Pasażerowie: Linie lotnicze nie mogą zostawiać klientów bez pieniędzy

Większość klientów linii lotniczych domaga się, by przewoźnicy lotniczy mieli obowiązek zapewnienia im zabezpieczenia finansowego na wypadek swojego bankructwa. Podobnego do tego, jakie mają biura podróży - pokazuje badanie Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Publikacja: 11.06.2024 06:00

Linie lotnicze powinny ubezpieczać się na wypadek bankructwa - uważają konsumenci

Linie lotnicze powinny ubezpieczać się na wypadek bankructwa - uważają konsumenci

Foto: AFP, Juan Carlos Cisneros

Problem braku zabezpieczeń linii lotniczych na wypadek ich bankructwa powrócił tuż przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. W kolejnej kadencji tego ciała zapadać będą bowiem decyzje determinujące przyszłość sektora turystyki i lotnictwa.

Europejskie Centrum Konsumenckie zapytało niemieckich konsumentów o ich oczekiwania wobec linii lotniczych w kwestii ochrony klientów. Okazuje się, że większość, bo 56 procent, chce, by przewoźnicy musieli zabezpieczać się na wypadek ogłoszenia niewypłacalności. Dotychczasowe doświadczenia pokazują bowiem, że jeśli do takiej sytuacji dochodzi, pieniądze za bilety zazwyczaj przepadają.

Czytaj więcej

ECTAA: Linie lotnicze upadają, a pasażerowie ciągle tracą pieniądze

Kiedy linia lotnicza bankrutuje, pasażerowie zostają bez pieniędzy

W ciągu ostatniej dekady w Unii Europejskiej zbankrutowało co najmniej 15 linii lotniczych, a pasażerowie stracili z tego tytułu średnio 430 euro na osobę. Sytuacja jest szczególnie trudna dla ludzi, którzy są akurat na wyjeździe i nagle okazuje się, że nie mają jak wrócić do domów. By przylecieć z powrotem, muszą kupić kolejny bilet u innego przewoźnika, a czasem też zapłacić za dodatkowy nocleg.

Ankietowani, którzy opowiadają się za wprowadzeniem dodatkowych zabezpieczeń, są skłonni nawet nieco więcej za taką ochronę zapłacić. 31 procent badanych odrzuca jednak ten pomysł.

Współprzewodnicząca Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Niemczech, Karolina Wojtal, apeluje do nowego Parlamentu Europejskiego o wprowadzenie ochrony na wypadek niewypłacalności. – W wypadku bankructwa pasażerowie są pozbawieni ochrony i zazwyczaj tracą pieniądze wydane na bile. System obowiązujący w wypadku wycieczek zorganizowanych pokazuje, że można to zorganizować inaczej – mówi.

Jak dodaje, po nałożeniu obowiązkowych zabezpieczeń na touroperatorów w latach 90. ceny wycieczek prawie nie wzrosły, za to bezpieczeństwo konsumentów znacznie się poprawiło. Dlatego sieć Europejskich Centrów Konsumenckich uważa ten model za wzór do zastosowania w lotnictwie.

Europejscy konsumenci oczekują zwiększenia ochrony

Wezwanie do zapewnienia ochrony pasażerom na wypadek niewypłacalności linii lotniczych stanowi część kompleksowego zestawu propozycji przedstawionych instytucjom Unii Europejskiej przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich.

Czytaj więcej

Linie lotnicze ukarane za doliczanie opłat za bagaż podręczny. "Historyczna decyzja"

W listopadzie 2023 roku Komisja Europejska ogłosiła reformę przepisów dotyczących podróży, tak zwany „pakiet mobilności”. Członkowie przyszłego Parlamentu Europejskiego przedyskutują i prawdopodobnie go przyjmą. Projekt nie obejmuje jednak ochrony pasażerów linii lotniczych na wypadek niewypłacalności, dlatego sieć Europejskich Centrów Konsumenckich wzywa do włączenia tego zabezpieczenia, by chronić podróżujących przed utratą pieniędzy, gdyby doszło do bankructwa przewoźnika.

Problem braku zabezpieczeń linii lotniczych na wypadek ich bankructwa powrócił tuż przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. W kolejnej kadencji tego ciała zapadać będą bowiem decyzje determinujące przyszłość sektora turystyki i lotnictwa.

Europejskie Centrum Konsumenckie zapytało niemieckich konsumentów o ich oczekiwania wobec linii lotniczych w kwestii ochrony klientów. Okazuje się, że większość, bo 56 procent, chce, by przewoźnicy musieli zabezpieczać się na wypadek ogłoszenia niewypłacalności. Dotychczasowe doświadczenia pokazują bowiem, że jeśli do takiej sytuacji dochodzi, pieniądze za bilety zazwyczaj przepadają.

Pozostało 82% artykułu
Linie Lotnicze
LOT otwiera nową trasę. Robi to z myślą o narciarzach
Linie Lotnicze
Emirates: Jeden lot, dwa kierunki - Seszele i Madagaskar
Linie Lotnicze
Linie lotnicze ukarane za doliczanie opłat za bagaż podręczny. "Historyczna decyzja"
Linie Lotnicze
Ryanair i Kiwi.com zawarły umowę o współpracy
Linie Lotnicze
Enter Air – duży wzrost, ale i duża strata w I kwartale. „Wina mocnego dolara”
Linie Lotnicze
Prezes Ryanaira Michael O’Leary: Wycieczki zorganizowane to nie nasza bajka