Polacy chcą podróżować, jak mało kto w Europie. Cel – wypoczynek

77 procent europejskich turystów planuje podróż w pierwszej połowie tego roku. Polacy są w awangardzie – odsetek entuzjastów wyjazdów jest największy wśród badanych i wynosi 82 procent.

Publikacja: 21.02.2023 10:33

Najwięcej Europejczyków, w tym Polaków (trzecie miejsce) deklaruje wyjazd na plażę po słońce i relak

Najwięcej Europejczyków, w tym Polaków (trzecie miejsce) deklaruje wyjazd na plażę po słońce i relaks

Foto: Aleksander Kramarz

Według publikowanego cyklicznie raportu Europejskiej Komisji ds. Podróży (ETC) na temat planów Europejczyków dotyczących podróży krajowych i europejskich* oznacza to gwałtowny wzrost o 16 procent w porównaniu z danymi z zeszłego roku.

Podróżni wykazują również rosnącą chęć podróżowania poza swój kraj, a 63 procent respondentów wybiera podróże międzynarodowe w obrębie Europy. Oznacza to wzrost o 13 procent, w ciągu roku.

Co ciekawe, to Polacy wykazują największą potrzebę uprawiania turystyki. Aż 82,2 procent z ankietowanych deklaruje, że wyjedzie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku. Dla porównania – na drugim miejscu (z dziesięciu badanych nacji) są pod tym względem Włosi (80,4 procent), a dalej Hiszpanie (79,2 procent), Brytyjczycy i Niemcy (po 79,1 procent).

Czytaj więcej

W przyszłym roku Europa będzie pełna turystów. Niestety, wielu planuje omijać Polskę

Dokąd zaprowadzą ich plany? Najwięcej Europejczyków zamierza odwiedzić Francję (9,9 procent), Włochy (8,9 procent) i Hiszpanię (8,4 procent). Polska z wynikiem 1,1 procent takich deklaracji jest, niestety, w ogonie kontynentu, ale to i tak lepszy wynik niż pół roku temu, kiedy miała tylko 1 procent zainteresowania.

Badania pokazują też, że wśród podróżnych, którzy wyjadą ze względów wypoczynkowych najczęściej będą Francuzi (79,1 procent deklaracji), Belgowie (78,9 procent) i Polacy (76,9 procent). Z kolei najczęściej w podróż służbowa wyrusza Szwajcarzy (9,2 procent), Austriacy (7,7 procent) i Holendrzy (7,3 procent).

Najczęściej wskazywane kraje docelowe podróży Europejczyków

Foto: Europejska Komisja ds. Podróży

Co ciekawe – pisze w podsumowaniu ETC – planowany budżet podróżników na wakacje pozostaje niezmieniony, co świadczy o determinacji w podejmowaniu podróży mimo niepewności finansowej związanej ze spodziewanymi kłopotami ekonomicznymi. 37 procent Europejczyków, o 6 procent więcej niż rok temu, przeznacza na ten cel od 1000 do 2000 euro na osobę, a 19 procent z nich wyda ponad 2000 euro.

- Te dane pokazują, że podróże pozostają priorytetem Europejczyków. To dobra wiadomość, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że znaczna część planowanych podróży planowana jest w Europie – komentuje wyniki badania cytowany w komunikacie prezes ETC Luís Araújo. – Tendencje te malują optymistyczny obraz sektora i dowodzą jego odporności w obliczu globalnych wyzwań gospodarczych. Aby wykorzystać zaufanie konsumentów i wczesne rezerwacje, branża turystyczna powinna uważnie śledzić i przewidywać zmiany w potrzebach konsumentów i odpowiednio dostosowywać swoje oferty.

Z badań wynika, że sytuacja finansowa stanowi jednak nadal poważny problem dla podróżnych. Rosnące koszty podróży martwią 23 procent Europejczyków, a dodatkowe 18 procent twierdzi, że ich finanse osobiste i sytuacja ekonomiczna są niepokojące.

Podróżni reagują na wyzwania finansowe bardziej aktywnymi i elastycznymi zachowaniami zakupowymi. Już 44 procent w pełni lub częściowo zarezerwowało wyjazd na wakacje, co stanowi wzrost o 7 procent w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. Deklarują, że wybierając miejsce, w którym spędzą urlop, kierują się atrakcyjnością oferty, w tym biorą pod uwagę okazje (17 procent), a po drugie spodziewaną na miejscu pogodą (18 procent).

Powody podejmowania podróży przez Europejczyków

Foto: Europejska Komisja ds. Podróży

Kolejną zmianą behawioralną są nawyki wydawania pieniędzy podczas podróży. Większość respondentów planuje ograniczyć zakupy w miejscu docelowym (18 procent), zarezerwować tańsze noclegi (16 procent) i wybrać tańsze restauracje (15 procent), aby zmieścić się w wakacyjnym budżecie. Zakup pakietów all inclusive i odwiedzenie mniejszej liczby atrakcji za opłatą rozważa również odpowiednio 12 procent i 10 procent ankietowanych – czytamy w podsumowaniu badań Europejskiej Komisji ds. Podróży.

Nawet, jeśli koszty energii rosną, a artykuły pierwszej potrzeby, jak żywność i odzież, drożeją, podróże nadal stanowią dla Europejczyków wysoki priorytet. „Warto zauważyć, że podróże to jedyny uznaniowy wydatek, który ludzie są gotowi utrzymać (59 procent) lub zwiększyć (16 procent) w dzisiejszych warunkach ekonomicznych. W rzeczywistości 58 procent respondentów planuje podróżować.

Inne wnioski z raportu

"Słońce i plaża" jest ponownie preferowanym przez Europejczyków typem wypoczynku (17 procent), ale tuż za nim (16 procent) są city breaks, czyli zwiedzanie miast i poznawanie dziedzictwa kulturowego (15 procent) odwiedzanych miejsc. Jeśli chodzi o pożądane przez podróżnych doświadczenia to stawiają oni w pierwszej kolejności na podziwianie naturalnych krajobrazów (19 procent), degustowanie lokalnej kuchni (17 procent) i zanurzenie się w lokalnej kulturze (15 procent).

72 procent Europejczyków wyjedzie w celach rekreacyjnych, 15 procent odwiedzi przyjaciół lub krewnych, dla 7 procent celem podróży będzie udział w wydarzeniu, a 5 procent wyjedzie w podróż służbową.

54 procent podróżnych planuje polecieć do miejsca docelowego samolotem (Polacy w tej grupie są na piątym miejscu po Hiszpanach, Włochach, Brytyjczykach i Francuzach), to o 10 procent więcej niż w tym samym okresie w 2021 r. 29 procent Europejczyków planuje podróżować samochodem, a kolejnych 10 procent pociągiem

44 procent Europejczyków w pełni lub częściowo zarezerwowało już podróż na pierwsze półrocze. Wśród badanych w największym stopniu zrobili to Austriacy (27 procent), Brytyjczycy (25 procent), Holendrzy i Belgowie (po 24 procent)

Mimo trudności gospodarczych Europejczycy spędzą na wakacjach podobny czas i wydadzą podobne pieniądze jak rok temu. 39 procent planuje wyjazdy na 4-6 noclegów (o 6 procent więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym), a najbardziej typowy (29 procent) budżet na wyjazd to 500-1500 euro. 59 procent Europejczyków planuje wydać ten sam budżet na wakacje, co wskazuje na dużą determinację, prędzej są skłonni ograniczyć wydatki na inne cele: zakupy detaliczne (elektronika, ubrania), rekreację, sport i dbanie o siebie.

Czytaj więcej

W chęci podróżowania Polacy biją na głowę wszystkich Europejczyków

Pragnienie podróżowania pozostaje silne, Europejczycy dostosowują miejsce wypoczynku - ze względu na zwiększone koszty 18 procent będzie robić mniej zakupów podczas wyjazdu, 16 procent wybierze tańsze noclegi, a 15 procent będzie szukać tańszych restauracji i wyżywienia we własnym zakresie. Ze względów ekonomicznych 12 procent wybierze pakiety all inclusive a 10 procent mniej zajęć z opłatami za wstęp.

Obawy przed wojną na Ukrainie zadeklarowało 11 procent badanych. 31 procent respondentów stwierdziło, że z tego powodu zmienili swoje plany wyjazdowe.

*Badanie obejmuje dane zebrane w grudniu 2022 r. na temat planów podróży na okres styczeń-czerwiec 2023 r. Badanie jest systematycznie powtarzane w: Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Włoszech, Belgii, Szwajcarii, Hiszpanii, Polsce i Austrii.

Według publikowanego cyklicznie raportu Europejskiej Komisji ds. Podróży (ETC) na temat planów Europejczyków dotyczących podróży krajowych i europejskich* oznacza to gwałtowny wzrost o 16 procent w porównaniu z danymi z zeszłego roku.

Podróżni wykazują również rosnącą chęć podróżowania poza swój kraj, a 63 procent respondentów wybiera podróże międzynarodowe w obrębie Europy. Oznacza to wzrost o 13 procent, w ciągu roku.

Pozostało 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Kto ma najładniejsze stoiska na targach turystycznych ITTF Warsaw? Rozdano siedem nagród
Popularne Trendy
Bułgaria na ITTF Warsaw: Mamy drugie miejsce w źródłach termalnych i trzecie w zabytkach
Popularne Trendy
Ruszyły drugie Międzynarodowe Targi Turystyczne ITTF Warsaw - 200 wystawców z 29 krajów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Popularne Trendy
Chorwacja zachwyca przez cały rok