Jak głosi komunikat prasowy, Komisja Europejska od 2016 roku przedstawia wytyczne mające pomóc w rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez pasażerów, przedstawicieli branży lotniczej i krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów.
Najnowsza zmiana uwzględnia w szczególności orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości wydane od 2016 roku, w których doprecyzowano niektóre przepisy, umożliwiając ich skuteczniejsze egzekwowanie. Dodano również nową sekcję dotyczącą masowych zakłóceń w podróżowaniu. Ponadto opublikowano zmienione wytyczne dotyczące praw osób z niepełnosprawnościami podróżujących samolotem.
Ustanowione na szczeblu unijnym prawa pasażerów egzekwują organy krajowe. Różnice między praktykami krajowymi mogą powodować dezorientację u pasażerów, którzy napotykają różnego rodzaju problemy podczas podróży, zwłaszcza w granicach Unii Europejskiej. Pasażerom może być również trudno zrozumieć, jakie kroki mają podjąć i gdzie szukać pomocy. Nowe wytyczne mają pomóc w przezwyciężeniu tych trudności.
Czytaj więcej
Prezes UOKiK zarzuca liniom lotniczym Enter Air nieodpowiadanie w terminie na reklamacje, lekceważenie roszczeń i zaniżanie odszkodowań za opóźnienie lotu.
Pasażerom wciąż brakuje wiedzy na temat ich praw
Ogłoszenie nowych wytycznych zbiegło się z opublikowaniem badania Eurobarometru (narzędzie sondażowe wykorzystywane przez instytucje UE do monitorowania opinii publicznej w Europie), wedle którego większość Europejczyków uważa, że wciąż brakuje im wystarczającej wiedzy na temat przysługujących im praw pasażera, nawet jeśli ich świadomość jest większa niż pięć lat temu.