Ryanair raportuje zyski, ale prognozuje straty

211 milionów euro to zysk netto, jaki osiągnął Ryanair w trzecim kwartale bieżącego roku rozliczeniowego, czyli od października do grudnia. W tym czasie wzrósł nie tylko ruch, wyższe były również ceny biletów. Prezes zapowiada jednak, że ostatni kwartał przyniesie straty.

Publikacja: 01.02.2023 08:41

Ryanair raportuje zyski, ale prognozuje straty

Foto: PAP/EPA, Julien Warnand

Ryanair Holdings ogłosił wyniki finansowe za trzeci kwartał bieżącego roku rozliczeniowego kończącego się 31 marca 2023 roku. Od października do grudnia 2022 roku udało się wypracować zysk netto w wysokości 211 milionów euro - przed rokiem było to 88 milionów. Wynikom przysłużył się silny, stłumiony popyt w połowie października (wówczas w Wielkiej Brytanii trwają ferie szkolne) oraz w okresie Bożego Narodzenia i sylwestra. W tym czasie przewoźnik nie zanotował negatywnego wpływu pandemii lub wojny w Ukrainie.

Wysoki popyt stymulował też ceny, które wzrosły o 14 procent, licząc rok do roku. Wskaźnik obłożenia miejsc w samolocie zwiększył się o 24 procent do 38,4 milionów osób i był o 7 procent większy niż przed pandemią. Firma poinformowała również, że przywróciła dla ponad 95 procent załóg pensje, które zostały obniżone z powodu pandemii. Nie wliczając ceny paliwa lotniczego, koszty jednostkowe wynoszą 30 euro.

Ryanair otrzymał do 31 grudnia zeszłego roku 84 boeingów 737-800 Gamechanger, obecnie flotę tworzą 523 samoloty. W bieżącym roku finansowym linia obsługuje 2450 tras, w tym 230 nowych. W pierwszym półroczu roku finansowego 2024 zabezpieczenie paliwa wzrosło do 60 procent pokrycia.

Czytaj więcej

Ryanair: Planujemy powrót do Ukrainy. Zatrudniamy więc ukraińskich pilotów

Michael O’Leary, cytowany w informacji prasowej, podkreśla, że w trzecim kwartale przewoźnik kontynuował inwestycje, które pozwalają zmniejszyć ślad węglowy. Linia kupowała nowe, oszczędne i bardziej ekologiczne samoloty, rozpoczęła też modernizację wingletów we flocie B737-800NG, co jest inwestycją o wartości ponad 200 milionów dolarów i przełoży się na zmniejszenie zużycia paliwa o 1,5 procent. Przewoźnik pracuje również nad tym, by do 2030 roku 12,5 procent obsługiwanych przez niego lotów było realizowanych przy użyciu zrównoważonego paliwa lotniczego.

Prezes twierdzi, że Ryanair był linią najlepiej przygotowaną do odbudowy ruchu po pandemii, a to dlatego, że dzięki wynegocjowanej obniżce płac na jej początku udało się uchronić nie tylko miejsca pracy, ale też licencje załóg. Ponieważ rozpoczął w odpowiednim momencie dalszą rekrutację, uniknął też niedoboru pracowników, co w wypadku części linii spowodowało zakłócenia działalności operacyjnej w zeszłym roku. W listopadzie pensje dla większości zatrudnionych zostały przywrócone.

Przewoźnik w dalszym ciągu pracuje nad zwiększeniem liczby pracowników, a ponad tysiąc osób zapisało się do jego szkół pilotów, prowadzi również nowe kursy dla personelu pokładowego. Firma zatrudni też 150 specjalistów IT do swoich zespołów w Dublinie, Madrycie, Porto i we Wrocławiu.

Ryanair zwiększył też udziały na kluczowych rynkach w Unii Europejskiej, a w ciągu trzech pierwszych kwartałów jego przepustowość była wyższa o 12 procent wobec tego samego okresu sprzed pandemii. Najbardziej znaczący wzrost odnotowano we Włoszech (z 26 do 40 procent), w Polsce (z 27 do 38 procent), w Irlandii (z 49 do 58 procent) i w Hiszpanii (z 21 do 23 procent). O’Leary informuje, że zespół odpowiedzialny za tworzenie nowych tras negocjuje umowy dotyczące przywrócenia ruchu z lotniskami, podczas gdy konkurenci walczą o odzyskanie przepustowości (spadek nawet o 20 procent tej zimy) i zmagają się z rosnącymi kosztami.

Czytaj więcej

O'Leary: Sprzedaż biletów bije rekordy, czegoś takiego jeszcze nie widziałem

Wraz z powrotem do Europy turystów z Azji i ze Stanów Zjednoczonych linia obserwuje duży popyt na loty w okresie Wielkanocy i lata tego roku. Żeby skorzystać z najniższych cen, bilety trzeba rezerwować już teraz.

O’Leary zwraca też uwagę, że w ciągu ostatnich trzech lat wiele linii lotniczych zbankrutowało, a wielu tradycyjnych przewoźników (w tym Alitalia, TAP, SAS i LOT) znacznie ograniczyło swoją flotę i liczbę pasażerów. Przewoźnicy korzystali też z pakietów pomocowych rządów o wartości wielu miliardów euro.

Ryanair spodziewa się, że czwarty kwartał zakończy się stratą, co prezes tłumaczy tym, że w tym roku Wielkanoc przypada już na nowy rok rozliczeniowy. Mimo wszystko zysk netto na rok 2023 wyniesie między 1,325 a 1,425 miliarda euro, linia szacuje, że przewiezie łącznie 168 milionów pasażerów. Ostateczny wynik zależy od sytuacji związanej z takimi zdarzeniami jak pandemia czy wojna w Ukrainie.

Linie Lotnicze
Wizz Air: Przewieźliśmy 45,7 miliona pasażerów w zeszłym roku. To nasz rekord
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Lotniska
Punta Cana powiększa lotnisko. Zeszły rok był rekordowy pod względem ruchu
Linie Lotnicze
Wizz Air rośnie na Lotnisku Chopina. Na lato 4 miliony miejsc w 58 kierunkach
Lotniska
Katowice Airport: Wizz Air uruchamia u nas drugą trasę na Kaukaz
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Linie Lotnicze
Ryanair potwierdza: Wracamy na Lotnisko Chopina. Na początek pięć kierunków