Hiszpania prywatyzuje lotniska

Hiszpania sprzeda do 49 procent udziałów w mocno zadłużonym, największym na świecie operatorze lotnisk AENA — zapowiedziała minister transportu Ana Pastor

Publikacja: 15.06.2014 18:20

Lotnisko Baraas w Madrycie projektował słynny hiszpański archiekt Calatrava

Lotnisko Baraas w Madrycie projektował słynny hiszpański archiekt Calatrava

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Rząd liczy na pozyskanie 2,2 mld euro. Nie pozwoli to więc zmniejszyć w dużym stopniu deficytu budżetowego. Celem tej sprzedaży jest skuteczniejsze zarządzanie lotniskami i przyciągnięcie więcej turystów. Po latach przynoszenia strat AENA wypracowała w ubiegłym roku pierwszy raz zysk.

Minister Pastor poinformowała, że 28 procent udziałów w AENA będzie sprzedanych na giełdzie w ofercie publicznej, a 21 procent na aukcji dla inwestorów długoterminowych.

AENA ma na własność 46 lotnisk w Hiszpanii i udziały za granicą, np. w lotnisku Luton pod Londynem. Ocenia się ją na 16 mld euro, na podstawie wyceny podobnych firm. Rząd liczy na 2,2 mld euro (ze sprzedaży pakietu udziałów nie dających prawa do kontrolowania firmy_, bo jej dług wynosi 11,5 mld euro — wynika z wyliczeń ekspertów.

Niektórzy przedstawiciele władz są przeciwni sprzedaży. Część 17 regionów autonomicznych chce uczestniczyć w zarządzaniu swymi lotniskami, aby zapewnić, by nie rosły ich opłaty i by nie dochodziło do likwidowania lotnisk nierentownych.

W 2013 r. tylko 13 lotnisk na 46 wypracowało zysk, m.in. Madryt, Barcelona i popularne wśród turystów w Palma de Mallorca, na Ibizie i Teneryfie. AENA osiągnęła zysk 597 mln euro po znacznym zmniejszeniu kosztów na skutek redukcji zatrudnienia i podwyższenia opłat lotniskowych. W 2011r. poniosła stratę 215 mln euro.

Hiszpania jest trzecim na świecie krajem turystycznym, po Francji i USA. AENA jest największym na świecie operatorem lotnisk pod względem odprawionych podróżnych — w 2013 r. było ich 187,4 mln. Niemcy i Francja sprywatyzowały już częściowo swych operatorów lotnisk.

Rząd liczy na pozyskanie 2,2 mld euro. Nie pozwoli to więc zmniejszyć w dużym stopniu deficytu budżetowego. Celem tej sprzedaży jest skuteczniejsze zarządzanie lotniskami i przyciągnięcie więcej turystów. Po latach przynoszenia strat AENA wypracowała w ubiegłym roku pierwszy raz zysk.

Minister Pastor poinformowała, że 28 procent udziałów w AENA będzie sprzedanych na giełdzie w ofercie publicznej, a 21 procent na aukcji dla inwestorów długoterminowych.

Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina