Niemieckie miasto światowym hitem na lato. Turystów kręcą piłka nożna i plaże

Monachium, Tokio i Tirana to najszybciej zyskujące na popularności kierunki turystyczne nadchodzącego lata - wynika raportu Mastercard Economics Institute.

Publikacja: 17.05.2024 05:48

Monachium

Monachium

Foto: Stock Adobe

Dane dotyczące rezerwacji lotów na trzy letnie miesiące (od początku czerwca do końca sierpnia) wskazują, że w skali globalnej największy wzrost popytu turystycznego w tym okresie w porównaniu z normalnym poziomem notuje Monachium - mówi raport Mastercard Economics Institute „Travel Trends 2024: Breaking Boundaries”, poświęcony podróżniczym trendom tego roku.

Zdaniem autorów analizy tak duży wzrost zainteresowania stolica Bawarii zawdzięcza Mistrzostwom Europy w Piłce Nożnej 2024, których gospodarzem będą Niemcy (w Monachium odbędą się mecze fazy grupowej, w tym mecz otwarcia, i fazy pucharowej, w tym jeden z półfinałów).

Drugie miejsce na liście zajmuje Tokio - w tym wypadku wzrost zainteresowania zagranicznych turystów to efekt słabego kursu jena.

Czytaj więcej

Oczami turystów: Kraków i Warszawa na liście najtańszych w Europie na city break

Tirany na trzecim miejscu można było spodziewać się najmniej, czytamy w raporcie, ale jej miejsce na podium można wytłumaczyć tym, że szybko dojeżdża się z niej do hoteli nad Adriatykiem, a przy tym jest ona znacznie przyjaźniejsza dla portfela niż ośrodki turystyczne w innych nadmorskich krajach Europy.

W pierwszej dziesiątce znalazły się także Nicea, Cancún, Bali, Bangkok, Kerkira (stolica Korfu) i Oranjestad (stolica Aruby). Co przyciąga turystów do tych miejsc? W opinii autorów raportu plaże.

Foto: Mastercard Economics Institute

Jeśli wziąć pod uwagę tylko rynek europejski, pierwsze miejsce również należy do Monachium, a kolejne do Tirany, Nicei, Kerkiry, Tokio, Stambułu, Splitu, Chanii, Frankfurtu i Larnaki.

Z kolei ranking północnoamerykański zdominowały kierunki karaibskie, ale też europejskie, a ranking wygląda tak: Cancún, Rzym, Oranjestad, Ateny, Tokio, Punta Cana, San Juan (stolica Portoryko), Liberia (Kostaryka), Barcelona i Santiago de los Caballeros (Dominikana).

Turyści chcą uczestniczyć w wydarzeniach dużego kalibru

Jaki wniosek można wysnuć z wysokiego miejsca Monachium? Trendy podróżnicze kształtują w dużej mierze ważne wydarzenia, w tym wypadku duża impreza piłkarska. Inne ich przykłady to np. występy Taylor Swift, karnawał w Brazylii, mistrzostwa świata w krykiecie czy zaćmienie słońca. To właśnie one przyciągają rekordową liczbę turystów i napędzają ich wydatki.

Podczas tegorocznego karnawału w Rio de Janeiro turyści wydali w restauracjach, barach i sklepach spożywczych o 156 procent więcej niż wydają w innych okresach roku, z kolei sprzedaż w restauracjach w promieniu ok. 4 kilometrów od miejsc, w których w 2023 roku odbywały się koncerty Taylor Swift, wzrosła o 68 procent - zwracają uwagę autorzy raportu.

Czytaj więcej

Turcja bije kolejne rekordy w turystyce. „Najlepszy początek roku w historii”

Jakimi miejscami turyści interesowali się przez ostatni rok? Raport wskazuje, że od marca 2023 roku do marca 2024 roku na popularności najbardziej zyskała Japonia, która pozostawiła daleko w tyle inne kraje. Za nią uplasowały się Irlandia, Rumunia, Włochy, Hiszpania, Malezja, Australia, Korea Południowa, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Indonezja.

Foto: Mastercard Economics Institute

Większe wydatki na atrakcje, mniejsze na zakupy

Mastercard wyróżnił też kilka innych najświeższych trendów w turystyce. Jednym z najistotniejszych jest wzrost popytu na rejsy wycieczkowe, wynikający z rosnącej różnicy cen między rejsami a hotelami (rejsy wychodzą taniej). Według Mastercard w pierwszym kwartale 2024 roku transakcje związane z rejsami na całym świecie wzrosły o 16 procent względem poziomu z 2019 roku.

Czytaj więcej

"Tanio, wygodnie i można dużo zobaczyć" - rejsy morskie biją na świecie rekordy

W porównaniu z okresem przed pandemią turyści spędzają średnio jeden dodatkowy dzień na wakacjach (Europejczycy dwa, a turyści z Bliskiego Wschodu i Afryki nawet trzy), co przekłada się na większe wydatki.

Foto: Mastercard Economics Institute

Turyści na całym świecie priorytetowo traktują doświadczenia, wydając więcej na życie nocne, a mniej na zakupy. W marcu 2024 roku wydatki na atrakcje i życie nocne stanowiły 12 procent ogólnej sprzedaży w turystyce na świecie - to najwięcej od co najmniej pięciu lat.

Najwięcej, bo ponad 19 procent pieniędzy przeznaczonych na podróże, wydają na tzw. doświadczenia Australijczycy. Powyżej średniej światowej pod tym względem plasują się też Brytyjczycy i Włosi.

Foto: Mastercard Economics Institute

Pomimo wyzwań, takich jak wahania kursów walut czy problemy klimatyczne, chęć podróżowania pozostaje silna, a ludzie podchodzą do swoich podróży coraz bardziej strategicznie. Rok 2024 przyniesie znaczące zmiany we wzorcach podróżowania - podsumowuje Mastercard.

Dane dotyczące rezerwacji lotów na trzy letnie miesiące (od początku czerwca do końca sierpnia) wskazują, że w skali globalnej największy wzrost popytu turystycznego w tym okresie w porównaniu z normalnym poziomem notuje Monachium - mówi raport Mastercard Economics Institute „Travel Trends 2024: Breaking Boundaries”, poświęcony podróżniczym trendom tego roku.

Zdaniem autorów analizy tak duży wzrost zainteresowania stolica Bawarii zawdzięcza Mistrzostwom Europy w Piłce Nożnej 2024, których gospodarzem będą Niemcy (w Monachium odbędą się mecze fazy grupowej, w tym mecz otwarcia, i fazy pucharowej, w tym jeden z półfinałów).

Pozostało 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Egipt chce dotrzeć do młodych turystów. Szuka pomocy w Google'u