Europejska Komisja Turystyki (ETC) i Eurail BV opublikowały najnowszy „Barometr podróży długodystansowych” (LHTB), który ujawnia trendy, jakie będzie można obserwować w trzecim trymestrze tego roku w przyjazdach do Europy z dalekich krajów.

Raport ujawnia, że apetyt na podróże zagraniczne w ostatnich miesiącach 2022 roku jest większy niż podczas letniego badania, przy czym największe wzrosty w odniesieniu do chęci wyjechania dalej notują Brazylia (150 punktów), Kanada (136 punktów) i Stany Zjednoczone (126 punktów).

Czytaj więcej

Brytyjczycy nie rezygnują z wakacji, ale żeby było taniej, planują je na maj

Sytuacja na kluczowych dla Europy rynkach właściwie nie zmienia się. Powodem są rosnące koszty życia, a 24 procent badanych potwierdza, że finanse osobiste są głównym powodem, dla którego nie zamierzają wyjeżdżać do dalekich krajów. Najbardziej wrażliwi na kwestie ekonomiczne są Brazylijczycy (55 procent), Kanadyjczycy (31 procent) i Amerykanie (30 procent). Co więcej, w dalszym ciągu ludziom towarzyszy strach związany z covidem, szczególnie mocno widać to w Azji - 19 procent respondentów z tego regionu wskazuje to jako powód, dla którego nie chce pojechać gdzieś dalej.

Luís Araújo, prezes ETC, mówi, że widać stałą poprawę nastrojów dotyczących podróży długodystansowych, co jest dobrym znakiem. - Jednak najnowszy „Barometr podróży długodystansowych” odzwierciedla negatywny wpływ wzrostu kosztów życia na możliwość podróżowania za granicę. Jest prawdopodobne, że finanse osobiste znacząco zmienią wybory turystyczne ludzi w nadchodzących miesiącach - dodaje i zapewnia, że ETC będzie tę sytuację dalej obserwować.

W każdym trymestrze LHTB bada zamiary podróży na siedmiu rynkach zagranicznych - w Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Japonii, Rosji i Stanach Zjednoczonych. Chęć do podróżowania mierzona jest za pomocą indeksu, który odzwierciedla dominujący trend widoczny na danym rynku - zarówno pozytywny, jak i negatywny. Wartości powyżej 100 punktów wskazuje na pozytywną ocenę, natomiast poniżej 100 na negatywne nastawienie do podróży w danym okresie.

Chęć odwiedzenia Europy jest najsłabsza wśród Amerykanów (94 punkty), a 41 procent respondentów twierdzi, że zamierza wybrać się na Stary Kontynent, kiedy ich sytuacja finansowa się poprawi. Spośród tych, którzy planują podróż do Europy, ponad połowa (56 procent) chce odwiedzić kilka krajów, z Francją, Włochami, Wielką Brytanią i Niemcami na czele. Wybierając kierunek, biorą pod uwagę infrastrukturę turystyczną (35 procent), bezpieczeństwo (33 procent) i ceny (31 procent). Amerykanie, częściej niż respondenci z innych rynków, zwracają uwagę na zatłoczenie miejsca docelowego (23 procent, średnia dla całej próby badawczej to 16 procent).

Czytaj więcej

Antalya przeżywa turystyczny boom. Polacy w czołówce zagranicznych gości

W Kanadzie wznowienie połączeń lotniczych i stopniowe znoszenie ograniczeń w podróżowaniu zaowocowało większą chęcią odwiedzenia Europy (104 punkty) i może sygnalizować początek ożywienia w podróżach międzynarodowych. Prawie 60 procent Kanadyjczyków chcących przyjechać na Stary Kontynent, chce odwiedzić wiele państw, przede wszystkim Francję, Włochy i Wielką Brytanię. Odkrywanie dziedzictwa kulturowego i historycznego jest główną motywacją dla wyjazdów jesienią i wczesną zimą.

Pozytywne nastroje podróżnicze mają też Brazylijczycy (103 punkty), przy czym ponad połowa (55 procent) zamierza odwiedzić europejskie kraje w najbliższych miesiącach. Oczekuje się, że zainteresowanie regionem będzie nadal rosło, częściowo ze względu na poprawę połączeń lotniczych. Na szczycie listy życzeń znajduje się Portugalia (41 procent). W dalszą drogę chcą wyruszyć także Chińczycy, a 64 procent ma nadzieję, że w najbliższych miesiącach wybierze się do Europy. Powodem, dla którego się wstrzymują, są przede wszystkim obawy związane z pandemią. Najsłabiej wypada Japonia - spośród wszystkich ankietowanych tylko 22 procent mieszkańców tego kraju rozważa podróż długodystansową w nadchodzących miesiącach, z czego 13 procent ma na myśli Europę.