Brytyjska firma specjalizująca się w wymianie walut opublikowała kolejną odsłonę swojego raportu, w którym porównuje koszty wyjazdów dla rodzin z dziećmi do 16 najpopularniejszych miejsc turystycznych w Europie. Z analizy wynika, że w 75 procentach z nich ceny wzrosły wobec 2019 roku - pisze tamtejszy portal branży turystycznej Travel Weekly.
Autorzy raportu twierdzą też, że w tym roku wakacje w Bułgarii i w Turcji będą dla Brytyjczyków tańsze od tych w krajach strefy euro. Jest to związane z jednej strony ze spadkiem wartości funta, z drugiej z wyższych opłat za posiłki i napoje.
Czytaj więcej
Prawie co trzeci Brytyjczyk przeznaczy mniej pieniędzy na darowizny, by pozwolić sobie na wyjazd na wakacje - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę One Poll dla biura podróży Charitable Travel.
Analiza powstaje na podstawie zestawienia cen 12 najczęściej kupowanych w wakacyjnym miejscu produktów, od posiłku przez napoje, kremy do opalania, środki odstraszające owady aż po zabawki na plażę. Okazuje się, że w tureckim Marmaris i w bułgarskim Słonecznym Brzegu zapłacić za nie trzeba około 86 funtów. W tym pierwszym kurorcie ceny wzrosły dwukrotnie wobec 2019 roku, ale załamanie się liry ten szok nieco złagodziło.
Mimo że ogólnie w Turcji i Bułgarii jest drożej niż przed pandemią, to nadal o ponad 20 procent taniej niż w najtańszym regionie w strefie euro, czyli w portugalskim Algarve (108 funtów). We włoskiej Apulii za wymienione produkty i usługi trzeba by zapłacić prawie 186 funtów, najdrożej jest na Ibizie, ale w obu wypadkach jednak taniej o około 5 procent niż przed pandemią.
Nick Boden, szef Post Office Travel Money, komentując wyniki analizy, zwraca uwagę, że ceny mogą się znacząco różnić w ramach jednego kraju. Na przykład na Korfu jest o 17 procent taniej niż na Krecie.
Badania konsumenckie przeprowadzone na potrzeby raportu wykazały, że 59 procent rodzin planuje w tym roku wyjazdy za granicę, ale 76 procent z nich podczas ostatnich wakacji wydało o ponad jedną trzecią niż wcześniej zakładało.
Czytaj więcej
Rodziny o 50 procent chętniej niż przed pandemią rezerwują teraz wyjazdy u agentów turystycznych lub touroperatorów - wynika z ostatniej analizy brytyjskiej organizacji branżowej ABTA. Wszystko dlatego, że podróż zorganizowana daje większe poczucie bezpieczeństwa.
W tym roku analiza pierwszy raz została przygotowana we współpracy z TUI. Richard Sofer, dyrektor sprzedaży w TUI UK & Ireland, mówi, że w tym roku można jednak znaleźć oferty, które gwarantują dobry stosunek jakości do ceny. Popyt jest duży, szczególnie na wyjazdy w bardziej przystępnych cenach, a sprzedaż ofert na przykład do Turcji wzrosła o 60 procent w porównaniu z 2019 rokiem.
Rodziny najchętniej wybierają wyjazdy do Algarve - tu rezerwacji jest o jedną trzecią więcej niż przed pandemią. Ludzie chętnie kupują też wycieczki all inclusive, bo to pozwala lepiej zaplanować całkowite wydatki na wakacje.