otworzyło 60 podmiotów. O wiele więcej firm rejestruje działalność, niż się z niej wypisuje (w maju 14) lub jest usuwanych z rynku przez marszałków województw (w maju 6 wykreśleń z ewidencji).

Upadły dwa biura podróży

Dla porządku warto odnotować, że w pierwszych pięciu miesiącach tego roku tylko jedno biuro podróży ogłosiło niewypłacalność. W kwietniu zrobiła to firma pod nazwą Stajnia nad Morzem Paula Stangreciak.

Wybiegając w przyszłość można też odnotować, że w czerwcu marszałek województwa łódzkiego wystąpił o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowej, aby móc zwrócić pieniądze klientom biura podróży Wakacje na Cyprze Mariusz Matuszczak. Samo biuro nie zgłosiło niewypłacalności – musiał tę procedurę zainicjować marszałek, nadzorujący na swoim terenie prawidłowość działania rynku turystycznego.

Zarówno niewypłacalność Stajni nad Morzem, jak i Wakacji na Cyprze, nie spowodowały jednak konieczności uruchomienia środków z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Wszystkie wydatki udało się pokryć z gwarancji tych firm.

Zobacz nasz raport „Wakacje 2024 z biurem podróży — kierunki, ceny, trendy”.

Stan konta TFG

Na koniec maja TFG zgromadził na koncie 388,6 miliona złotych, pochodzących ze składek touroperatorów. Najwięcej płacili organizatorzy wyjazdów z użyciem czarterów, 15 złotych od osoby, a najmniej organizatorzy wyjazdów krajowych i w krajach sąsiednich — 2 złote.

W zeszłym roku zgodnie z danymi Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego skorzystało 7,6 miliona osób, a w 2022 roku 6,3 miliona. Statystyki z pierwszych pięciu miesięcy tego roku, a także informacje z biur podróży i od agentów turystycznych wskazują, że jeśli nie wydarzy się nic nadzwyczajnego, w tym ta liczba wzrośnie.

Według najnowszych danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego biura podróży sprzedały w maju 224 759 imprez turystycznych dla 679 418 klientów. W porównaniu z rokiem 2019 dało to o 12 procent klientów mniej, a w zestawieniu z 2023 – o 9 procent mniej.

Jednak bilans pierwszych pięciu miesięcy jest lepszy od bilansu z lat poprzednich. Od stycznia do maja biura podróży sprzedały bowiem ponad 1,27 miliona wyjazdów dla 3,59 miliona klientów. Co dało 8 procent więcej klientów niż rok wcześniej.

Pozostało 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"