Podróże poza utartymi szlakami, kulinaria i wellness - to turystyczne trendy roku

Dokąd turyści chcą podróżować i jak? Co ich motywuje do podróżowania? Co chcą robić na wakacjach? Na te pytania odpowiada „Global Travel Trends Report 2023” przygotowany przez American Express Travel.

Publikacja: 12.05.2023 16:47

Podróże poza utartymi szlakami, kulinaria i wellness - to turystyczne trendy roku

Foto: AFP, Philip Fong

Turyści chcą podróżować poza utartymi szlakami, odkrywać mniej znane miejsca i „ukryte skarby”, wspomagać lokalne społeczności. Pomysły, dokąd jechać i co robić po dotarciu do celu podróży, czerpią głównie z telewizji i mediów społecznościowych. Podczas podróży szukają doznań kulinarnych, chcą też zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne - to ogólne wnioski, które płyną z raportu American Express Travel „Global Travel Trends Report”, który analizuje podróżnicze trendy 2023 roku.

Jak zauważa cytowana w raporcie prezes American Express Travel Audrey Hendley, popyt na podróże nie słabnie, bez względu na motywacje i cele.

85 procent ankietowanych deklaruje, że w tym roku odbędzie co najmniej dwie podróże rekreacyjne. Dla 78 procent wydatki na podróże są ważnym, traktowanym priorytetowo elementem domowego budżetu. 74 procent przyznaje, że od kosztów podróży ważniejsze są wrażenia i doświadczenia podczas podróży, które spełniają ich oczekiwania.

Czytaj więcej

Turystyka się odradza, ale do powrotu do stanu sprzed pandemii jeszcze rok

89 procent respondentów chce podróżować do miejsc, w których nigdy wcześniej nie było, a 85 procent - w których będzie mogło poznać lokalną kulturę. 88 procent badanych uważa, że posiłki i zakupy w małych, lokalnych restauracjach i sklepach zapewniają bardziej autentyczne wrażenia z podróży, a 83 procent zamierza robić zakupy w takich firmach.

78 procent turystów wybierających się w tym roku na wakacje chciałoby, aby ich podróż wspierała lokalne społeczności, a 69 procent byłoby skłonne wydać więcej pieniędzy, jeśli ten warunek byłoby spełniony. Na pytanie, jakie działania podjęliby, aby wesprzeć lokalną gospodarkę, respondenci odpowiedzieli, że jedzenie w lokalnych restauracjach (75 procent), zakupy w lokalnych sklepach (63 procent), zwiedzanie muzeów i zabytków (59 procent).

Foto: Global Travel Trends 2023

71 procent respondentów chce podróżować do miejsc poza utartymi szlakami, a 68 procent byłoby dumnych ze znalezienia ciekawych miejsc, zanim staną się one popularne. Dla 58 procent ważne jest poznawanie kultur podczas wakacji.

Z badania wynika też, że bardziej skłonni do wspierania lokalnych firm, odkrywania nowych miejsc czy uczestniczenia w życiu mieszkańców są turyści z pokolenia Z i millenialsi (urodzeni w latach 1981-2012).

Skąd turyści czerpią pomysły i inspiracje podróżnicze? 64 procent wybrało cel podróży po obejrzeniu go w programie telewizyjnym, serwisie informacyjnym lub filmie. Tyle samo ogląda programy w telewizji, aby dowiedzieć się, co robić w wybranym miejscu. 44 procent dowiaduje się, gdzie co zjeść, z programów telewizyjnych. 40 procent przyznaje, że do odwiedzenia danego miejsca zainspirował ich celebryta/influencer. Te źródła inspiracji badanie określa jako „popkulturę”.

Następnym źródłem są media społecznościowe. Znalezionymi w nich sugestiami, dokąd udać się na wakacje, kieruje się 75 procent ankietowanych, a gdzie co zjeść - 51 procent. 57 procent zamieszcza różnego rodzaju treści związane z podróżami na swoich kontach społecznościowych, a dla 49 procent najważniejsze jest, aby miejsca, do których pojadą w tym roku, świetnie wyglądały na zdjęciach i w filmach. Niewiele mniej, bo 48 procent twierdzi, że chce pochwalić się w mediach społecznościowych swoją podróżą i popisać się przed znajomymi.

Foto: Global Travel Trends Report 2023

Przy wyborze celu podróży treściami z mediów społecznościowych częściej niż ogół ankietowanych sugerują się turyści z pokolenia Z i millenialsi.

American Express Travel zapytał turystów o jedzenie w czasie podróży. Okazuje się, że dla 81 procent badanych próbowanie lokalnych potraw to część podróży, na którą czekają najbardziej , a 79 procent lubi próbować dań, których nigdy wcześniej nie jadło.

46 procent respondentów zapisałoby się na lekcje gotowania i są one dla nich jednym ze sposobów poznawania kultury. 37 procent przyznaje, że program ich podróży jest podporządkowany wizycie w konkretnej restauracji. 35 procent twierdzi, że wybiera kierunek podróży, kierując się popularnością działających tam restauracji.

Foto: Global Travel Trends Report 2023

Na nowe doświadczenia kulinarne i wychodzenie ze „strefy kulinarnego komfortu” bardziej otwarci są turyści z pokolenia Z i millenialsi.

Z badania wynika także, że turyści dbają o aspekt relaksacyjny i zdrowotny swoich podróży. 73 procent respondentów chce podczas tegorocznych wakacji poprawić zdrowie fizyczne, psychiczne i emocjonalne, 72 procent chce o nie zadbać bardziej niż rok temu.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja pomoże klientowi spisać wrażenia z pobytu w hotelu

88 procent planuje wydać w tym roku tyle samo lub więcej na wakacje w stylu wellness niż w poprzednich latach. 43 procent, wybierając hotel, zwracało uwagę, czy jest w nim centrum odnowy biologicznej. 68 procent chce spędzić wakacje w otoczeniu natury i „skupić się na jasności umysłu”, a 75 procent chce skrócić w czasie podróży czas spędzany przed ekranem.

Wśród najważniejszych wakacyjnych „doświadczeń wellness” ankietowani wymieniają przemierzanie szlaków pieszych/plażowych (39 procent), wizytę na prywatnej plaży (34 procent) i masaż lub zabieg na twarz (33 procent).

Foto: Global Travel Trends Report 2023

I znów bardziej skoncentrowani na sprawach własnego zdrowia niż ogół badanych są turyści z pokolenia Z i millenialsi.

Autorzy wyliczają też dodatkowe trendy w podróżowaniu, na które warto zwrócić uwagę, jak m.in. kupowanie podczas podróży nowych ubrań i akcesoriów w lokalnych sklepach (70 procent respondentów tak czyni), kupowanie specjalnych strojów tylko na czas pobytu na lotnisku (46 procent), wcześniejsze dotarcie na lotnisko, by móc zrelaksować się przed podróżą w salonikach lotniskowych (70 procent).

Pełen raport można przeczytać tutaj.

Raport American Express „Global Travel Trends 2023” powstał na podstawie danych z ankiety internetowej przeprowadzonej przez firmę Morning Consult w dniach 3-11 lutego na próbie tysiąca podróżnych z Australii, Kanady, Indii, Japonii, Meksyku, Wielkiej Brytanii i dwóch tysięcy podróżnych ze Stanów Zjednoczonych, których dochód wynosi co najmniej 70 tysięcy dolarów amerykańskich i którzy podróżują samolotem co najmniej raz w roku. Margines błędu wynosi plus/minus 3 punkty procentowe.

Turyści chcą podróżować poza utartymi szlakami, odkrywać mniej znane miejsca i „ukryte skarby”, wspomagać lokalne społeczności. Pomysły, dokąd jechać i co robić po dotarciu do celu podróży, czerpią głównie z telewizji i mediów społecznościowych. Podczas podróży szukają doznań kulinarnych, chcą też zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne - to ogólne wnioski, które płyną z raportu American Express Travel „Global Travel Trends Report”, który analizuje podróżnicze trendy 2023 roku.

Pozostało 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Egipt chce dotrzeć do młodych turystów. Szuka pomocy w Google'u