Londyn chce sprzedać Eurostar

Brytyjski rząd szuka kupca na swoje udziały w przewoźniku kolejowym Eurostar

Publikacja: 14.10.2014 13:25

Londyn chce sprzedać Eurostar

Foto: Bloomberg

Sprzedaż pakietu 40 procent akcji przewoźnika kolejowego, który obsługuje połączenia dużych prędkości pomiędzy Londynem, Paryżem i Brukselą, ma poprawić finanse publiczne. Rząd w Londynie szacuje ich wartość na 20 mld funtów.

Pozostałe udziały należą do SNCF – francuskiego państwowego przewoźnika kolejowego (55 proc.) oraz do belgijskiego przewoźnika SNCB/NMBS (5 proc.).

W pierwszej połowie 2014 Eurostar przewiózł 5 mln ludzi, w zeszłym roku 10,1 mln pasażerów - to był roczny rekord operatora. Od uruchomienia w 1994 roku Eurostar przewiózł w sumie ponad 145 mln pasażerów. Obroty przewoźnika wzrosły w zeszłym roku o 7 procent, do 857 mln funtów (1,04 mld euro), natomiast zysk o 4 procent, do 54 mln funtów.

Minister George Osborne podkreślił, że rząd jest zdeterminowany uporządkować finanse i zreformować brytyjską ekonomię, a sprzedaż udziałów w Eurostarze ma być jednym z elementów porządkowania. Rząd chce przede wszystkim za pomocą tych pieniędzy "spłacić długi" - podkreślał Osborne.

Londyn planuje sprzedać udziały do 2020 roku. Do końca tego miesiąca wszyscy zainteresowani mają czas na zgłaszanie wstępnych ofert. W pierwszym kwartale 2015 roku ma być skompletowana całą dokumentacja

Opozycyjna Partia Pracy ma jednak wątpliwości czy decyzja o sprzedaży udziałów jest właściwe. Mary Creagh, minister transportu w gabinecie cieni, powiedziała BBC, że trzeba się upewnić, czy kosztów tej decyzji nie poniosą brytyjscy podatnicy oraz pasażerowie.

Wątpliwości mają także kolejowe związki zawodowe, które ostrzegają przed przejęciem części brytyjskich kolei przez "obcych właścicieli". Mick Cash, przewodniczący związku RMT powiedział nawet: "Francuzi i Belgowie uważają, że jesteśmy szaleni pozbywając się tak cennych udziałów w infrastrukturze kolejowej".

Sprzedaż pakietu 40 procent akcji przewoźnika kolejowego, który obsługuje połączenia dużych prędkości pomiędzy Londynem, Paryżem i Brukselą, ma poprawić finanse publiczne. Rząd w Londynie szacuje ich wartość na 20 mld funtów.

Pozostałe udziały należą do SNCF – francuskiego państwowego przewoźnika kolejowego (55 proc.) oraz do belgijskiego przewoźnika SNCB/NMBS (5 proc.).

Pozostało 80% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek