Jak wyjaśnia przewoźnik w komunikacie, pasażerowie nadal mogą zabrać na pokład jeden powerbank pod warunkiem spełnienia określonych wymogów (wyszczególnionych poniżej), jednak nie będą mogli z niego korzystać podczas lotu – ani do ładowania własnych urządzeń, ani do ładowania samego powerbanku z gniazdek pokładowych.
Nowe zasady:
- Pasażerowie mogą mieć przy sobie jeden powerbank o pojemności poniżej 100 Wh.
- Korzystanie z powerbanku do ładowania urządzeń osobistych na pokładzie jest zabronione.
- Ładowanie powerbanku z pokładowych źródeł zasilania jest niedozwolone.
- Wszystkie przewożone powerbanki muszą mieć wyraźne oznaczenie pojemności.
- Powerbanków nie wolno umieszczać w schowkach bagażowych nad głową – muszą być przechowywane w kieszeni fotela lub w torbie umieszczonej pod siedzeniem przed pasażerem.
- Powerbanki nadal nie są dozwolone w bagażu rejestrowanym (obowiązująca zasada).
Czytaj więcej
Pasażerowie KLM lecący z Amsterdamu i pasażerowie Air France podróżujący z Paryża będą płacić za...
Dlaczego Emirates wprowadzają tę zmianę?
Po przeprowadzeniu kompleksowego przeglądu zasad bezpieczeństwa przewoźnik uznał, że musi podjąć „zdecydowane działania” mające na celu ograniczenie ryzyka związanego z używaniem powerbanków w trakcie lotu. W ostatnich latach odnotowano znaczący wzrost liczby pasażerów korzystających z tych urządzeń, co doprowadziło do coraz większej liczby incydentów związanych z bateriami litowymi na pokładach samolotów w całej branży lotniczej.
Powerbanki działają głównie w oparciu o baterie litowo-jonowe lub litowo-polimerowe i są przenośnym źródłem energii przeznaczonym do ładowania urządzeń w podróży. Baterie te zawierają jony litu zawieszone w roztworze elektrolitu. Jony przemieszczają się przez elektrolit pomiędzy elektrodami podczas procesu ładowania i rozładowywania. W wypadku przeładowania lub uszkodzenia baterii może dojść do tak zwanej ucieczki termicznej. Jest to samonapędzający się proces, w którym generowane wewnątrz ogniwa ciepło przewyższa zdolność baterii do jego odprowadzania, co skutkuje gwałtownym i niekontrolowanym wzrostem temperatury. Może to prowadzić do poważnych zagrożeń, takich jak pożar, eksplozja czy uwolnienie toksycznych gazów.