Nowe lotnisko w Albanii pomoże turystyce, ale zaszkodzi naturze

Albania buduje nowe lotnisko na wybrzeżu Adriatyku. Według ekologów projekt zagrozi około 200 gatunkom ptaków. Unia Europejska też twierdzi, że przedsięwzięcie jest realizowane w sprzeczności z krajowymi i międzynarodowymi przepisami o ochronie różnorodności biologicznej.

Publikacja: 07.02.2023 08:55

Nowe lotnisko w Albanii pomoże turystyce, ale zaszkodzi naturze

Foto: PAP/EPA, Malton Dibra

W miniony weekend ekolodzy zorganizowali protest na placu budowy nowego lotniska na południu Albanii, podaje agencja informacyjna Reutera. Ich zdaniem projekt jest zagrożeniem dla około 200 gatunków ptaków, chodzi między innymi o flamingi i pelikany. Zwierzęta zatrzymują się na malowniczej lagunie Vjose-Narte w pobliżu wybrzeża Morza Adriatyckiego w czasie swojej corocznej wędrówki z Europy do Afryki. Alben Kola, przewodnik turystyczny, który brał udział w protestach, mówi w rozmowie z Reutersem, że choć może wydawać się, że nowy port przyniesie korzyści, w rzeczywistości będzie tylko przyczyną zniszczeń.

Unia Europejska, do której Albania chce w przyszłości dołączyć, uważa natomiast, że projekt, który rozpoczął się w grudniu 2021 roku i ma się zakończyć pod koniec 2024 roku, został podjęty w sprzeczności z krajowymi i międzynarodowymi przepisami dotyczącymi ochrony różnorodności biologicznej. Komitet Konwencji Berneńskiej działający na rzecz ochrony dzikiej przyrody i siedlisk przyrodniczych w Europie twierdzi, że lotnisko nie powinno być w tym miejscu budowane.

Czytaj więcej

Na Krecie powstaje nowe lotnisko. „Inwestycja na miarę rozwoju wyspy"

- To pokazuje, że to bogactwo przyrody należy nie tylko do nas, ale do całej Europy, a zagraniczne rządy robią więcej, aby je chronić niż my - mówi w rozmowie z agencją Joni Vorpsi z organizacji pozarządowej Ochrona Środowiska Naturalnego w Albanii (PPNEA), który od lat walczy o ochronę laguny. Vorpsi tłumaczy, że lotnisko, które miałoby obsługiwać miasto Wlora na południowym wybrzeżu kraju, nie tylko zniszczy siedliska ptaków, ale jest niekorzystnie położone z jeszcze jednego powodu. Chodzi o zwiększone ryzyko kolizji samolotów z dużymi ptakami.

Z tym stwierdzeniem nie zgadza się Mabatex, szwajcarska firma, która prowadzi projekt. Jej zdaniem ścieżki startów i lądowań samolotów nie wpłyną na trasy przelotów ptaków, bo pas startowy ma się znajdować się 3,5 kilometra od rezerwatu i 5 kilometrów od głównych tras migracji ptaków.

W listopadzie albański sąd odrzucił pozew złożony przez lokalne organizacje pozarządowe, które protestują przeciwko budowie lotniska. Pozywający zamierzają się od tej decyzji odwołać.

Linie Lotnicze
Ryanair raportuje zyski, ale prognozuje straty
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Lotniska
Punta Cana powiększa lotnisko. Zeszły rok był rekordowy pod względem ruchu
Lotniska
Greckie lotniska z wynikiem lepszym niż przed pandemią
Lotniska
Egipt otwiera nowe lotnisko. Turyści polecą wprost nad Morze Śródziemne
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Popularne Trendy
Rekordowa liczba gości z Polski odwiedziła Hiszpanię. Najchętniej wybierali wyspy