Prawie 700 tysięcy turystów w Kopalnii Soli „Wieliczka”. Mniej obcokrajowców, więcej Polaków

W 2021 roku Kopalnia Soli „Wieliczka” obsłużyła prawie 700 tysięcy turystów, niemal 3 tysiące kuracjuszy i 90 imprez. W przeciwieństwie do lat przed pandemią teraz dominują goście krajowi.

Publikacja: 20.01.2022 14:44

Turyści krajowi stanowili 69 procent ogółu zwiedzających kopalnię w Wieliczce, zagraniczni - 31 proc

Turyści krajowi stanowili 69 procent ogółu zwiedzających kopalnię w Wieliczce, zagraniczni - 31 procent. Przed pandemią proporcje były odwrotne

Foto: Rafał Stachurski

W 2021 roku wielickie podziemia zwiedziło 693,6 tysięcy osób - informuje w komunikacie Kopalnia Soli „Wieliczka”. To ponad 57 procent więcej niż w roku 2020, ale tylko 37 procent gości z rekordowego roku 2019 (w 2021 roku Trasa Turystyczna była zamknięta przez 77 dni, w 2020 przez 140 dni).

Drugi rok z rzędu dominowali turyści krajowi. Stanowili oni 69 procent ogółu zwiedzających, z kolei turyści zagraniczni 31 procent, podczas gdy przed pandemią proporcje były odwrotne.

Wśród obcokrajowców najwięcej, bo 95 procent, było Europejczyków, pozostałe 5 procent to obywatele Stanów Zjednoczonych. W pierwszej dziesiątce znaleźli się Francuzi, Niemcy, Brytyjczycy, Hiszpanie, Włosi, Czesi, Litwini, Amerykanie, Holendrzy i Grecy.

- Założyliśmy dalszy wzrost liczby odwiedzających w 2022 roku, do poziomu 46 procent wyniku sprzed pandemii. Prognozujemy, że odwiedzi nas około 850 tysięcy gości. Szczególnie mocno liczymy na rodziny z dziećmi i grupy szkolne, pod tym kątem rozwijać się będzie oferta i programy zwiedzania - zapowiada dyrektor wykonawczy Kopalni Soli „Wieliczka” Damian Konieczny, cytowany w komunikacie.

Czytaj więcej

TO BYŁ ROK... Wilk-Grzywna: Świętokrzyskie czaruje coraz bardziej namacalnie

Analiza statystyk przeprowadzona przez kopalnię pokazuje, jak bardzo pandemia zmieniła zachowania konsumenckie. 78 procent biletów na zwiedzanie tras w 2020 roku i 77 procent w 2021 kupili turyści indywidualni. W 2019 roku aż 45 procent gości zwiedzało kopalnię w grupach zorganizowanych. Programy rządowe, takie jak bon turystyczny czy akcja Ministerstwa Edukacji Narodowej „Poznaj Polskę”, przyczyniły się z kolei do rozkwitu turystyki rodzinnej, a w ostatnich miesiącach roku także szkolnej.

W ubiegłym roku kopalnia przeprowadziła też prace remontowe, między innymi modernizację stacji wentylatorów głównych przy szybie Wilson. Rozpoczęła także, pod nadzorem konserwatora dzieł sztuki, zabezpieczanie kotwami ze stali nierdzewnej północnego ociosu (solennej ściany) w kaplicy św. Kingi, a także zabezpieczanie rejonu unikatowych Grot Kryształowych, które potrwa kilka lat.

- Kopalnia zrealizowała roczny plan działalności zabezpieczającej, zadania z planu finansowane były z dotacji budżetowej w wysokości 85 milionów złotych. Dodatkowo udało się nam także pozyskać dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 38,7 miliona złotych na projekty związane z zabezpieczeniem wyrobisk - mówi prezes Kopalni Soli „Wieliczka” Paweł Nowak.

Czytaj więcej

Bon turystyczny ważny o pół roku dłużej. Do wykorzystania jeszcze 2 miliardy złotych

Obok działalności turystycznej i górniczej kopalnia prowadzi też działalność uzdrowiskową i eventową. W ubiegłym roku, choć nie sprzyjał on organizowaniu dużych wydarzeń i imprez, w kopalni odbyło się ich prawie 90.

Z rehabilitacji po covidzie skorzystało ponad 700 osób, a w komorach uzdrowiskowych na leczniczych turnusach przebywało 2,8 tysiąca osób.

W 2021 roku wielickie podziemia zwiedziło 693,6 tysięcy osób - informuje w komunikacie Kopalnia Soli „Wieliczka”. To ponad 57 procent więcej niż w roku 2020, ale tylko 37 procent gości z rekordowego roku 2019 (w 2021 roku Trasa Turystyczna była zamknięta przez 77 dni, w 2020 przez 140 dni).

Drugi rok z rzędu dominowali turyści krajowi. Stanowili oni 69 procent ogółu zwiedzających, z kolei turyści zagraniczni 31 procent, podczas gdy przed pandemią proporcje były odwrotne.

Pozostało 86% artykułu
Nowe Trendy
Austria - po imprezach apres-ski skoczyły zakażenia. Zaostrzenie reżimu sanitarnego
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Hotele
Coraz więcej członków IGHP. "Cieszy lepsza reprezentatywność"
Biura Podróży
Ostatnie notowanie cen w biurach podróży przed początkiem ferii. Jest coraz taniej
Biura Podróży
Ambasada Włoch do agentów turystycznych: Nie będzie wyjątków dla polskich dzieci
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Lotniska
Lotnisko Chopina: co piąty pasażer w 2021 roku to pasażer czarteru