Do rozmów na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego doszło przy okazji wizyty premiera Morawieckiego w Japonii, w której biorą też udział przedstawiciele spółki CPK. Już na 22 stycznia zaplanowany jest kolejny etap „dialogu technicznego” CPK z lotniskiem Narita w Tokio w ramach procesu wyboru doradcy strategicznego.
– We współpracy z Japonią liczymy na pozyskanie najnowocześniejszych technologii i dostęp do wiedzy z zakresu organizowania i zarządzania dużymi projektami – mówi wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. – Polska ma do zaoferowania stronie japońskiej możliwości prowadzenia biznesu na skalę, która jest dziś nie do uzyskania w żadnym innym europejskim kraju.
Narita jest jednym z najnowocześniejszych portów przesiadkowych na świecie. Jest kandydatem do roli doradcy strategicznego CPK. Przedstawiciele tego portu byli już w Polsce w grudniu 2019 roku.
Podczas wizyty w Japonii Horała i prezes CPK Mikołaj Wild spotkali się również z wiceministrem transportu Japonii Naoki Fujii i prezesem spółki zarządzającej lotniskiem Narita Akihiko Tamurą. Tematem była potencjalna współpraca przy inwestycjach lotniskowych, ale również wsparcie przy projektowaniu i budowie w Polsce kolei dużych prędkości, które mają być elementem CPK. Wiceszef ministerstwa infrastruktury Japonii Naoki Fujii zapewnił, że jego kraj chętnie weźmie udział w realizacji CPK.
To już kolejna w ciągu ostatnich dni inicjatywa międzynarodowa CPK. W zeszłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że Komisja Europejska w ramach programu wspierania reform strukturalnych przyznała spółce 3 mln złotych dofinansowania na współpracę z Francją. Koleje Francuskie SNCF, do których należą m.in. pociągi TGV, będą doradzać Polsce w sprawie standardów technicznych szybkich kolei.