Lotnisko we Wrocławiu: Rok 2022 należał do tanich przewoźników. Wyjazdy krótsze, ale częstsze

Miniony rok wrocławskie lotnisko zalicza do udanych. Liczba podróżnych podwoiła się w porównaniu z poprzednim rokiem i mocno zbliżyła do rekordu z 2019 roku, a przewoźnicy chętnie uruchamiali nowe połączenia z Wrocławia.

Publikacja: 12.01.2023 16:43

Lotnisko we Wrocławiu: Rok 2022 należał do tanich przewoźników. Wyjazdy krótsze, ale częstsze

Foto: Materiały prasowe

W 2022 roku wrocławskie lotnisko obsłużyło prawie 2,9 miliona pasażerów, czyli o 102 procent więcej w porównaniu z rokiem 2021 i tylko 19 procent mniej niż w rekordowym 2019, kiedy z lotniska skorzystało 3,5 miliona podróżnych - informuje Port Lotniczy Wrocław.

W minionym roku odbyło się prawie 28 tysięcy operacji lotniczych, co daje wynik o 48 procent lepszy niż w 2021 roku i o 15 procent gorszy niż w 2019.

- Ruch lotniczy zbliżył się do poziomów sprzed pandemii. W połowie roku spodziewaliśmy się ruchu pasażerskiego na poziomie 2,5 miliona pasażerów, ale miesiące wakacyjne, a także dobra jesień pozwoliły nam zamknąć rok nadspodziewanie wysoką liczbą prawie 2,9 miliona pasażerów - mówi prezes Portu Lotniczego Wrocław Dariusz Kuś, cytowany w komunikacie.

Pasażerowie znacznie chętniej wybierali typowo wakacyjne kierunki z oferty tanich linii lotniczych lub czarterowej. Dlatego miniony rok zdecydowanie należał do przewoźników niskokosztowych. Ruch w tym sektorze kształtował się na poziomie 1,8 miliona pasażerów, co daje wzrost o prawie 120 procent w porównaniu z rokiem 2021 i wynik o niecałe 15 procent gorszy niż w 2019.

- Podróżni decydowali się na krótsze, ale za to częstsze wyjazdy. Popularnością cieszyły się zwłaszcza niskokosztowe loty w południowe rejony Europy, a liczba podróżujących do Włoch czy Grecji podwoiła się w stosunku nawet do roku 2019 - zaznacza Dariusz Kuś.

Czytaj więcej

Dobry sezon letni na wrocławskim lotnisku. Najdynamiczniej rosły loty niskokoszotwe

W skali rok do roku duże wzrosty odnotowano również w krajowym ruchu niskokosztowym. W 2022 roku w tym segmencie obsłużono 66 tysięcy pasażerów, co oznacza 106 procent wzrostu względem roku 2021 i ponad 35 procent względem 2019.

Najlepszym okresem pod względem liczby pasażerów były zdecydowanie wakacje. Największy ruch odnotowano w sierpniu, kiedy z oferty wrocławskiego lotniska skorzystało ponad 370 tysięcy podróżnych, co stanowi ponad 96 procent ruchu w tym samym okresie w 2019 roku. W poszczególnych segmentach ruch w sierpniu kształtował się następująco: ruch niskokosztowy międzynarodowy - 213 tysięcy pasażerów, połączenia krajowe niskokosztowe - 8,6 tysiąca, ruch sieciowy międzynarodowy - 25 tysięcy, ruch sieciowy krajowy - 21 tysięcy, czartery - 101 tysięcy.

Podobne wyniki lotnisko osiągnęło w lipcu - 355 tysięcy pasażerów, z czego prawie 205 tysięcy przypadło na ruch niskokosztowy (międzynarodowy i krajowy), 44 tysiące na sieciowy, a 106 tysięcy na czarterowy.

Wrzesień wrocławskie lotnisko zamknęło wynikiem prawie 344 tysiące pasażerów, w tym ponad 206 tysięcy w ruchu niskokosztowym, ponad 49 tysięcy w sieciowym i ponad 87 tysięcy w czarterowym.

Wakacyjnym szlagierem były Włochy. Przyrost pasażerów w porównaniu z 2019 rokiem wyniósł na włoskich kierunkach 100 procent i kształtował się na poziomie średnio 35 tysięcy podróżnych miesięcznie. Podróżni chętnie podróżowali również do Grecji, która zanotowała ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z sezonem letnim 2019 roku, a także do Hiszpanii i Chorwacji.

- W tym sezonie oferta kierunków południowych była naprawdę satysfakcjonująca. Przewoźnicy uruchomili nowe połączenia do Chorwacji, Włoch, Hiszpanii, na wyspy greckie i Cypr. Harmonogram rejsów pozwalał również na dogodne zaplanowanie lotów w okolicach weekendu, co sprawiło, że w sezonie letnim city i beach breaki z Wrocławia biły rekordy popularności - mówi wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław Cezary Pacamaj.

W 2022 roku prawie jedną szóstą całego ruchu pasażerskiego stanowił ruch sieciowy, który kształtował się na poziomie prawie 500 tysięcy pasażerów. Z połączeń sieciowych krajowych skorzystało niemal 233 tysiące osób, co stanowi ponad 120-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2021. Ponad 265 tysięcy podróżnych wybrało połączenia sieciowe międzynarodowe, co dało 92 procent wzrostu względem roku 2021. Najpopularniejszymi połączeniami w tym obszarze były loty Lufthansy do Frankfurtu i Monachium oraz KLM-u do Amsterdamu, przy czym Frankfurt wybrało 113 tysięcy pasażerów, Monachium 89 tysięcy, a Amsterdam 40 tysięcy.

Zwiększony ruch na wrocławskim lotnisku wpłynął również pozytywnie na usługi pozalotniskowe, w tym biznesowe i VIP. - Ten sektor odbudował się praktycznie do poziomu z roku 2019, a zainteresowanie na przykład parkingiem mocno przekroczyło nasze prognozy - mówi Cezary Pacamaj.

W 2022 roku Port Lotniczy Wrocław ogłosił decyzję o przyznaniu 175 milionów złotych z funduszy unijnych. Zamierza za nie zwiększyć przepustowość, co pozwoli obsługiwać samoloty wojskowe bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. W ramach projektu „Łącząc Europę” (CEF 2 2021-2027) powstanie dodatkowa płyta postojowa i równoległa droga kołowania, a także droga szybkiego zjazdu i nowa płyta do odladzania samolotów. Zmodernizowana zostanie także istniejąca droga kołowania. Pierwsze prace mają rozpocząć się pod koniec tego roku.

Czytaj więcej

Lotnisko we Wrocławiu - wielka rozbudowa posłuży obronności i pasażerom

W 2023 roku zakończy się również ogłoszona we wrześniu 2022 roku rozbudowa bazy serwisowej Ryanaira. Do sierpnia powstanie nowy hangar do obsługi technicznej samolotów, a zespół bazy zasili 200 inżynierów i mechaników.

- W nadchodzących latach skupiamy się na rozwoju infrastruktury. Nowe inwestycje pomogą nam zwiększyć przepustowość lotniska i zapewnić jeszcze lepszy komfort podróżowania z Wrocławia - zaznacza wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław Przemysław Myszakowski.

W 2023 roku ma powstać nowa baza paliw, która zagwarantuje ciągłość dostaw paliwa lotniczego i usprawni tankowanie samolotów. Będzie to druga baza na lotnisku, a jej objętość wyniesienie 400 metrów sześciennych. W planach jest również budowa trzygwiazdkowego hotelu przy terminalu. Potrwa ona półtora roku i zakończy się pod koniec 2024 roku. Port Lotniczy Wrocław przygotowuje się również do dużej rozbudowy samego terminala, której celem jest podwojenie powierzchni użytkowej z 40 do 70 tysięcy metrów kwadratowych. Inwestycja zostanie rozłożona na etapy i zakończy się w 2028 roku.

Co ważne, podkreśla komunikat, rok 2022 Port Lotniczy Wrocław zakończył bardzo dobrym wynikiem finansowym.

- Wpływ miała na to przede wszystkim nasza przemyślana strategia działania, rozpoczynając od trudnego 2020 roku, a także przychody uzyskane z działalności pozalotniczej, na której zamierzamy mocno skoncentrować się również w 2023 roku - podkreśla prezes Dariusz Kuś.

Linie Lotnicze
Emirates znów polecą do Tokio-Hanedy. Najnowszym „Game Changerem”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Lotniska
Greckie lotniska z wynikiem lepszym niż przed pandemią
Lotniska
Egipt otwiera nowe lotnisko. Turyści polecą wprost nad Morze Śródziemne
Linie Lotnicze
Emirates będą promować podróże na Bahamy
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Linie Lotnicze
Iberia najpunktualniejszą linią lotniczą w Europie. LOT też w czołówce