Niemieckie miasto światowym hitem na lato. Turystów kręcą piłka nożna i plaże

Monachium, Tokio i Tirana to najszybciej zyskujące na popularności kierunki turystyczne nadchodzącego lata - wynika raportu Mastercard Economics Institute.

Publikacja: 17.05.2024 05:48

Monachium

Monachium

Foto: Stock Adobe

Dane dotyczące rezerwacji lotów na trzy letnie miesiące (od początku czerwca do końca sierpnia) wskazują, że w skali globalnej największy wzrost popytu turystycznego w tym okresie w porównaniu z normalnym poziomem notuje Monachium - mówi raport Mastercard Economics Institute „Travel Trends 2024: Breaking Boundaries”, poświęcony podróżniczym trendom tego roku.

Zdaniem autorów analizy tak duży wzrost zainteresowania stolica Bawarii zawdzięcza Mistrzostwom Europy w Piłce Nożnej 2024, których gospodarzem będą Niemcy (w Monachium odbędą się mecze fazy grupowej, w tym mecz otwarcia, i fazy pucharowej, w tym jeden z półfinałów).

Drugie miejsce na liście zajmuje Tokio - w tym wypadku wzrost zainteresowania zagranicznych turystów to efekt słabego kursu jena.

Czytaj więcej

Oczami turystów: Kraków i Warszawa na liście najtańszych w Europie na city break

Tirany na trzecim miejscu można było spodziewać się najmniej, czytamy w raporcie, ale jej miejsce na podium można wytłumaczyć tym, że szybko dojeżdża się z niej do hoteli nad Adriatykiem, a przy tym jest ona znacznie przyjaźniejsza dla portfela niż ośrodki turystyczne w innych nadmorskich krajach Europy.

W pierwszej dziesiątce znalazły się także Nicea, Cancún, Bali, Bangkok, Kerkira (stolica Korfu) i Oranjestad (stolica Aruby). Co przyciąga turystów do tych miejsc? W opinii autorów raportu plaże.

Foto: Mastercard Economics Institute

Jeśli wziąć pod uwagę tylko rynek europejski, pierwsze miejsce również należy do Monachium, a kolejne do Tirany, Nicei, Kerkiry, Tokio, Stambułu, Splitu, Chanii, Frankfurtu i Larnaki.

Z kolei ranking północnoamerykański zdominowały kierunki karaibskie, ale też europejskie, a ranking wygląda tak: Cancún, Rzym, Oranjestad, Ateny, Tokio, Punta Cana, San Juan (stolica Portoryko), Liberia (Kostaryka), Barcelona i Santiago de los Caballeros (Dominikana).

Turyści chcą uczestniczyć w wydarzeniach dużego kalibru

Jaki wniosek można wysnuć z wysokiego miejsca Monachium? Trendy podróżnicze kształtują w dużej mierze ważne wydarzenia, w tym wypadku duża impreza piłkarska. Inne ich przykłady to np. występy Taylor Swift, karnawał w Brazylii, mistrzostwa świata w krykiecie czy zaćmienie słońca. To właśnie one przyciągają rekordową liczbę turystów i napędzają ich wydatki.

Podczas tegorocznego karnawału w Rio de Janeiro turyści wydali w restauracjach, barach i sklepach spożywczych o 156 procent więcej niż wydają w innych okresach roku, z kolei sprzedaż w restauracjach w promieniu ok. 4 kilometrów od miejsc, w których w 2023 roku odbywały się koncerty Taylor Swift, wzrosła o 68 procent - zwracają uwagę autorzy raportu.

Czytaj więcej

Turcja bije kolejne rekordy w turystyce. „Najlepszy początek roku w historii”

Jakimi miejscami turyści interesowali się przez ostatni rok? Raport wskazuje, że od marca 2023 roku do marca 2024 roku na popularności najbardziej zyskała Japonia, która pozostawiła daleko w tyle inne kraje. Za nią uplasowały się Irlandia, Rumunia, Włochy, Hiszpania, Malezja, Australia, Korea Południowa, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Indonezja.

Foto: Mastercard Economics Institute

Większe wydatki na atrakcje, mniejsze na zakupy

Mastercard wyróżnił też kilka innych najświeższych trendów w turystyce. Jednym z najistotniejszych jest wzrost popytu na rejsy wycieczkowe, wynikający z rosnącej różnicy cen między rejsami a hotelami (rejsy wychodzą taniej). Według Mastercard w pierwszym kwartale 2024 roku transakcje związane z rejsami na całym świecie wzrosły o 16 procent względem poziomu z 2019 roku.

Czytaj więcej

"Tanio, wygodnie i można dużo zobaczyć" - rejsy morskie biją na świecie rekordy

W porównaniu z okresem przed pandemią turyści spędzają średnio jeden dodatkowy dzień na wakacjach (Europejczycy dwa, a turyści z Bliskiego Wschodu i Afryki nawet trzy), co przekłada się na większe wydatki.

Foto: Mastercard Economics Institute

Turyści na całym świecie priorytetowo traktują doświadczenia, wydając więcej na życie nocne, a mniej na zakupy. W marcu 2024 roku wydatki na atrakcje i życie nocne stanowiły 12 procent ogólnej sprzedaży w turystyce na świecie - to najwięcej od co najmniej pięciu lat.

Najwięcej, bo ponad 19 procent pieniędzy przeznaczonych na podróże, wydają na tzw. doświadczenia Australijczycy. Powyżej średniej światowej pod tym względem plasują się też Brytyjczycy i Włosi.

Foto: Mastercard Economics Institute

Pomimo wyzwań, takich jak wahania kursów walut czy problemy klimatyczne, chęć podróżowania pozostaje silna, a ludzie podchodzą do swoich podróży coraz bardziej strategicznie. Rok 2024 przyniesie znaczące zmiany we wzorcach podróżowania - podsumowuje Mastercard.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Nowe Trendy
„Tętniące życiem miasta, dobre jedzenie i życzliwi mieszkańcy”. Polska w amerykańskiej telewizji
Nowe Trendy
Młodzi gardzą wakacjami all inclusive? Nic bardziej mylnego, zaskakujące wyniki badania
Nowe Trendy
Najliczniej odwiedzane miasta świata. Azja goni Europę
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Nowe Trendy
Baleary wydadzą 850 mln euro na zrównoważoną turystykę. "Od tego zależy rozwój"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego