Polacy chcą podróżować, jak mało kto w Europie. Cel – wypoczynek

77 procent europejskich turystów planuje podróż w pierwszej połowie tego roku. Polacy są w awangardzie – odsetek entuzjastów wyjazdów jest największy wśród badanych i wynosi 82 procent.

Publikacja: 21.02.2023 10:33

Najwięcej Europejczyków, w tym Polaków (trzecie miejsce) deklaruje wyjazd na plażę po słońce i relak

Najwięcej Europejczyków, w tym Polaków (trzecie miejsce) deklaruje wyjazd na plażę po słońce i relaks

Foto: Aleksander Kramarz

Według publikowanego cyklicznie raportu Europejskiej Komisji ds. Podróży (ETC) na temat planów Europejczyków dotyczących podróży krajowych i europejskich* oznacza to gwałtowny wzrost o 16 procent w porównaniu z danymi z zeszłego roku.

Podróżni wykazują również rosnącą chęć podróżowania poza swój kraj, a 63 procent respondentów wybiera podróże międzynarodowe w obrębie Europy. Oznacza to wzrost o 13 procent, w ciągu roku.

Co ciekawe, to Polacy wykazują największą potrzebę uprawiania turystyki. Aż 82,2 procent z ankietowanych deklaruje, że wyjedzie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku. Dla porównania – na drugim miejscu (z dziesięciu badanych nacji) są pod tym względem Włosi (80,4 procent), a dalej Hiszpanie (79,2 procent), Brytyjczycy i Niemcy (po 79,1 procent).

Czytaj więcej

W przyszłym roku Europa będzie pełna turystów. Niestety, wielu planuje omijać Polskę

Dokąd zaprowadzą ich plany? Najwięcej Europejczyków zamierza odwiedzić Francję (9,9 procent), Włochy (8,9 procent) i Hiszpanię (8,4 procent). Polska z wynikiem 1,1 procent takich deklaracji jest, niestety, w ogonie kontynentu, ale to i tak lepszy wynik niż pół roku temu, kiedy miała tylko 1 procent zainteresowania.

Badania pokazują też, że wśród podróżnych, którzy wyjadą ze względów wypoczynkowych najczęściej będą Francuzi (79,1 procent deklaracji), Belgowie (78,9 procent) i Polacy (76,9 procent). Z kolei najczęściej w podróż służbowa wyrusza Szwajcarzy (9,2 procent), Austriacy (7,7 procent) i Holendrzy (7,3 procent).

Najczęściej wskazywane kraje docelowe podróży Europejczyków

Europejska Komisja ds. Podróży

Co ciekawe – pisze w podsumowaniu ETC – planowany budżet podróżników na wakacje pozostaje niezmieniony, co świadczy o determinacji w podejmowaniu podróży mimo niepewności finansowej związanej ze spodziewanymi kłopotami ekonomicznymi. 37 procent Europejczyków, o 6 procent więcej niż rok temu, przeznacza na ten cel od 1000 do 2000 euro na osobę, a 19 procent z nich wyda ponad 2000 euro.

- Te dane pokazują, że podróże pozostają priorytetem Europejczyków. To dobra wiadomość, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że znaczna część planowanych podróży planowana jest w Europie – komentuje wyniki badania cytowany w komunikacie prezes ETC Luís Araújo. – Tendencje te malują optymistyczny obraz sektora i dowodzą jego odporności w obliczu globalnych wyzwań gospodarczych. Aby wykorzystać zaufanie konsumentów i wczesne rezerwacje, branża turystyczna powinna uważnie śledzić i przewidywać zmiany w potrzebach konsumentów i odpowiednio dostosowywać swoje oferty.

Z badań wynika, że sytuacja finansowa stanowi jednak nadal poważny problem dla podróżnych. Rosnące koszty podróży martwią 23 procent Europejczyków, a dodatkowe 18 procent twierdzi, że ich finanse osobiste i sytuacja ekonomiczna są niepokojące.

Podróżni reagują na wyzwania finansowe bardziej aktywnymi i elastycznymi zachowaniami zakupowymi. Już 44 procent w pełni lub częściowo zarezerwowało wyjazd na wakacje, co stanowi wzrost o 7 procent w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. Deklarują, że wybierając miejsce, w którym spędzą urlop, kierują się atrakcyjnością oferty, w tym biorą pod uwagę okazje (17 procent), a po drugie spodziewaną na miejscu pogodą (18 procent).

Powody podejmowania podróży przez Europejczyków

Europejska Komisja ds. Podróży

Kolejną zmianą behawioralną są nawyki wydawania pieniędzy podczas podróży. Większość respondentów planuje ograniczyć zakupy w miejscu docelowym (18 procent), zarezerwować tańsze noclegi (16 procent) i wybrać tańsze restauracje (15 procent), aby zmieścić się w wakacyjnym budżecie. Zakup pakietów all inclusive i odwiedzenie mniejszej liczby atrakcji za opłatą rozważa również odpowiednio 12 procent i 10 procent ankietowanych – czytamy w podsumowaniu badań Europejskiej Komisji ds. Podróży.

Nawet, jeśli koszty energii rosną, a artykuły pierwszej potrzeby, jak żywność i odzież, drożeją, podróże nadal stanowią dla Europejczyków wysoki priorytet. „Warto zauważyć, że podróże to jedyny uznaniowy wydatek, który ludzie są gotowi utrzymać (59 procent) lub zwiększyć (16 procent) w dzisiejszych warunkach ekonomicznych. W rzeczywistości 58 procent respondentów planuje podróżować.

Inne wnioski z raportu

"Słońce i plaża" jest ponownie preferowanym przez Europejczyków typem wypoczynku (17 procent), ale tuż za nim (16 procent) są city breaks, czyli zwiedzanie miast i poznawanie dziedzictwa kulturowego (15 procent) odwiedzanych miejsc. Jeśli chodzi o pożądane przez podróżnych doświadczenia to stawiają oni w pierwszej kolejności na podziwianie naturalnych krajobrazów (19 procent), degustowanie lokalnej kuchni (17 procent) i zanurzenie się w lokalnej kulturze (15 procent).

72 procent Europejczyków wyjedzie w celach rekreacyjnych, 15 procent odwiedzi przyjaciół lub krewnych, dla 7 procent celem podróży będzie udział w wydarzeniu, a 5 procent wyjedzie w podróż służbową.

54 procent podróżnych planuje polecieć do miejsca docelowego samolotem (Polacy w tej grupie są na piątym miejscu po Hiszpanach, Włochach, Brytyjczykach i Francuzach), to o 10 procent więcej niż w tym samym okresie w 2021 r. 29 procent Europejczyków planuje podróżować samochodem, a kolejnych 10 procent pociągiem

44 procent Europejczyków w pełni lub częściowo zarezerwowało już podróż na pierwsze półrocze. Wśród badanych w największym stopniu zrobili to Austriacy (27 procent), Brytyjczycy (25 procent), Holendrzy i Belgowie (po 24 procent)

Mimo trudności gospodarczych Europejczycy spędzą na wakacjach podobny czas i wydadzą podobne pieniądze jak rok temu. 39 procent planuje wyjazdy na 4-6 noclegów (o 6 procent więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym), a najbardziej typowy (29 procent) budżet na wyjazd to 500-1500 euro. 59 procent Europejczyków planuje wydać ten sam budżet na wakacje, co wskazuje na dużą determinację, prędzej są skłonni ograniczyć wydatki na inne cele: zakupy detaliczne (elektronika, ubrania), rekreację, sport i dbanie o siebie.

Czytaj więcej

W chęci podróżowania Polacy biją na głowę wszystkich Europejczyków

Pragnienie podróżowania pozostaje silne, Europejczycy dostosowują miejsce wypoczynku - ze względu na zwiększone koszty 18 procent będzie robić mniej zakupów podczas wyjazdu, 16 procent wybierze tańsze noclegi, a 15 procent będzie szukać tańszych restauracji i wyżywienia we własnym zakresie. Ze względów ekonomicznych 12 procent wybierze pakiety all inclusive a 10 procent mniej zajęć z opłatami za wstęp.

Obawy przed wojną na Ukrainie zadeklarowało 11 procent badanych. 31 procent respondentów stwierdziło, że z tego powodu zmienili swoje plany wyjazdowe.

*Badanie obejmuje dane zebrane w grudniu 2022 r. na temat planów podróży na okres styczeń-czerwiec 2023 r. Badanie jest systematycznie powtarzane w: Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Włoszech, Belgii, Szwajcarii, Hiszpanii, Polsce i Austrii.

Według publikowanego cyklicznie raportu Europejskiej Komisji ds. Podróży (ETC) na temat planów Europejczyków dotyczących podróży krajowych i europejskich* oznacza to gwałtowny wzrost o 16 procent w porównaniu z danymi z zeszłego roku.

Podróżni wykazują również rosnącą chęć podróżowania poza swój kraj, a 63 procent respondentów wybiera podróże międzynarodowe w obrębie Europy. Oznacza to wzrost o 13 procent, w ciągu roku.

Pozostało 93% artykułu
Popularne Trendy
Polacy mają plany na majówkę. Polska wygrywa z zagranicą, a góry z morzem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Popularne Trendy
Hiszpania: Zapytamy mieszkańców, co myślą o turystach
Popularne Trendy
Ekspert: Za dużo mieszkań turystycznych w Hiszpanii. To wymyka się spod kontroli
Popularne Trendy
Przybywa turystów. Najbardziej korzystają kwatery prywatne, znikają agroturystyki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Popularne Trendy
Turystyczni blogerzy stają w szranki. „Odkrywamy niezwykłe polskie miejsca”