Turystyka,aplikacje,Forum Innowacji w Rzeszowie

W przyszłości będzie się liczyła jakość organizowania podróży. A do tego potrzeba technologii.

Publikacja: 28.05.2014 11:29

Uczestnicy Forum szukali sposobu na dotarcie z ofertą do pokolenia Y

Uczestnicy Forum szukali sposobu na dotarcie z ofertą do pokolenia Y

Foto: materiały prasowe

Forum Innowacji w Rzeszowie co roku zajmuje się inną dziedziną gospodarki. Były już energetyka i kosmonautyka. Tematem rozpoczętej wczoraj piątej edycji Forum są źródła i bariery innowacyjności w turystyce, która jest rosnącą gałęzią gospodarki. Na świecie zapewnia 255 mln miejsc pracy i daje 9 proc. PKB, w Polsce – odpowiednio 300 tys. i ponad 6 proc. PKB.

– Polska ma wszelkie atuty, by być krajem wiodącym w europejskiej turystyce. Musi jednak mocno o to zabiegać, podnosić jakość usług. A do tego niezbędna jest innowacyjność – przekonywała na forum wiceminister sportu i turystyki Katarzyna Sobierajska.

Nie ma miejsc nieodkrytych

– Muszę wylać kubeł zimnej wody na państwa rozgrzane głowy – mówiła prof. Magdalena Kachniewska ze Szkoły Głównej Handlowej, nawiązując do wysokiej temperatury w sali nakrytej szklanym sufitem. – W polskiej turystyce jest o wiele za mało innowacyjności. Świat się nieustannie kurczy. Nie ma już miejsc nieodkrytych i niedostępnych. Kto ma pieniądze, może lecieć na wycieczkę w kosmos. Dlatego w przyszłości będzie się liczyć jakość organizowania podróży, a to wymaga nowych technologii.

Zdaniem Kachniewskiej w tej dziedzinie polskie firmy turystyczne są daleko w tyle za Zachodem. Nie tylko nie nadążają z techniką, ale nawet nie zamierzają tego robić. Nie chcą się uczyć, nie zastanawiają się, gdzie się znajdą za 10 i 20 lat.

Biura podróży i agentów turystycznych czeka powolna zagłada, jeśli nie dostosują się do zmieniającego się rynku, na którym pojawią się wkrótce młodzi ludzie z pokolenia Y z nowymi nawykami i potrzebami. Nie będą oni korzystać z tradycyjnych pakietów wakacyjnych, uważa Kachniewska. Będą podróżować po świecie ze smartfonem w ręce, a dzięki nowym aplikacjom będą znajdować na bieżąco wszystkie usługi – noclegi, transport, posiłki. – Jest już nawet aplikacja, ulubiona moich synów, która pokazuje, co jest za kolejną górą. Odkąd ją znają, nie ruszają się sprzed komputera, bo uważają, że nie muszą – żartowała Kachniewska.

Paweł Rek z Amadeusa, firmy dostarczającej rozwiązania IT dla turystyki, wskazywał, że nowe możliwości stwarza ogrom informacji w sieci. – Można ją wykorzystywać, by szyć oferty turystyczne na miarę – zauważył Łukasz Dąbrowski, dyrektor generalny HRS, portalu pośredniczącego w sprzedaży noclegów.

Biuro podróży Rainbow Tours już podąża tą drogą – stworzyło system, który śledzi ruchy klientów przeglądających jego stronę internetową. A ponieważ wie, czym interesuje się klient, podsuwa mu wycieczki odpowiadające jego zainteresowaniom.

– Ale na końcu klient musi spać w łóżku i zjeść prawdziwe, a nie wirtualne jedzenie – zauważa Janusz Mitulski, ekspert hotelarstwa. Jego zdaniem najwięcej pożytku płynie z możliwości porównywania w sieci opinii o interesujących miejscach.

Przewodnik innowacji

Z punktu widzenia wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej Bartłomieja Walasa w turystyce krajowej istnieje jednak inny problem – brak współpracy między administracją publiczną a prywatnymi przedsiębiorcami działającymi w turystyce. POT stara się wykorzystywać nowe technologie do zbierania informacji o ruchu turystycznym i analizowania go. Tymczasem... – Nikt tego czytać nie chce, a jak czyta, to nie wyciąga wniosków. Trendy sobie, a biura podróży [obsługujące turystów w kraju] sobie – wyjaśnia.

W POT powstaje przewodnik mający sprecyzować, o co chodzi z innowacjami w turystyce, bo zbliża się moment, kiedy będzie można aplikować o pieniądze z nowego budżetu UE. – Chodzi o to, by można było zmierzyć, co jest bardziej, a co mniej innowacyjne. Dlaczego? Bo dzisiaj niektórzy uważają, że jak przemalują hotel na zielono, to już będzie innowacyjnie – mówił Bartłomiej Walas.

V Forum Innowacji współorganizują Ministerstwo Sportu i Turystyki, Urząd Miasta Rzeszowa, Fundacja Innopolis ?i Uniwersytet Rzeszowski. „Rz" ?jest patronem medialnym imprezy.

Forum Innowacji w Rzeszowie co roku zajmuje się inną dziedziną gospodarki. Były już energetyka i kosmonautyka. Tematem rozpoczętej wczoraj piątej edycji Forum są źródła i bariery innowacyjności w turystyce, która jest rosnącą gałęzią gospodarki. Na świecie zapewnia 255 mln miejsc pracy i daje 9 proc. PKB, w Polsce – odpowiednio 300 tys. i ponad 6 proc. PKB.

– Polska ma wszelkie atuty, by być krajem wiodącym w europejskiej turystyce. Musi jednak mocno o to zabiegać, podnosić jakość usług. A do tego niezbędna jest innowacyjność – przekonywała na forum wiceminister sportu i turystyki Katarzyna Sobierajska.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"