W 2021 roku lotnisko w Pyrzowicach obsłużyło 2,3 miliona podróżnych, czyli o 883,2 tysiąca więcej (plus 61,1 procent) niż w roku poprzednim - podaje Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze w komunikacie podsumowującym ubiegły rok. Zeszłoroczny wynik to 48 procent ruchu z rekordowego, przedpandemicznego roku 2019, kiedy przez Pyrzowice przewinęło się 4,8 miliona pasażerów.

Z siatki połączeń regularnych, obsługiwanej przez Wizz Aira, Ryanaira, LOT i Lufthansę, skorzystało nieco ponad milion pasażerów, o 31 tysięcy więcej (plus 3,1 procent) niż w 2020 roku. Najpopularniejszymi kierunkami z tej siatki okazały się w Dortmund (143,1 tysiąca pasażerów), Londyn-Luton (67,4 tysiąca), Londyn-Stansted (43,9 tysiąca), Warszawa (38,1 tysiąca) i Kolonia-Bonn (37,5 tysiąca). W pierwszej piątce najpopularniejszych państw znalazły się natomiast Niemcy (200 tysięcy podróżnych), Wielka Brytania (171,7 tysiąca), Włochy (109 tysięcy), Grecja (84,2 tysiąca) i Ukraina (63,1 tysiąca).

Czytaj więcej

Katowice Airport: Czartery odbudowały nam ruch pasażerski

Z przewozów czarterowych skorzystało 1,3 miliona osób, czyli o 864,7 tysiąca więcej (plus 201,6 procent) niż rok wcześniej. Pasażerowie najchętniej latali do Antalyi (246,7 tysiąca), Hurghady (118 tysięcy), Marsa Alam (92,7 tysiąca), na Rodos (69,1 tysiąca) i do Heraklionu (63 tysiące). Listę najpopularniejszych państw otwiera Turcja (326 tysięcy pasażerów), kolejne miejsca zajmują Grecja (310 tysięcy), Egipt (235 tysięcy), Hiszpania (127 tysięcy) i Bułgaria (62 tysiące).

W minionym roku przewozy czarterowe odbudowywały się szybciej niż rozkładowe i wykazywały mniejszą wrażliwość na częste zmiany obostrzeń sanitarnych, osiągając największy w historii pyrzowickiego lotniska udział w ogólnej liczbie obsłużonych pasażerów, który wyniósł ponad 55 procent. Czartery zanotowały także lepsze średnie wypełnienie w porównaniu z przewozami regularnymi. W pierwszym wypadku było to 160 pasażerów na lot, a w drugim 110.

Odbyło się 28,8 tysiąca startów i lądowań, czyli o 6,9 tysiąca więcej (plus 31,6 procent) niż w 2020 roku.

Najważniejszą inwestycją była przebudowa terminalu pasażerskiego B. Projekt o wartości ponad 100 milionów złotych ruszył jeszcze w 2019 roku, a pandemia nie przerwała jego realizacji. Nowy terminal został oddany do użytku w sierpniu 2021 roku. Dzięki rozbudowie jego przepustowość wzrosła z 6 do 8 milionów podróżnych rocznie.

Ponadto GTL kontynuowało rozbudowę bazy do obsługi technicznej samolotów, realizując w ramach tego projektu dwa zadania: budowę przedhangarowej płyty postojowej o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiska postojowymi dla samolotów kodu C, czyli airbusów A320 i boeingów 737 (płyta zostanie oddana do użytku wiosną tego roku) oraz budowę trzeciego hangaru o powierzchni 9,2 tysiąca metrów kwadratowych z dwiema zatokami do serwisowania samolotów wielkości airbusa A321neo (budowa zakończy się w połowie roku, a najemcą hangaru będzie Wizz Air).

Czytaj więcej

Latem Itaka poleci z Katowic do Dominikany dreamlinerem LOT-u
Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

- Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze konsekwentnie realizuje wizję budowy lotniska wielofunkcyjnego, które dysponuje infrastrukturą nie tylko do obsługi ruchu pasażerskiego, ale i cargo oraz zapleczem do serwisowania statków powietrznych - mówi prezes GTL Artur Tomasik, cytowany w komunikacie. - Prowadząc projekty inwestycyjne w bardzo trudnym 2021 roku, potwierdziliśmy, że GTL jest zdrową organizacją o silnych fundamentach finansowych z potencjałem do dalszego rozwoju. Jestem przekonany, że dzięki inwestycjom, które prowadzimy, pyrzowicki port lotniczy po zakończeniu pandemii będzie jeszcze silniejszy - dodaje.