Prawa pasażerów linii lotniczych. Komisja Europejska: Po zmianach jest łatwiej i jaśniej

Komisja Europejska opublikowała zmienione wytyczne dotyczące praw pasażerów linii lotniczych. Mają one ułatwić przestrzeganie przepisów przewoźnikom i egzekwowanie ich przez organy krajowe.

Publikacja: 24.07.2024 20:10

Prawa pasażerów linii lotniczych. Komisja Europejska: Po zmianach jest łatwiej i jaśniej

Foto: Getty Images via AFP, Mario Tama

Jak głosi komunikat prasowy, Komisja Europejska od 2016 roku przedstawia wytyczne mające pomóc w rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez pasażerów, przedstawicieli branży lotniczej i krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów.

Najnowsza zmiana uwzględnia w szczególności orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości wydane od 2016 roku, w których doprecyzowano niektóre przepisy, umożliwiając ich skuteczniejsze egzekwowanie. Dodano również nową sekcję dotyczącą masowych zakłóceń w podróżowaniu. Ponadto opublikowano zmienione wytyczne dotyczące praw osób z niepełnosprawnościami podróżujących samolotem.

Ustanowione na szczeblu unijnym prawa pasażerów egzekwują organy krajowe. Różnice między praktykami krajowymi mogą powodować dezorientację u pasażerów, którzy napotykają różnego rodzaju problemy podczas podróży, zwłaszcza w granicach Unii Europejskiej. Pasażerom może być również trudno zrozumieć, jakie kroki mają podjąć i gdzie szukać pomocy. Nowe wytyczne mają pomóc w przezwyciężeniu tych trudności.

Czytaj więcej

UOKiK oskarża Enter Aira o lekceważenie praw pasażerów. "Utrudnia wypłacanie odszkodowań"

Pasażerom wciąż brakuje wiedzy na temat ich praw

Ogłoszenie nowych wytycznych zbiegło się z opublikowaniem badania Eurobarometru (narzędzie sondażowe wykorzystywane przez instytucje UE do monitorowania opinii publicznej w Europie), wedle którego większość Europejczyków uważa, że wciąż brakuje im wystarczającej wiedzy na temat przysługujących im praw pasażera, nawet jeśli ich świadomość jest większa niż pięć lat temu.

Badanie zostało przeprowadzone od 12 stycznia do 4 lutego 2024 roku metodą wywiadów z 26,6 tysiącami osób. Jego wyniki wskazują, że respondenci czują się dobrze poinformowani przede wszystkim o prawach pasażerów podróżujących koleją (33 procent), a następnie samolotem (30 procent), autokarem (27 procent) i statkiem/promem (16 procent).

Z ankiety wynika również, że 84 procent respondentów ubiegających się o pomoc dla osób z niepełnosprawnościami lub osób o ograniczonej możliwości poruszania się było zadowolonych z odzewu.

Czytaj więcej

Pasażerowie: Linie lotnicze nie mogą zostawiać klientów bez pieniędzy

35 procent podróżnych, czyli o 13 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku, widziało informacje na temat praw pasażera, najczęściej na dworcach kolejowych (9 procent, wzrost o 5 p.p.). Informacje na temat przysługujących im praw dostało przed podróżą 75 procent pasażerów samolotów, 61 procent - pociągów, 51 procent - autokarów i 54 procent - statków/promów.

Zadowolenie ze sposobu radzenia sobie z zakłóceniami było największe w wypadku podróży samolotem (66 procent, wzrost o 2 p.p.), a następnie statkiem/promem (53 procent, spadek o 3 p.p.), pociągiem (52 procent, wzrost o 8 p.p.) i autokarem (50 procent, wzrost o 8 p.p.).

11 procent pasażerów (bez zmian) korzysta z biletów na podróże multimodalne, czyli łączące różne środki transportu, przy czym najpopularniejszymi kombinacjami są kolej i autokar (39 procent, plus 9 p.p.) oraz samolot i kolej (25 procent, plus 1 p.p.). 32 procent z nich (plus 7 p.p.) napotkało po drodze problemy, 13 procent (plus 4 p.p.) prawie utraciło połączenie, a 11 procent (plus 3 p.p.) faktycznie utraciło połączenie.

Czytaj więcej

Linie lotnicze ukarane za doliczanie opłat za bagaż podręczny. "Historyczna decyzja"

UE jest jedynym obszarem na świecie, na którym pasażerowie są chronieni pełnym zestawem praw niezależnie, czy podróżują samolotem, koleją, statkiem czy autobusem - podkreśla KE w komunikacie. Prawa pasażerów opierają się na trzech podstawach: niedyskryminowanie, dostęp do dokładnych i aktualnych informacji, natychmiastowa i proporcjonalna pomoc.

Więcej informacji:

Zmienione wytyczne interpretacyjne dotyczące praw pasażerów linii lotniczych

Załącznik do zmienionych wytycznych interpretacyjnych dotyczących praw pasażerów linii lotniczych

Zmienione wytyczne interpretacyjne dotyczące praw osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej możliwości poruszania się podróżujących drogą lotniczą

Jak głosi komunikat prasowy, Komisja Europejska od 2016 roku przedstawia wytyczne mające pomóc w rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez pasażerów, przedstawicieli branży lotniczej i krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów.

Najnowsza zmiana uwzględnia w szczególności orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości wydane od 2016 roku, w których doprecyzowano niektóre przepisy, umożliwiając ich skuteczniejsze egzekwowanie. Dodano również nową sekcję dotyczącą masowych zakłóceń w podróżowaniu. Ponadto opublikowano zmienione wytyczne dotyczące praw osób z niepełnosprawnościami podróżujących samolotem.

Pozostało 88% artykułu
Linie Lotnicze
Prezes Ryanaira zmienia zdanie w sprawie pakietów wakacyjnych. „Nie wykluczam”
Linie Lotnicze
Chińczycy dają lepsze ceny biletów lotniczych. Brukseli przestaje się to podobać
Linie Lotnicze
Roczne karnety Wizz Aira wyprzedały się na pniu. Przewoźnik chce dorzucić więcej
Linie Lotnicze
Ryanair grozi niemieckiemu rządowi. „Znieście podatek albo się wyprowadzimy”
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Linie Lotnicze
Powstał wyjątkowy program z biletami lotniczymi na cały świat. Pomogła AI
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki