Ponad 6 milionów klientów w biurach podróży. Nie wszyscy jednak jeszcze wrócili

W 2022 roku do polskich biur podróży zapukało 6,3 miliona klientów. O 19 procent mniej niż w pamiętnym i najlepszym do tej pory w turystyce zorganizowanej roku 2019, czyli przed pandemią. Najszybciej wracają klienci czarterowi, najwolniej korzystający z wycieczek krajowych.

Publikacja: 03.02.2023 10:07

Ponad 6 milionów klientów w biurach podróży. Nie wszyscy jednak jeszcze wrócili

Foto: Filip Frydrykiewicz

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował na naszą prośbę dane z deklaracji, jakie co miesiąc składają mu biura podróży. Przypomnijmy, że niezależnie od tego, dokąd i jakim środkiem transportu wyjazdy organizują touroperatorzy, wszyscy są zobowiązani odnotowywać każdą umowę z klientem. Na tej podstawie przesyłają również do TFG składki. Ich wielkość różni się z kolei od kierunku podróży i od środka transportu, waha się więc od 0 (kraj i bliska zagranica) do 15 złotych (wylot za granicę czarterem). Organizatorzy sprawozdają, ile i jakich imprez sprzedali, ale przepisy nie przewidują podawania kierunku czy terminu, w którym sprzedana impreza ma się odbyć. Niemniej można z danych wyczytać kilka ciekawych informacji dotyczących rynku turystyki zorganizowanej.

Czytaj więcej

Rusza Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego - młot na szarą strefę w turystyce

Najważniejsza to liczba klientów firm wpisanych do centralnej ewidencji, a więc prowadzących działalność legalnie. W 2022 roku zawarli oni 6,28 miliona umów na swoje usługi (mowa oczywiście tylko o wyjazdach turystycznych). To o 54 procent więcej niż w roku 2021, kiedy biura podróży miały 4,08 miliona klientów, ale o 19 procent mniej niż w najlepszym dotychczas 2019 roku, kiedy organizatorzy zawarli 7,78 miliona umów.

Jak pokazują dane TFG, powrót klientów do biur podróży po pandemii nie rozkładał się równomiernie. Najchętniej korzystali oni z wyjazdów czarterowych, w sumie kupili ich 3,06 miliona (48,7 procent wszystkich), tylko 3 procent mniej niż w 2019 roku.

Na drugim miejscu pod względem liczby podróży były te z kategorii „Polska i kraje sąsiednie”. Zapisało się na nie 2,28 miliona Polaków. Okazuje się jednak, że w tym wypadku różnica w porównaniu z 2019 rokiem wyniosła minus 34 procent. Cztery lata wcześniej liczba sprzedanych wycieczek na kraj i bliska zagranicę wyniosła bowiem 3,44 miliona.

TFG wyodrębnia jeszcze trzecią kategorię – wyjazdy z biurami podróży za granicę, ale innymi środkami transportu niż czartery. Tu przy wyniku 939 tysięcy TFG odnotował 20-procentową dynamikę ujemną wobec 2019 roku (1,17 miliona w 2019).

W uproszczeniu można podzielić wyjazdy Polaków z biurami podróży na krajowe i zagraniczne. Wtedy okaże się, że w zeszłym roku w tych pierwszych wzięło udział 2,28 miliona osób (36,3 procent wszystkich), a w drugich prawie 4 miliony (63,7 procent).

Najwięcej imprez biura podróży sprzedały w maju (805 tysięcy) i czerwcu (787,8 tysiąca). Następne w kolejności były, z niemal identyczną liczbą zawartych umów, lipiec (633,2 tysiąca)i sierpień (633,9 tysiąca). Najsłabiej tradycyjnie pod tym względem wypadły styczeń (364 tysiące) i grudzień (312,8 tysiąca).

Dane dotyczące sprzedaży samych czarterów pokazują drastyczny spadek w marcu 2022 roku, a więc w pierwszym pełnym miesiącu po napaści Rosji na Ukrainę - o ile w styczniu rezerwacji było 220,7 tysięcy, a w lutym 217,3 tysiąca, o tyle w marcu zaledwie 138,3 tysiąca. I dopiero w kwietniu sprzedaż wróciła ponownie do dawnego poziomu - 219,5 tysiąca.

Czytaj więcej

Ranking biur podróży. Którzy touroperatorzy zarobili najwięcej?

Rok 2022 można zaliczyć do udanych też pod względem stabilności branży touroperatorskiej. Liczba podmiotów zarejestrowanych jako organizatorzy turystyki odrasta, po spadku wywołanym pandemią. O ile na koniec 2019 roku działało w kraju 4711 biur podróży, a potem liczba ta spadła do 4351 w 2020 i do 4305 w 2021, o tyle na koniec 2022 roku w ewidencji było ich już 4500. W ostatnim roku rozpoczęły działalność 563 nowe firmy. W tym czasie też 290 wykreśliło się z ewidencji na własne życzenie, a 93 zostały z niego usunięte na wniosek TFG przez marszałków poszczególnych województw. Najczęstszą przyczyną było "niewywiązywanie się z obowiązków ustawowych".

Tylko dwa biura ogłosiły w zeszłym roku niewypłacalność, w styczniu zrobił to Inter Block z Warszawy, a we wrześniu spółka Silesiaaddict z Katowic. Zobowiązania obu firm pokryła jednak gwarancja ubezpieczeniowa, nie było więc potrzeby uruchamiania środków zgromadzonych w Funduszu.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny uzbierał w ciągu roku 57,8 miliona złotych ze składek (średnia w miesiącu to 4,8 miliona), i mógł na koniec roku pochwalić się stanem konta w wysokości 252 milionów złotych.

Marek Niechciał, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu gwarancyjnego odpowiedzialny za TFG

- Zeszły rok pokazuje, że biura podróży właściwie wróciły do kondycji sprzed pandemii. Całej branży zabrakło wprawdzie jeszcze około 20 procent do liczby podróżnych obsłużonych  w 2019 roku, ale pamiętajmy, że 2019 rok był rekordowy w całej historii wyjazdów z biurami podróży. Poza tym w 2022 roku były miesiące, jak maj i czerwiec, kiedy sprzedaż w biurach podróży przewyższała tę sprzed pandemii.

Co ciekawe, o wiele szybciej odbija turystyka zagraniczna. W wycieczkach czarterowych była gorsza w porównaniu z tą z roku 2019 tylko o 3 procent, to chyba można nazwać rewelacyjnym wynikiem.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował na naszą prośbę dane z deklaracji, jakie co miesiąc składają mu biura podróży. Przypomnijmy, że niezależnie od tego, dokąd i jakim środkiem transportu wyjazdy organizują touroperatorzy, wszyscy są zobowiązani odnotowywać każdą umowę z klientem. Na tej podstawie przesyłają również do TFG składki. Ich wielkość różni się z kolei od kierunku podróży i od środka transportu, waha się więc od 0 (kraj i bliska zagranica) do 15 złotych (wylot za granicę czarterem). Organizatorzy sprawozdają, ile i jakich imprez sprzedali, ale przepisy nie przewidują podawania kierunku czy terminu, w którym sprzedana impreza ma się odbyć. Niemniej można z danych wyczytać kilka ciekawych informacji dotyczących rynku turystyki zorganizowanej.

Pozostało 87% artykułu
Biura Podróży
Itaka: Lato zapowiada się rekordowo. Jesteśmy gotowi nawet na milion klientów
Biura Podróży
UOKiK zarzuca Wakacje.pl podawanie nieprawdziwych cen. Grozi wysoką karą
Biura Podróży
Podrożały wakacje Brytyjczyków. Konsumencka organizacja radzi, co robić
Biura Podróży
Traveldata: Dziś kupujesz wycieczkę, jutro zyskujesz. Setki złotych na osobę
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Agenci turystyczni: W razie upadłości biura podróży, nasza prowizja musi być pewna