Od co najmniej kilku tygodni spada dynamika sprzedaży wyjazdów z oferty letniej biur podróży – pokazują dane z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Jednocześnie informacje płynące od dużych touroperatorów mówią o czymś przeciwnym, o wzroście sprzedaży – zauważa w najnowszym, cotygodniowym materiale prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.
A jednak rośnie
I opisuje sytuację w turystyce wyjazdowej: Przed ponad tygodniem dokładne dane o swojej sprzedaży lata podało biuro Rainbow. Wynikało z nich pośrednio, że sprzedaż w lutym i marcu była łącznie większa o 36,2 procent niż w tych samych dwóch miesiącach poprzedniego sezonu. Na koniec marca skumulowany wzrost sprzedaży wyniósł natomiast 6,5 procent, wobec wcześniejszego spadku na koniec stycznia o 3,6 procent. Biorąc pod uwagę udział tego biura w rynku, w tych dwóch miesiącach Rainbow podniósł o ponad 1,5 procent ogólną dynamikę wzrostu sprzedaży branży jako całości. Jest to większy wpływ niż można było wcześniej przypuszczać, tym bardziej, że jako spółka publiczna organizator pozostaje dość szczelny, jeśli chodzi o przekazywanie informacji zwłaszcza takich, które mogą mieć wpływ na notowania jego akcji.
Betlej przywołuje też publikowane w naszym serwisie dane o wzroście sprzedaży biur podróży Exim Tours i Grecos. W pierwszym wypadku chodzi o 50 procent (stan z marca), w drugim o kilka (między 5 a 9 procent). Dużego wzrostu domyśla się też Betlej w biurze Coral Travel, które specjalizuje się w sprzedawaniu wyjazdów do krajów, na które jest teraz duży popyt (Turcja, Egipt i Tunezja).
„Te przypadki pozwalają przypuszczać, że wzrost sprzedaży lata, które w dominującym stopniu przesądza o sprzedaży całorocznej, może być nieco większy niż szacowano w poprzednich tygodniach" - pisze Betlej i podaje, że może chodzić o 18-19 „a może nawet nieco więcej" procent.
Jak poprzednio ekspert wskazuje, że wielu klientów biur podrózy czeka jeszcze z decydją o zakupie wyjazdu wakacyjnego. „Tym niemniej już obecny stan (...) sprzedaży (...) sugeruje z dużym prawdopodobieństwem, że będzie to kolejny rekordowy sezon i to zarówno pod względem liczby turystów jak i pod względem wartości sprzedaży". A także pod względem zysków biur podróży.