Turyści: Podróże z poszanowaniem środowiska to ściema

Dwóch na trzech Brytyjczyków jest sceptycznie nastawionych do deklarowanych przez firmy turystyczne działań na rzecz środowiska. Większość uważa, że tak naprawdę chodzi o greenwashing, wynika z badania.

Publikacja: 05.06.2023 06:39

Turyści: Podróże z poszanowaniem środowiska to ściema

Foto: PAP, Jerzy Ochoński

Brytyjska firma badawcza Mintel zapytała 2 tysiące dorosłych Brytyjczyków, co sądzą o działaniach proekologicznych, o których podejmowaniu mówią firmy turystyczne. 66 procent respondentów jest sceptycznie nastawione do składanych przez nie deklaracji i uważa, że uprawiają raczej greenwashing, próbując pokazać, że są dla środowiska bardziej przyjazne niż dzieje się to w rzeczywistości, pisze brytyjski portal branży turystycznej Travel Weekly. 21 procent nie ma zdania, a tylko 13 procent sądzi, że przedsiębiorcy faktycznie mają na uwadze dbałość o otoczenie.

Mintel podkreśla, że odsetek konsumentów przekonanych, że firmy nie są szczere, jest duży we wszystkich grupach wiekowych, co sugeruje większą przejrzystość.

Badanie wykazało również, że prawie połowa konsumentów (47 procent) twierdzi, że „dobrze rozumie” ideę podróżowania z poszanowaniem środowiska. Jednak inne wnioski z tego samego badania przeczą temu.

Spośród osób, które w ciągu ostatnich trzech lat zarezerwowały wakacje, 48 procent nie uważa ochrony środowiska za ważną, dla 59 procent nie jest istotne, czy firmy korzystają z energii odnawialnej, 59 procent nie przywiązuje wagi do ograniczania zużycia jednorazowych opakowań takich jak plastikowe butelki, a dla dwóch trzecich (65 procent) nie jest ważne, czy firmy korzystają z produktów lokalnych. Połowa badanych (52 procent) uznała ochronę środowiska przez biura podróży za priorytetową, 43 procent wskazuje na konieczność poszanowania lokalnej społeczności, a 41 procent na inwestowanie w energię odnawialną.

75 procent podróżnych sądzi jednak, że wakacje w zrównoważonym duchu są droższe – Mintel sugeruje, by firmy turystyczne promowały niedrogie podróże spełniające wymogi zrównoważonego rozwoju i zaleca, by pokazywały, w jaki sposób łagodzą skutki kryzysu klimatycznego.

Czytaj więcej

Europejska Komisja Podróży: Turystyka ma mniej szkodzić klimatowi. Wprowadzamy plan

Badanie ujawniło również, że dla 78 procent cena ma największy wpływ na plany wyjazdowe – na tym polu nie widać zmian w stosunku do zeszłorocznego badania. 62 procent przyznaje natomiast, że korzystanie z bardziej ekologicznych opcji transportu, takich jak chociażby koleje, zwiększyłoby prawdopodobieństwo zakupu oferty. 44 procent byłoby zadowolone z włączenia kosztów kompensacji dwutlenku węgla w cenę biletu lotniczego, ale tylko 12 procent potwierdziło, że wydało na ten cel pieniądze. 32 procent rezygnuje natomiast z podróży lotniczych z powodów środowiskowych, jednocześnie 58 procent zapowiada, że w ciągu najbliższych trzech lat zamierza wyjechać za granicę na wakacje.

Badania pokazują również, że znaczna część podróżnych (77 procent) chętnie jada w lokalnych restauracjach, a 56 procent zatrzymuje się w lokalnych hotelach, co przynosi korzyści społecznościom w odwiedzanych miejscach. Jedna trzecia badanych (37 procent) uczestniczyła w zajęciach związanych ze środowiskiem, a jedna czwarta (26 procent) podróżowała pociągiem lub zarezerwowała wycieczkę z lokalnym przewodnikiem. Tu widać jednak większe zainteresowanie ze strony młodszych konsumentów, podczas gdy starsi są bardziej skłonni zjeść w miejscowej restauracji lub spać w hotelu działającym niezależnie.

Raport pokazał też, że 59 procent podróżnych jest bardziej zainteresowane podróżami do mniej znanych miejsc niż do tych popularnych, a biura podróży mogą odgrywać ważną rolę w ich promowaniu. Niemal co czwarty deklaruje również, że prawdopodobnie ponownie zarezerwuje wyjazd u profesjonalnego doradcy turystycznego. Niemal tyle samo osób (20 procent) stwierdziło, że influencerzy zachęcili je do podróżowania w bardziej zrównoważony sposób.

Brytyjska firma badawcza Mintel zapytała 2 tysiące dorosłych Brytyjczyków, co sądzą o działaniach proekologicznych, o których podejmowaniu mówią firmy turystyczne. 66 procent respondentów jest sceptycznie nastawione do składanych przez nie deklaracji i uważa, że uprawiają raczej greenwashing, próbując pokazać, że są dla środowiska bardziej przyjazne niż dzieje się to w rzeczywistości, pisze brytyjski portal branży turystycznej Travel Weekly. 21 procent nie ma zdania, a tylko 13 procent sądzi, że przedsiębiorcy faktycznie mają na uwadze dbałość o otoczenie.

Pozostało 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nowe Trendy
Warszawa coraz więcej zarabia na turystyce. „Atrakcyjność miasta przekłada się na zyski”
Nowe Trendy
Za rok ponad milion Polaków w Egipcie. „Rozmawiamy o zniesieniu paszportów”
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży