„Czysty i bezpieczny” – portugalski znak jakości w turystyce

Obiekty, agencje i atrakcje turystyczne w Portugalii mogą wystąpić do narodowej organizacji odpowiadającej za promowanie turystyki, Turismo de Portugal, o przyznanie znaku „Clean & Safe” („Czysty i bezpieczny”).

Publikacja: 30.04.2020 13:16

„Czysty i bezpieczny” – portugalski znak jakości w turystyce

Foto: Lizbona. Fot. Filip Frydrykiewicz

Turismo de Portugal stworzyło ten znak, żeby wyróżnić firmy, które przestrzegają zasad higieny, zapobiegające, wywoływanej przez koronawirusa, chorobie covid-19 i innym infekcjom. Celem jest wzmocnienie zaufania turystów do Portugalii jako miejsca wypoczynku.

Przyznanie znaku jest bezpłatne i nieobowiązkowe. Znak jest ważny przez rok. Dostaną go firmy, które stosują się do rekomendacji sanitarnych Generalnej Dyrekcji Zdrowia i przeprowadzą zabiegi mające zapobiec zarażeniom i tym samym zapewnią warunki bezpiecznego funkcjonowania usług turystycznych.

Jak to działa? Każdy obiekt na podstawie ogólnych wytycznych sanitarnych tworzy „protokół wewnętrzny”, w którym zapisuje, do czego zobowiązuje się w ramach profilaktyki. Ten dokument przesyła razem z aplikacją, jest on też dostępny w hotelu dla pracowników i gości oraz na stronie urzędu odpowiedzialnego za kategoryzowanie hoteli RNET.

Wytyczne są określone w specjalnym dokumencie, który wymienia takie warunki jak:

  • Szkolenie pracowników, jak dbać o higienę, procedury na wypadek stwierdzenia zakażenia, jak zrobić samokontrolę zdrowia;
  • Informowanie klientów, jakie zmiany i zasady wprowadzono, protokół do wglądu;
  • Wprowadzenie ochrony indywidualnej pracowników (maseczki, rękawiczki, żel) i klientów (może być odpłatnie – maseczki i rękawiczki), dozowniki z żelem do odkażania w obiekcie, zapas środków higieny odpowiedni do wielkości obiektu, przygotowanie izolatki na wypadek zakażenia klienta lub pracownika, wyposażenie izolatki (łazienka, termometr, maseczki, rękawice, woda i jedzenie), w łazienkach ogólnodostępnych ręczniki papierowe.
  • Wietrzenie pomieszczeń, częstsze sprzątanie, przecieranie powierzchni ogólnodostępnych środkiem na bazie alkoholu, zmiany pościeli, pranie jej co najmniej w temperaturze 60 st. Celsjusza.
  • Na każdej zmianie musi być jeden pracownik przeszkolony co robić w wypadku stwierdzenia zakażenia (procedura odosobnienia podejrzanego o zakażenie).

O znak „Clean & Safe” można aplikować online. Firmy, którym go przyznano mogą go używać w zarówno w swoich obiektach, biurach, witrynach, jak i w internecie. Turismo de Portugal wspólnie z instytucjami odpowiedzialnymi za higienę będzie je losowo kontrolować.

W Portugalii jest 4578 hoteli, nie licząc innych obiektów noclegowych, jak pensjonaty, kwatery prywatne, mieszkania do wynajęcia. W zeszłym kraj odwiedziło 16 milionów turystów.

Wiele z hoteli już ma znak „Clean & Safe”. Wprawdzie nie ma centralnie prowadzonej listy obiektów ze znaczkiem, ale one same zamieszczają informacje o tym i logo akcji na swojej stronie. Możliwość posługiwania się znakiem będzie wkrótce rozciągnięta na kwatery prywatne i restauracje.

Jak wyjaśnia Turismo de Portugal, organizacja pragnie w ten sposób z jednej strony zobowiązać turystyczne firmy do przestrzegania nowych rygorów sanitarnych, a z drugiej promować Portugalię jako kraj bezpieczny, zwracający uwagę na zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa.

ZOBACZ TEŻ: Noclegi – tak. Basen, dyskoteka, spa – nie

Przyznanie znaku jest bezpłatne i nieobowiązkowe. Znak jest ważny przez rok. Dostaną go firmy, które stosują się do rekomendacji sanitarnych Generalnej Dyrekcji Zdrowia i przeprowadzą zabiegi mające zapobiec zarażeniom i tym samym zapewnią warunki bezpiecznego funkcjonowania usług turystycznych.

Jak to działa? Każdy obiekt na podstawie ogólnych wytycznych sanitarnych tworzy „protokół wewnętrzny”, w którym zapisuje, do czego zobowiązuje się w ramach profilaktyki. Ten dokument przesyła razem z aplikacją, jest on też dostępny w hotelu dla pracowników i gości oraz na stronie urzędu odpowiedzialnego za kategoryzowanie hoteli RNET.

Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy