Europa odzyskuje turystyczną moc przyciągania. Magnesem igrzyska i piłka nożna

Pierwsze miesiące tego roku przyniosły Europie, jako kierunkowi turystycznemu, silne ożywienie. Przyjechało z zagranicy o 7,2 procent więcej podróżnych niż w 2019 roku. Mocniej rósł ruch na południu kontynentu niż na północy. Widać więcej gości ze Stanów Zjednoczonych i Chin.

Publikacja: 09.05.2024 00:29

Północ Europy (na zdjęciu Cambridge) przyciągała w pierwszym kwartale roku mniej intensywnie niż poł

Północ Europy (na zdjęciu Cambridge) przyciągała w pierwszym kwartale roku mniej intensywnie niż południe

Foto: AFP, Henry Nicholls

Europejska Komisja Podróży (European Travel Commission, ETC) przedstawiła wyniki pierwszych trzech miesięcy tego roku. Dane są lepsze niż w 2019 roku – liczba przyjazdów wzrosła o 7,2 procent, a noclegów o 6,5 procent. To kontynuacja trendu obserwowanego w 2023 roku, w którym nastąpiło już niemal pełne ożywienie po pandemii. Wówczas przyjazdów z zagranicy było tylko o 1,2 procent mniej niż w 2019 roku, a noclegów o 0,2 procent mniej.

Czytaj więcej

Piotr Borys: Dofinansujemy i sprofesjonalizujemy polską turystykę. To będzie przełom

Ożywienie jest w dużej mierze spowodowane intensywnymi podróżami wewnątrzregionalnymi napędzanymi przez Niemcy, Francję, Włochy i Holandię. Do tego dochodzi popyt na Europę w Stanach Zjednoczonych, które w dalszym ciągu pozostają najważniejszym europejskim rynkiem źródłowym w kategorii dalekich krajów emisyjnych - tak wynika z raportu „Trendy i perspektywy w turystyce europejskiej” opublikowanego przez ETC.

Europa Południowa chętniej odwiedzana przez turystów niż północ

Pod względem liczby odwiedzających najlepiej radzi sobie Europa Południowa, a prym wiodą Serbia (+47 proc. wobec 2019 roku), Bułgaria (+39 proc.), Turcja (+35 proc.), Malta (+35 proc.), Portugalia (+17 proc.) i Hiszpania (+14 proc.). Ceny wycieczek są tam konkurencyjne, a zimą temperatury nieco łagodniejsze.

Kraje nordyckie również odnotowują wzrost aktywności gości - liczba noclegów już zwiększyła się powyżej poziomu sprzed pandemii. Wzrost ten jest szczególnie widoczny w wypadku Norwegii (+18 proc.), Szwecji (+12 proc.) i Danii (+9 proc.). To zainteresowanie częściowo wynika z zainteresowania sportami zimowymi i zorzą polarną, która przyciąga coraz więcej turystów.

Gorzej wiedzie się natomiast krajom regionu Morza Bałtyckiego, które pozostają w tyle ze względu na wyzwania spowodowane wojną na Ukrainie. Największy spadek w liczbie przyjazdów z zagranicy wobec stanu sprzed pandemii odnotowuje Łotwa (-34 procent), za nią plasują się Estonia (-15 procent) i Litwa (-14 procent).

Skąd przyjeżdżają goście? Dane pokazują nierówne odbicie na dalekich rynkach źródłowych. W dalszym ciągu dominują Stany Zjednoczone i Kanada. W pierwszym kwartale roku odnotowano również wzrost liczby podróżnych z Ameryki Łacińskiej, zwłaszcza z Brazylii.

Czytaj więcej

Wielkie inwestycje hotelowe w Hiszpanii. „Mogą zwiastować rekordowy rok”

Z kolei w regionie Azji i Pacyfiku, choć widać oznaki poprawy w porównaniu z ostatnim kwartałem, ożywienie gospodarcze jest nadal raczej umiarkowane, pojawiają się też różnice między krajami. Do Europy powracają co prawda podróżnicy z Chin, ale w wypadku Japonii ożywienie jest raczej powolne.

Co się najbardziej podoba turystom

Inflacja i strach przed wojną na Ukrainie pozostają poważnymi problemami dla europejskiej branży turystycznej. Wojna na Ukrainie szczególnie odbija się na Europie Środkowo-Wschodniej, wojna między Izraelem a Hamasem na przyjazdach z Izraela do Europy – ich liczba spadła o 54 procent, w porównaniu z zeszłym rokiem.

Za największe wyzwania branża turystyczna uważa koszty zakwaterowania (59 proc.), koszty prowadzenia działalności (52 proc.) i brak ludzi do pracy (52 procent).

Analiza dyskusji prowadzonych na forach internetowych, dotyczących podróżowania po Europie pokazuje, że nastawienie potencjalnych klientów jest pozytywne, a z pewnością lepsze niż do innych regionów świata, jak obie Ameryki, Afryka i Azja z regionem Oceanii i Pacyfiku. Turyści doceniają piękno kontynentu, możliwość spędzania czasu na powietrzu i wydarzenia kulturalne.

ETC podkreśla również, że z danych pochodzących z badań konsumenckich wynika, że podróże pozostają wysoko na liście priorytetów ludzi – w tym roku widać wzrost wydatków na turystykę zarówno wśród Europejczyków, jak i mieszkańców dalekich krajów. Według prognoz podróżni wydadzą w tym roku na kontynencie 742,8 mld euro, czyli o 14,3 procent więcej w porównaniu z 2023 rokiem. Częściowo jest to związane z inflacją, a częściowo ze zmieniającymi się potrzebami – turyści wydłużają pobyt, szukają nowych doświadczeń.

Najważniejszym rynkiem źródłowym w kontekście wielkości wydatków mają być Niemcy, którzy będą odpowiadać za 16 procent z całej przewidywanej puli.

Emocje sportowe przyciągną gości do Europy

Tego lata w Europie odbędą się dwa ważne wydarzenia sportowe - igrzyska olimpijskie we Francji i Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA w Niemczech. Oczekuje się, że ta pierwsza przyciągnie zarówno wielu turystów krajowych, jak i zagranicznych, a efekty tego będą wykraczać poza sam Paryż. Prognozy mówią o wzroście wydatków w Paryżu o 13 procent, a w całej Francji o 24 procent w porównaniu z 2019 rokiem.

Czytaj więcej

Rekordowe zainteresowanie turystów wakacjami w Turcji. Polska „niespodzianką roku”

Z kolei mecze w ramach Euro odbędą się w dziesięciu miastach Niemiec, co oznacza, że korzyści finansowe będą bardziej rozproszone. Wszystkie miasta goszczące piłkarzy i kibiców odczują znaczny wzrost przychodów z turystyki.

Pierwsze dane za rok 2024 ukazują pozytywne perspektywy turystyki europejskiej w tym roku – podsumowuje cytowany w komunikacie ETC prezes tego ciała Miguel Sanz. – Wydatki konsumentów na podróże wzrosną w całej Europie, osiągając w nadchodzących miesiącach rekordowy wynik. To wesprze firmy z branży turystycznej, które zostały silnie dotknięte latami pandemii i niestabilnością gospodarczą. Jednak wysokie ceny i ryzyko geopolityczne pozostają kluczowymi wyzwaniami. Branża turystyczna jako całość stara się również działać w bardziej odpowiedzialny sposób, aby chronić środowisko i przynosić korzyści mieszkańcom – dodaje.

Europejska Komisja Podróży (European Travel Commission, ETC) przedstawiła wyniki pierwszych trzech miesięcy tego roku. Dane są lepsze niż w 2019 roku – liczba przyjazdów wzrosła o 7,2 procent, a noclegów o 6,5 procent. To kontynuacja trendu obserwowanego w 2023 roku, w którym nastąpiło już niemal pełne ożywienie po pandemii. Wówczas przyjazdów z zagranicy było tylko o 1,2 procent mniej niż w 2019 roku, a noclegów o 0,2 procent mniej.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Baleary nałożą wyższe opłaty na turystów. Mniej gości, ale więcej spokoju
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki. Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
Popularne Trendy
Taste Poland. Polska kuchnia (i nie tylko) na targach turystycznych w Berlinie
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Popularne Trendy
36 milionów turystów odwiedziło Grecję. Grecy zarobili 22 miliardy euro
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń