Polacy coraz mniej boją się koronawirusa. Chcą podróżować

Prawie połowa Polaków planuje w najbliższym czasie podróż koleją, a 40 procent zamierza zatrzymać się w hotelu – wynika z badania firmy Deloitte.

Publikacja: 23.07.2020 11:16

Polacy coraz mniej boją się koronawirusa. Chcą podróżować

Foto: Fot. AFP

Obawy Polaków związane z pandemią słabną – wynika z najnowszego badania nastojów konsumenckich („Global State of the Consumer Tracker”) firmy Deloitte. Firma przeprowadza je co dwa tygodnie w 18 krajach: w Australii, Belgii, Kanadzie, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Irlandii, we Włoszech, w Japonii, Meksyku, Holandii, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Chile i Polsce.

Według ostatniego raportu z pierwszej połowy lipca indeks niepokoju polskich konsumentów związany z pandemią spadł w ciągu dwóch tygodni o 6 punktów procentowych i utrzymuje się na poziomie minus 11 procent. Indeks niepokoju konsumentów wyraża proporcje między osobami, które zgodziły się ze zdaniem „Jestem bardziej zaniepokojony niż tydzień temu” i które zaprzeczyły temu stwierdzeniu. Liczba Polaków, którzy się z nim nie zgadzają, wzrosła z 35,4 do 37,5 procent, a liczba tych, którzy odczuwają większe obawy niż przed tygodniem, spadła z 30,2 do 26,9 procent.

– To duży skok, tym bardziej że przez dwie poprzednie edycje badania indeks utrzymywał się na poziomie minus 5 procent. Jeszcze pod koniec czerwca byliśmy na dziesiątym miejscu wśród wszystkich badanych krajów i na szóstym w Europie. Teraz mniejszy lęk mają tylko Niemcy, Holendrzy i Belgowie – mówi partner Deloitte Michał Pieprzny, cytowany w komunikacie firmy.

CZYTAJ TEŻ: Mondial: W tym roku 800 tysięcy Polaków zrezygnuje z wakacji

Przez dwa tygodnie przed ostatnim badaniem liczba Polaków, którzy w ciągu najbliższych trzech miesięcy planują wybrać się w podróż koleją, wzrosła do 47 procent. To najlepszy wynik wśród wszystkich badanych nacji. Za Polską plasują się Indie z wynikiem 45 procent i Chiny – 39 procent. Podróż pociągiem planuje w najbliższych tygodniach tylko 34 procent Francuzów i jeszcze mniej, bo nieco ponad jedna czwarta Niemców. Najgorszy wynik zanotowała Kanada, gdzie taką formę podróżowania wybierze tylko 7 procent badanych.

Badanie przeprowadzone pod koniec czerwca pokazało spadek poczucia bezpieczeństwa Polaków podczas rejsów samolotem. Najnowsza ankieta wskazuje jednak odbicie z 22 procent do jednej czwartej konsumentów, którzy podczas lotu nie czują niepokoju. Najwięcej osób, które czują się bezpiecznie, wsiadając do samolotu, jest w Indiach – 44 procent, a najmniej w Korei Południowej, 15 procent, a także w Kanadzie i Chile – po 18 procent.

W najbliższych tygodniach ankietowani częściej będą wybierać loty międzynarodowe (19 procent) niż krajowe (12 proc.). Zainteresowanie podróżami zagranicznymi utrzymuje się na zbliżonym poziomie, ostatnio minimalnie, bo o jeden punkt procentowy, spadło natomiast zainteresowanie rejsami krajowymi.

Połowa badanych o średnich dochodach ma w planach podróż pociągiem. Dużo zarabiający częściej wybiorą w najbliższych trzech miesiącach loty międzynarodowe (23 procent) i krajowe (16 procent) albo wypożyczą samochód (18 procent).

Zdecydowanie wzrosło zaufanie polskich konsumentów do hoteli. Ponad jedna trzecia zapewnia, że nie obawia się pobytu w nich (wzrost o 3 punkty procentowe z 31 procent dwa tygodnie wcześniej). Najmniejsze obawy mają ludzie młodzi, w wieku 18-34 lata. 43 procent z nich deklaruje, że czuje się w hotelach bezpiecznie, podczas gdy w grupie osób w wieku ponad 55 lat jest to niespełna jedna czwarta.

ZOBACZ TAKŻE: Już ponad tysiąc obiektów bezpiecznych higienicznie

– Znacznie większy jest odsetek osób, które planują w ciągu najbliższych trzech miesięcy zatrzymać się w hotelu. Taki zamiar ma aż 40 procent naszych respondentów i aż 57 procent badanych do 34 roku życia. Trzeba też zauważyć, że jednak najczęściej mają oni w planach prywatne zakwaterowanie na wakacjach. Taką formę wybrało aż 43 procent naszych respondentów – mówi Natalia Załęcka z Deloitte. 21 procent polskich konsumentów przyznaje, że obecnie aktywnie szuka hoteli i lotów.

Obawy Polaków związane z pandemią słabną – wynika z najnowszego badania nastojów konsumenckich („Global State of the Consumer Tracker”) firmy Deloitte. Firma przeprowadza je co dwa tygodnie w 18 krajach: w Australii, Belgii, Kanadzie, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Irlandii, we Włoszech, w Japonii, Meksyku, Holandii, Korei Południowej, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Chile i Polsce.

Według ostatniego raportu z pierwszej połowy lipca indeks niepokoju polskich konsumentów związany z pandemią spadł w ciągu dwóch tygodni o 6 punktów procentowych i utrzymuje się na poziomie minus 11 procent. Indeks niepokoju konsumentów wyraża proporcje między osobami, które zgodziły się ze zdaniem „Jestem bardziej zaniepokojony niż tydzień temu” i które zaprzeczyły temu stwierdzeniu. Liczba Polaków, którzy się z nim nie zgadzają, wzrosła z 35,4 do 37,5 procent, a liczba tych, którzy odczuwają większe obawy niż przed tygodniem, spadła z 30,2 do 26,9 procent.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku