Lotnisko we Wrocławiu: Rok 2022 należał do tanich przewoźników. Wyjazdy krótsze, ale częstsze

Miniony rok wrocławskie lotnisko zalicza do udanych. Liczba podróżnych podwoiła się w porównaniu z poprzednim rokiem i mocno zbliżyła do rekordu z 2019 roku, a przewoźnicy chętnie uruchamiali nowe połączenia z Wrocławia.

Publikacja: 12.01.2023 16:43

Lotnisko we Wrocławiu: Rok 2022 należał do tanich przewoźników. Wyjazdy krótsze, ale częstsze

Foto: Materiały prasowe

W 2022 roku wrocławskie lotnisko obsłużyło prawie 2,9 miliona pasażerów, czyli o 102 procent więcej w porównaniu z rokiem 2021 i tylko 19 procent mniej niż w rekordowym 2019, kiedy z lotniska skorzystało 3,5 miliona podróżnych - informuje Port Lotniczy Wrocław.

W minionym roku odbyło się prawie 28 tysięcy operacji lotniczych, co daje wynik o 48 procent lepszy niż w 2021 roku i o 15 procent gorszy niż w 2019.

- Ruch lotniczy zbliżył się do poziomów sprzed pandemii. W połowie roku spodziewaliśmy się ruchu pasażerskiego na poziomie 2,5 miliona pasażerów, ale miesiące wakacyjne, a także dobra jesień pozwoliły nam zamknąć rok nadspodziewanie wysoką liczbą prawie 2,9 miliona pasażerów - mówi prezes Portu Lotniczego Wrocław Dariusz Kuś, cytowany w komunikacie.

Pasażerowie znacznie chętniej wybierali typowo wakacyjne kierunki z oferty tanich linii lotniczych lub czarterowej. Dlatego miniony rok zdecydowanie należał do przewoźników niskokosztowych. Ruch w tym sektorze kształtował się na poziomie 1,8 miliona pasażerów, co daje wzrost o prawie 120 procent w porównaniu z rokiem 2021 i wynik o niecałe 15 procent gorszy niż w 2019.

- Podróżni decydowali się na krótsze, ale za to częstsze wyjazdy. Popularnością cieszyły się zwłaszcza niskokosztowe loty w południowe rejony Europy, a liczba podróżujących do Włoch czy Grecji podwoiła się w stosunku nawet do roku 2019 - zaznacza Dariusz Kuś.

Czytaj więcej

Dobry sezon letni na wrocławskim lotnisku. Najdynamiczniej rosły loty niskokoszotwe

W skali rok do roku duże wzrosty odnotowano również w krajowym ruchu niskokosztowym. W 2022 roku w tym segmencie obsłużono 66 tysięcy pasażerów, co oznacza 106 procent wzrostu względem roku 2021 i ponad 35 procent względem 2019.

Najlepszym okresem pod względem liczby pasażerów były zdecydowanie wakacje. Największy ruch odnotowano w sierpniu, kiedy z oferty wrocławskiego lotniska skorzystało ponad 370 tysięcy podróżnych, co stanowi ponad 96 procent ruchu w tym samym okresie w 2019 roku. W poszczególnych segmentach ruch w sierpniu kształtował się następująco: ruch niskokosztowy międzynarodowy - 213 tysięcy pasażerów, połączenia krajowe niskokosztowe - 8,6 tysiąca, ruch sieciowy międzynarodowy - 25 tysięcy, ruch sieciowy krajowy - 21 tysięcy, czartery - 101 tysięcy.

Podobne wyniki lotnisko osiągnęło w lipcu - 355 tysięcy pasażerów, z czego prawie 205 tysięcy przypadło na ruch niskokosztowy (międzynarodowy i krajowy), 44 tysiące na sieciowy, a 106 tysięcy na czarterowy.

Wrzesień wrocławskie lotnisko zamknęło wynikiem prawie 344 tysiące pasażerów, w tym ponad 206 tysięcy w ruchu niskokosztowym, ponad 49 tysięcy w sieciowym i ponad 87 tysięcy w czarterowym.

Wakacyjnym szlagierem były Włochy. Przyrost pasażerów w porównaniu z 2019 rokiem wyniósł na włoskich kierunkach 100 procent i kształtował się na poziomie średnio 35 tysięcy podróżnych miesięcznie. Podróżni chętnie podróżowali również do Grecji, która zanotowała ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z sezonem letnim 2019 roku, a także do Hiszpanii i Chorwacji.

- W tym sezonie oferta kierunków południowych była naprawdę satysfakcjonująca. Przewoźnicy uruchomili nowe połączenia do Chorwacji, Włoch, Hiszpanii, na wyspy greckie i Cypr. Harmonogram rejsów pozwalał również na dogodne zaplanowanie lotów w okolicach weekendu, co sprawiło, że w sezonie letnim city i beach breaki z Wrocławia biły rekordy popularności - mówi wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław Cezary Pacamaj.

W 2022 roku prawie jedną szóstą całego ruchu pasażerskiego stanowił ruch sieciowy, który kształtował się na poziomie prawie 500 tysięcy pasażerów. Z połączeń sieciowych krajowych skorzystało niemal 233 tysiące osób, co stanowi ponad 120-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2021. Ponad 265 tysięcy podróżnych wybrało połączenia sieciowe międzynarodowe, co dało 92 procent wzrostu względem roku 2021. Najpopularniejszymi połączeniami w tym obszarze były loty Lufthansy do Frankfurtu i Monachium oraz KLM-u do Amsterdamu, przy czym Frankfurt wybrało 113 tysięcy pasażerów, Monachium 89 tysięcy, a Amsterdam 40 tysięcy.

Zwiększony ruch na wrocławskim lotnisku wpłynął również pozytywnie na usługi pozalotniskowe, w tym biznesowe i VIP. - Ten sektor odbudował się praktycznie do poziomu z roku 2019, a zainteresowanie na przykład parkingiem mocno przekroczyło nasze prognozy - mówi Cezary Pacamaj.

W 2022 roku Port Lotniczy Wrocław ogłosił decyzję o przyznaniu 175 milionów złotych z funduszy unijnych. Zamierza za nie zwiększyć przepustowość, co pozwoli obsługiwać samoloty wojskowe bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. W ramach projektu „Łącząc Europę” (CEF 2 2021-2027) powstanie dodatkowa płyta postojowa i równoległa droga kołowania, a także droga szybkiego zjazdu i nowa płyta do odladzania samolotów. Zmodernizowana zostanie także istniejąca droga kołowania. Pierwsze prace mają rozpocząć się pod koniec tego roku.

Czytaj więcej

Lotnisko we Wrocławiu - wielka rozbudowa posłuży obronności i pasażerom

W 2023 roku zakończy się również ogłoszona we wrześniu 2022 roku rozbudowa bazy serwisowej Ryanaira. Do sierpnia powstanie nowy hangar do obsługi technicznej samolotów, a zespół bazy zasili 200 inżynierów i mechaników.

- W nadchodzących latach skupiamy się na rozwoju infrastruktury. Nowe inwestycje pomogą nam zwiększyć przepustowość lotniska i zapewnić jeszcze lepszy komfort podróżowania z Wrocławia - zaznacza wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław Przemysław Myszakowski.

W 2023 roku ma powstać nowa baza paliw, która zagwarantuje ciągłość dostaw paliwa lotniczego i usprawni tankowanie samolotów. Będzie to druga baza na lotnisku, a jej objętość wyniesienie 400 metrów sześciennych. W planach jest również budowa trzygwiazdkowego hotelu przy terminalu. Potrwa ona półtora roku i zakończy się pod koniec 2024 roku. Port Lotniczy Wrocław przygotowuje się również do dużej rozbudowy samego terminala, której celem jest podwojenie powierzchni użytkowej z 40 do 70 tysięcy metrów kwadratowych. Inwestycja zostanie rozłożona na etapy i zakończy się w 2028 roku.

Co ważne, podkreśla komunikat, rok 2022 Port Lotniczy Wrocław zakończył bardzo dobrym wynikiem finansowym.

- Wpływ miała na to przede wszystkim nasza przemyślana strategia działania, rozpoczynając od trudnego 2020 roku, a także przychody uzyskane z działalności pozalotniczej, na której zamierzamy mocno skoncentrować się również w 2023 roku - podkreśla prezes Dariusz Kuś.

W 2022 roku wrocławskie lotnisko obsłużyło prawie 2,9 miliona pasażerów, czyli o 102 procent więcej w porównaniu z rokiem 2021 i tylko 19 procent mniej niż w rekordowym 2019, kiedy z lotniska skorzystało 3,5 miliona podróżnych - informuje Port Lotniczy Wrocław.

W minionym roku odbyło się prawie 28 tysięcy operacji lotniczych, co daje wynik o 48 procent lepszy niż w 2021 roku i o 15 procent gorszy niż w 2019.

Pozostało 94% artykułu
Linie Lotnicze
Emirates znów polecą do Tokio-Hanedy. Najnowszym „Game Changerem”
Lotniska
Greckie lotniska z wynikiem lepszym niż przed pandemią
Lotniska
Egipt otwiera nowe lotnisko. Turyści polecą wprost nad Morze Śródziemne
Linie Lotnicze
Emirates będą promować podróże na Bahamy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Iberia najpunktualniejszą linią lotniczą w Europie. LOT też w czołówce