Kraków i Małopolska znowu oblegane przez turystów. Szczególnie zagranicznych

Małopolska notuje spektakularne odbicie w ruchu turystycznym, szczególnie jeśli chodzi o gości z zagranicy. W porównaniu z lipcem zeszłego roku ich liczba wzrosła o 150 procent – pokazują dane teleinformatyczne zebrane dzięki logowaniu się smartfonów.

Publikacja: 09.08.2023 12:50

Turyśta zagraniczny zostawiał średnio w zeszłym roku 1810 złotych

Turyśta zagraniczny zostawiał średnio w zeszłym roku 1810 złotych

Foto: Filip Frydrykiewicz

Opowiadali o tym przedstawiciele władz regionu podczas dzisiejszej konferencji „Półmetek wakacji w Krakowie i Małopolsce!”. W spotkaniu uczestniczyli Iwona Gibas, członek zarządu województwa małopolskiego, Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport i Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Czytaj więcej

Bezpiecznie, jak w Polsce. Turyści nie boją się tu kradzieży lub napaści

Turysta zagraniczny z większym budżetem

W lipcu 2022 r. odwiedziło region prawie 66 tysięcy turystów zagranicznych, a w lipcu 2023 r. ich liczba wyniosła 165 tysięcy – podaje w relacji z wydarzenia Małopolska Organizacja Turystyczna.

Nastąpił też znaczący wzrost liczby turystów zagranicznych w stosunku od czerwca tego roku, o prawie 94 procent.

Najczęściej odwiedzają Małopolskę turyści z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Izraela i Włoch. Rośnie też ruch z krajów arabskich.

W lipcu turyści zagraniczni spędzali w Małopolsce 3-4 dni (ponad 70 tys. osób), ale także decydowali się na dłuższe pobyty – 5-8 dni (prawie 50 tys.). Niecała jedna trzecia (ponad 56,5 tys.) zdecydowała się na jednodniowe odwiedziny.

Władze regionu odnotowały też wzrost przyjazdów turystów krajowych w Małopolsce – o prawie 27 procent w stosunku do czerwca. Najczęściej byli to mieszkańcy województw śląskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego i łódzkiego.

Turyści krajowi najczęściej spędzali jeden dzień w Małopolsce (prawie milion osób). Duży odsetek wybierał też dłuższe pobyty 5-8 dni (prawie 650 tys.), a nawet 9-15 dni (prawie 500 tys.).

Przeważająca większość turystów nocuje w Małopolsce i płaci tu za usługi. Z zeszłorocznych badań wynika, że średnio turysta zagraniczny zostawia 1810 złotych, a krajowy 539 złotych. W 2022 roku wpływy Małopolski z turystyki wyniosły nieco ponad 11 miliardów złotych. W tym roku władze regionu szacują, że będzie to więcej niż w rekordowym 2019 roku, kiedy wyniosły 15 miliardów złotych.

Ponadto kwitnie ruch turystyczny po Małopolsce wśród mieszkańców Krakowa i Małopolski, w czerwcu i lipcu zanotowano ponad milion turystów wewnętrznych” - zauważa MOT w komunikacie.

Jedno lotnisko - 150 kierunków

Statystyki krakowskiego lotniska pokazują skalę i dynamikę odbudowującego się ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku. Krakowskie lotnisko półmetek wakacji zamknęło wynikiem 5,29 miliona obsłużonych pasażerów. To w dotychczasowej historii Kraków Airport najlepszy wynik. W lipcu z usług Kraków Airport skorzystało prawie 919 tysięcy pasażerów, czyli o 17 procent więcej niż w lipcu 2019 roku i o 23 procent więcej niż w lipcu 2022 roku.

Z Krakowa można polecieć do 150 miejsc w 33 krajach w ramach siatki połączeń regularnych. Latają z tego portu 23 linie lotnicze, w tym nowe od tego roku, jak Turkish Airlines, Sun Express, Air Dolomiti, Air Serbia i Pegasus Airlines.

Wśród najchętniej wybieranych kierunków wakacyjnych są Antalya, Rodos, Malaga, Warna, Zadar, Dubaj, Nicea, Malta, Katania i Agadir.

Czytaj więcej

Konkurs na nowego najemcę "Samotni". Wielkie emocje wokół popularnego schroniska

Promocja, sport i kultura dźwignią turystyki

Do sukcesu Krakowa i Małopolski przyczyniły się, zdaniem MOT, prowadzona przez nią już od 2021 roku za granicą (Niemcy, Skandynawia, Stany Zjednoczone) i w kraju kampania reklamowa „Małopolska – cel podróży”. Działania promocyjne prowadzone są w internecie i prasie branżowej, skupione są też na „działaniach ambientowych oraz realizacji misji dla małopolskich przedsiębiorców turystycznych”.

24 kwietnia 2023 roku na rynku brytyjskim, niemieckim i austriackim ruszyła kampania w internecie, która wykorzystuje „najnowsze produkty i narzędzia marketingu”. W jej ramach przygotowano spoty i banery pokazujące bogactwo oferty turystycznej Małopolski i Krakowa. Kampania potrwa do 31 października, zakłada dotarcie do ponad 15 milionów osób.

W tym roku realizowana jest również kampania promująca potencjał Krakowa i Małopolski jako miejsca do organizowania międzynarodowych spotkań biznesowych.

Od 1 maja do końca listopada pokazywane są w TVP, Polsacie i TVN spoty przedstawiające walory turystyczne Małopolski i Krakowa. Tę akcję wzmacniają działania marketingowe w internecie - w mediach społecznościowych i w serwisie vod/player, gdzie zaplanowano minimum milion emisji spotów.

Małopolska i Kraków są też bohaterami 17 programów „Pytanie na śniadanie” (TVP), „MasterChef – wielkie grillowanie”, „MasterChef”, „Polska na weekend”, „Dzień dobry TVN” i „Dzień dobry Wakacje” (TVN).

Dodatkowo w czerwcu i lipcu miała miejsce kampania „Daj się ugościć. Odwiedź Kraków. Odkryj Małopolskę” na antenie RMF FM. Z różnych stron kraju przyjechały do Małopolski cztery pociągi z gwiazdami polskiej muzyki, sportowcami, influencerami, kucharzami i zwykłymi Polakami, którzy bilety na przejazd zdobyli w konkursie organizowanym w radiu.

Czytaj więcej

Hotelarze: Turystów o jedną trzecią mniej niż przed rokiem. Ceny w dół

Jak zaznacza MOT, „Małopolska – cel podróży” finansowana jest w całości przez Unię Europejską (Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020). Budżet tej kampanii to 24 mln złotych.

Wydarzeniem, które przyciągnęło turystów były też niedawne III Igrzyska Europejskie, w których wzięło udział ponad 7 tysięcy zawodników z 50 krajów i bogaty program kulturalny regionu (we wrześniu obchodzona będzie hucznie 45. rocznica wpisania krakowskiego Starego Miasta na listę światowego dziedzictwa UNESCO).

Opowiadali o tym przedstawiciele władz regionu podczas dzisiejszej konferencji „Półmetek wakacji w Krakowie i Małopolsce!”. W spotkaniu uczestniczyli Iwona Gibas, członek zarządu województwa małopolskiego, Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport i Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Turysta zagraniczny z większym budżetem

Pozostało 95% artykułu
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Turyści w kwestiach klimatycznych są jak schizofrenicy
Popularne Trendy
Amerykanie planują wakacje. Na szczycie listy marzeń europejska stolica
Popularne Trendy
Badanie. 60 procent Polaków nie planuje wyjazdu na majówkę
Popularne Trendy
Nowy rok - nowy rekord Polaków w Chorwacji. „Między nami są dobre wibracje”
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił