Turystyka daje Niemcom 9 procent PKB. "Politycy ją doceniają, ale mało dla niej robią"

Deputowani z Bundestagu doceniają pracę i zaangażowanie branży turystycznej, widzą nawet rolę, jaką sektor pełni w tworzeniu relacji społecznych, ale rzadko uwzględniają jej sprawy w pracach politycznych.

Publikacja: 14.07.2024 00:23

Turystyka daje Niemcom 9 procent PKB. "Politycy ją doceniają, ale mało dla niej robią"

Foto: Filip Frydrykiewicz

Think-tank zajmujący się sektorem turystycznym Denkfabrik Zukunft Gastwelt (DZG) przeprowadził ankietę wśród 70 deputowanych do Bundestagu z różnych partii, w której zapytał, czy politycy uwzględniają problemy turystyki w swoich pracach. Okazuje się, że o ile posłowie doceniają rolę sektora w tworzeniu relacji społecznych i dostrzegają zaangażowanie pracowników, o tyle w kontekście prowadzonych prac nie przywiązują do niego zbyt wielkiego znaczenia - pisze portal branży turystycznej Reise vor-9.

Czytaj więcej

Niemieccy hotelarze z wyspy Uznam proszą rząd o pomoc. Boją się Polaków

Politycy deklarują poparcie, ale mało robią

DZG twierdzi, że turystyka, podróże, hotelarstwo i gastronomia nie są postrzegane jako jednorodne środowisko – 68 procent pytanych parlamentarzystów uważa, że branża jest bardzo podzielona. Powodem tej opinii jest wielość i różnorodność interesów poszczególnych gałęzi tego przemysłu.

Dyrektor generalny DZG Marcel Klinge podsumowuje: - Mamy deklarację dużego poparcia, ale mały priorytet polityczny. Najważniejszym zadaniem jest więc poprawa komunikacji.

Autorzy analizy zapytali o priorytety w pracach politycznych – ankietowani wybierali spośród 14 dziedzin – turystyka znalazła się na 11 miejscu. Jako trzy pierwsze politycy wymienili gospodarkę, politykę energetyczną i politykę imigracyjną.

Turystyka to miliony miejsc pracy i miliardy euro przychodów

Klinge zwraca uwagę, że branża postrzegana jest jako „miła”, ale jej znaczenie nie jest zauważane. Tymczasem ma ona duży wpływ na gospodarkę. Jak wynika z analizy izby gospodarczej branży turystycznej, DRV, (odpowiednik Polskiej Izby Turystyki) w niemieckiej turystyce pracuje około 2,9 miliona ludzi, czyli 7 procent wszystkich zatrudnionych (dane z 2023 rok). W zeszłym roku turyści zrealizowali 487,2 miliona noclegów w Niemczech, przy czym 22 procent wszystkich podróży Niemców w zeszłym roku to były wyjazdy krajowe.

Czytaj więcej

Niemcy: Tniemy wydatki na promocję turystyczną. Musimy oszczędzać

Z danych Statisty wynika z kolei, że przychody segmentu hotelarskiego wyniosły w zeszłym roku 67,1 miliarda euro, a branży turystycznej 9,9 miliarda euro. Udział sektora turystycznego w krajowym produkcie brutto wyniósł prawie 9 procent. Dla porównania - w Meksyku wskaźnik ten wyniósł 14,7 procent, w Hiszpanii 13,6 procent, a w Turcji 11,5 procent.

DZG poprosiło ankietowanych o opinię na temat sposobu komunikowania się branży turystycznej z politykami. 59 procent wystawiło notę dobrą, 11 procent bardzo dobrą, a 26 procent zadowalającą.

Czytaj więcej

Niemcy wykorzystają piłkę nożną do turystycznego promowania kraju

Think-tank zajmujący się sektorem turystycznym Denkfabrik Zukunft Gastwelt (DZG) przeprowadził ankietę wśród 70 deputowanych do Bundestagu z różnych partii, w której zapytał, czy politycy uwzględniają problemy turystyki w swoich pracach. Okazuje się, że o ile posłowie doceniają rolę sektora w tworzeniu relacji społecznych i dostrzegają zaangażowanie pracowników, o tyle w kontekście prowadzonych prac nie przywiązują do niego zbyt wielkiego znaczenia - pisze portal branży turystycznej Reise vor-9.

Pozostało 85% artykułu
Popularne Trendy
Protesty w Hiszpanii nie odstraszają turystów. Przyjeżdża ich coraz więcej
Popularne Trendy
Początek września i już milion Polaków w Chorwacji
Popularne Trendy
Burmistrz Santorynu: Z radością powitałbym opłatę za wstęp dla turystów
Popularne Trendy
TUI: Majorka sama musi decydować o turystyce. Rozmawiamy o tym z jej mieszkańcami
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Popularne Trendy
Sycylijskie miasto chce być stolicą kultury. Zakazuje mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki