- 2021 był dla nas trudniejszym rokiem niż 2020 - mówił podczas piątkowej konferencji prasowej podsumowującej rok 2021 prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy Tomasz Kloskowski. - W pierwszym kwartale ruch lotniczy znacznie spadł. Branża wciąż doświadcza negatywnych skutków pandemii koronawirusa. Często zmieniają się przepisy covidowe, które nie są jasne dla pasażerów. Część podróżnych wciąż obawia się latać.
W 2021 roku z gdańskiego lotniska najwięcej osób podróżowało od lipca do października, a najmniej było ich w lutym. Najpopularniejsze kierunki, które wybierali podróżni to Oslo, Londyn i Amsterdam. Na dalszych miejscach znalazły się: Sztokholm, Kijów i Kraków.
Letni rozkład lotów 2021 roku liczył 93 połączenia, do 23 państw, na 77 lotnisk, w tym na sześć w Polsce, realizowanych przez 10 przewoźników: Wizz Air, Ryanair, LOT, SAS, KLM, Lufthansa, Eurowings, Finnair, Swiss i Norwegian.
W siatce zimowej, ogłoszonej pod koniec października 2021, było 69 połączeń.
Mimo trudnego roku linie lotnicze uruchomiły w 2021 wiele nowych połączeń. Wizz Air wystartował w grudniu do Narwiku, a latem latał do Malagi, Splitu, Burgas, na Santoryn, Kretę i Mikonos. Ryanair uruchomił w wakacje nowe kierunki: Zadar, Kretę, Korfu i Santoryn, a jesienią zainaugurował loty do Walencji. Od ubiegłego roku Ryanair lata na lotnisko Sztokholm-Arlanda, do Paryża-Beauvais i do Billund. LOT otworzył połączenie z Gdańska do Lublina, a latem kursował na Kos.
W lotach czarterowych, realizowanych z Gdańska w 2021 roku na zlecenie touroperatorów najwięcej pasażerów podróżowało do Turcji, Grecji i Egiptu. Rzadziej wybierali Bułgarię, Albanię i Hiszpanię.
Wstępne wyliczenia pokazują, że rok 2021 lotnisko zakończyło stratą netto 2,7 miliona złotych. Dla porównania w 2020 roku strata wyniosła 19 tysięcy złotych, a w rekordowym 2019 roku port zanotował zysk w wysokości 48 milionów złotych.
- Niestety, pod względem ekonomiczno-finansowym 2021 rok był jeszcze gorszy niż pandemiczny 2020. Różnica wynika z tego, że w 2020 roku korzystaliśmy z rządowych tarcz osłonowych, które w części rekompensowały straty. W roku 2021 tarcz już nie było. Wszystkie lotniska w Polsce i na świecie oraz linie lotnicze notują straty. Branża jest nadal w głębokim kryzysie – podsumowuje Kloskowski.
Pasażerowie w 2021 (spadek lub wzrost w porównaniu poszczególnych miesięcy 2020):
Styczeń 2021 - pasażerowie 43 654 (-88,3%)
Luty 2021 - pasażerowie 26 477 (-92,8%)
Marzec 2021 - pasażerowie 34 964 (-75,9%)
Kwiecień 2021 - pasażerowie 45 524 (+3946,6%)
Maj 2021 - pasażerowie 82 937 (+6498%)
Czerwiec 2021 - pasażerowie 155 290 (752,0%)
Lipiec 2021 - pasażerowie 310 165 (+101,4%)
Sierpień 2021 - pasażerowie 362 983 (+55,6%)
Wrzesień 2021 - pasażerowie 316 116 (+77,6%)
Październik 2021 - pasażerowie 307 278 (+161,0%)
Listopad 2021 - pasażerowie 240 310 (+345,5%)
Grudzień 2021 - pasażerowie 228 865 (+243,3%)