Wielka Brytania zmodernizuje ruch lotniczy. Ma być szybciej i zdrowiej

Rząd Wielkiej Brytanii przedstawił plany przeprowadzenia „największej przebudowy przestrzeni powietrznej kraju” od jej utworzenia w latach 50. XX wieku. Podróże lotnicze mają być krótsze i mniej szkodzić środowisku.

Publikacja: 11.06.2025 00:11

Wielka Brytania zmodernizuje ruch lotniczy. Ma być szybciej i zdrowiej

Foto: Bloomberg

W Wielkiej Brytanii powstała nowa instytucja – UK Airspace Design Service (UKADS). Jej oficjalna prezentacja miała już miejsce w parlamencie. Będzie podlegać Narodowym Służbom Kontroli Lotniczej (NATS), a pełną działalność rozpocznie pod koniec 2025 roku – donosi portal Travel Weekly.

Czytaj więcej

Niemiecka ministra: Nie poprzemy pogorszenia praw pasażerów lotniczych

UKADS odpowiadać będzie za projektowanie nowych tras lotniczych – chodzi o to, by były krótsze i efektywniejsze, co przełoży się na rozwój portów lotniczych i umożliwi płynniejsze starty i lądowania. W efekcie zmniejszy się hałas, zanieczyszczenie powietrza, opóźnienia.

Linie lotnicze zapłacą za modernizację przestrzeni powietrznej

Początkowo działania będą skupione na przestrzeni powietrznej wokół Londynu, a w dalszej perspektywie nowe trasy mogą obsługiwać również inne pojazdy, takie jak drony czy latające taksówki.

Rząd chce zapewnić przyszłość sektora lotniczego na lata i zwiększyć jego odporność na zakłócenia. Koszty funkcjonowania UKADS pokryje nowa opłata, UK airspace design charge, którą płacić będą głównie linie lotnicze. Jak poinformował minister lotnictwa Mike Kane, opłata ta zasili również nowy fundusz, Airspace Design Support Fund, wspierający modernizację przestrzeni powietrznej w pozostałych częściach Wielkiej Brytanii.

Minister podkreślił, że modernizacja przestrzeni powietrznej nadal będzie finansowana przez sektor zgodnie z zasadą „kto korzysta – ten płaci”. Departament Transportu współpracuje z Urzędem Lotnictwa Cywilnego (CAA), aby zapewnić szybką realizację nowych tras, a cały proces będzie podlegał niezależnemu nadzorowi.

W latach 50., gdy powstała brytyjska przestrzeń powietrzna, rocznie odbywało się około 200 tysięcy lotów. W 2024 roku liczba ta wynosiła już 2,7 miliona, a prognozy zakładają niemal podwojenie ruchu pasażerskiego i cargo w ciągu najbliższych 20 lat.

Nowocześniej oznacza zdrowiej dla ludzi i środowiska

Minister Kane tłumaczy, że przebudowane „powietrzne autostrady” przyspieszą rozwój brytyjskiego lotnictwa, wspierając rozbudowę lotnisk, tworzenie miejsc pracy i przynosząc miliardy funtów gospodarce.

– Modernizacja przestrzeni powietrznej to również jeden z najprostszych sposobów na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i zapewnienie zrównoważonego rozwoju branży – twierdzi.

– Unowocześnienie infrastruktury przestrzeni powietrznej to klucz do rozwoju sektora i ograniczenia jego negatywnego wpływu na środowisko – dodaje dyrektor generalny CAA Rob Bishton. – Stworzenie UKADS to kolejny istotny krok ku uproszczeniu procesów decyzyjnych i zwiększeniu przekonania co do ich skuteczności – dodaje.

Czytaj więcej

Europa zmienia zasady odszkodowań za opóźniony lot. Co zyskają pasażerowie?

– Obsługujemy jedną czwartą ruchu lotniczego w Europie, mimo że mamy zaledwie 11 procent jej przestrzeni powietrznej i robimy to z jednymi z najlepszych wyników w zakresie bezpieczeństwa i punktualności – dodaje dyrektor generalny NATS Martin Rolfe. – Aby utrzymać ten poziom przy rosnącym ruchu (do 3 milionów lotów rocznie), musimy zmodernizować przestrzeń powietrzną. Utworzenie UKADS to krok, który rozszerzy też działania w innych częściach Wielkiej Brytanii – zauważa.

W sprawie wypowiedział się też szef brytyjskiej organizacji branży lotniczej Airlines UK, Tim Alderslade, który stwierdził, że wdrażane działania są potrzebne od dawna. Przyniosą korzyści w postaci mniejszej liczby opóźnień, większej odporności systemu i obniżenia emisji CO₂.

Do tych głosów przyłącza się prezes popularnej brytyjskiej linii lotniczej Jet2 Steve Heapy. Przypomina, że branża lotnicza od lat apelowała o modernizację przestrzeni powietrznej, bo to istotny element zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

W Wielkiej Brytanii powstała nowa instytucja – UK Airspace Design Service (UKADS). Jej oficjalna prezentacja miała już miejsce w parlamencie. Będzie podlegać Narodowym Służbom Kontroli Lotniczej (NATS), a pełną działalność rozpocznie pod koniec 2025 roku – donosi portal Travel Weekly.

UKADS odpowiadać będzie za projektowanie nowych tras lotniczych – chodzi o to, by były krótsze i efektywniejsze, co przełoży się na rozwój portów lotniczych i umożliwi płynniejsze starty i lądowania. W efekcie zmniejszy się hałas, zanieczyszczenie powietrza, opóźnienia.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Rekordowy maj w Katowice Airport. W czerwcu będzie jeszcze lepiej, dzięki Wizz Airowi
Lotniska
Rekordowy maj na krakowskim lotnisku. „Szykujemy się na dalsze wzrosty”
Lotniska
Donald Tusk ogłosił nowe decyzje w sprawie CPK. „Robota ruszyła”
Lotniska
Ruch lotniczy w Europie rośnie. Za 25 lat będzie większy o ponad połowę