Wojna w Ukrainie a turystyka. Zyskały Turcja, Bliski Wschód i chińskie samoloty

Rok po wybuchu wojny w Ukrainie firma ForwardKeys przeanalizowała jej wpływ na podróże Rosjan. Jak pisze w podsumowaniu badania, niektóre skutki konfliktu są „oczekiwane”, inne z kolei „zaskakujące”.

Publikacja: 27.02.2023 13:40

Wojna w Ukrainie a turystyka. Zyskały Turcja, Bliski Wschód i chińskie samoloty

Foto: PAP/CTK, Drahoslav Ramik

Zgodnie z przewidywaniami sankcje i zakaz bezpośrednich lotów między Rosją a większością krajów Unii Europejskiej radykalnie ograniczyły Rosjanom możliwość podróżowania po Europie. Z kolei inne regiony świata na sankcjach skorzystały, na przykład Bliski Wschód i Turcja, które nie zakazały lotów do i z Rosji - pisze w komunikacie firma ForwardKeys specjalizująca się w badaniach rynku turystycznego.

W ciągu roku, licząc od wybuchu wojny 24 lutego zeszłego roku, liczba miejsc w rejsach między Rosją a Bliskim Wschodem i Turcją wzrosła odpowiednio o 27 i 26 procent w porównaniu z tym samym okresem w latach 2018-2019. Dla porównania w wypadku Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii spadła ona o 99 procent, Ameryki Północnej - o 92 procent, regionu Azji i Pacyfiku - o 87 procent, Afryki, Ameryki Południowej i Środkowej - o 76 procent, a pozostałej części Europy - o 20 procent.

ForwardKeys

Za „być może najbardziej zaskakujący trend”, który pojawił się w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy wojny, ForwardKeys uważa powrót bogatych Rosjan do podróży międzynarodowych, podczas gdy zwykli Rosjanie zostali w domu.

Od 24 lutego do końca grudnia 2022 roku sprzedaż biletów w klasach premium wzrosła o 10 procent w porównaniu z okresem sprzed pandemii, z kolei tych w klasie ekonomicznej spadła o 70 procent. Jednak na początku 2023 roku podróże międzynarodowe osłabły - w połowie lutego liczba rezerwacji lotów w klasach premium mających odbyć się w pierwszym kwartale była o 26 procent mniejsza niż w 2019 roku, a w ekonomicznej o 66 procent mniejsza.

Najwięcej zamożnych Rosjan udało się do Tajlandii - podróże klasą premium do tego kraju wzrosły o 81 procent w porównaniu z 2019 rokiem, Zjednoczonych Emiratów Arabskich - wzrost o 108 procent, Turcji - o 41 procent, na Malediwy - o 137 procent i do Egiptu - o 181 procent.

ForwardKeys

W ujęciu ogólnym (z uwzględnieniem lotów w klasach premium i ekonomicznej) najpopularniejszym wśród Rosjan kierunkiem lotniczym była Antalya. Liczba lotów do tureckiego kurortu z trzech moskiewskich lotnisk Wnukowo, Domodiedowo i Szeremietiewo wzrosła odpowiednio o 144, 77 i 74 procent w porównaniu z okresem przed pandemią.

Wśród innych popularnych tras ForwardKeys wymienia Stambuł - Szeremietiewo (wzrost o 73 procent), Stambuł - Wnukowo (spadek o 14 procent), Petersburg - Antalya (wzrost o 49 procent), Erywań - Szeremietiewo (spadek o 47 procent), Dubaj - Szeremietiewo (wzrost o 228 procent), Taszkent - Domodiedowo (wzrost o 84 procent) i Antalya - Jekaterynburg (spadek o 31 procent).

ForwardKeys

Kolejnym skutkiem wojny w Ukrainie i zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej dla wielu linii lotniczych był wzrost kosztów i czasu lotów z Europy do Azji. W 12 miesiącach po rozpoczęciu wojny ceny biletów wzrosły o 20 procent w porównaniu z okresem przed pandemią i o 53 procent w porównaniu z rokiem poprzedzającym inwazję. 37 procent lotów między tymi kontynentami trwa obecnie ponad osiem godzin, podczas gdy przed wojną wskaźnik ten wynosił 23 procent. Pod tym względem najbardziej ucierpiały trasy z Francji, Niemiec, Skandynawii i Wielkiej Brytanii do Japonii i Korei Południowej.

Czytaj więcej

Amerykanom nie podoba się, że rosyjscy turyści latają do Turcji. "A gdzie sankcje?"

- Największy wpływ na podróże lotnicze do i z Rosji od czasu inwazji na Ukrainę miały związane z wojną sankcje. Przyniosły one szczególne korzyści Turcji i Bliskiemu Wschodowi, które utrzymały bezpośrednie loty do i z Rosji - komentuje wiceprezes ds. analiz w ForwardKeys Olivier Ponti, cytowany w komunikacie.

- Chińskie linie lotnicze będą kolejnym wygranym, bo latają w rosyjskiej przestrzeni powietrznej, co daje im przewagę pod względem czasu lotu i kosztów paliwa na trasach między Europą a regionem Azji i Pacyfiku. Jednak najbardziej znaczącym trendem jest wzrost podróży premium odzwierciedlający podział rosyjskiego społeczeństwa na bogatych, którzy jeżdżą na drogie wakacje, i mniej zamożnych, którzy zostają w domu - dodaje Ponti.

Zgodnie z przewidywaniami sankcje i zakaz bezpośrednich lotów między Rosją a większością krajów Unii Europejskiej radykalnie ograniczyły Rosjanom możliwość podróżowania po Europie. Z kolei inne regiony świata na sankcjach skorzystały, na przykład Bliski Wschód i Turcja, które nie zakazały lotów do i z Rosji - pisze w komunikacie firma ForwardKeys specjalizująca się w badaniach rynku turystycznego.

W ciągu roku, licząc od wybuchu wojny 24 lutego zeszłego roku, liczba miejsc w rejsach między Rosją a Bliskim Wschodem i Turcją wzrosła odpowiednio o 27 i 26 procent w porównaniu z tym samym okresem w latach 2018-2019. Dla porównania w wypadku Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii spadła ona o 99 procent, Ameryki Północnej - o 92 procent, regionu Azji i Pacyfiku - o 87 procent, Afryki, Ameryki Południowej i Środkowej - o 76 procent, a pozostałej części Europy - o 20 procent.

Popularne Trendy
Polacy mają plany na majówkę. Polska wygrywa z zagranicą, a góry z morzem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Popularne Trendy
Hiszpania: Zapytamy mieszkańców, co myślą o turystach
Popularne Trendy
Ekspert: Za dużo mieszkań turystycznych w Hiszpanii. To wymyka się spod kontroli
Popularne Trendy
Przybywa turystów. Najbardziej korzystają kwatery prywatne, znikają agroturystyki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Popularne Trendy
Turystyczni blogerzy stają w szranki. „Odkrywamy niezwykłe polskie miejsca”