Turystyka,aplikacje,Forum Innowacji w Rzeszowie

W przyszłości będzie się liczyła jakość organizowania podróży. A do tego potrzeba technologii.

Publikacja: 28.05.2014 11:29

Uczestnicy Forum szukali sposobu na dotarcie z ofertą do pokolenia Y

Uczestnicy Forum szukali sposobu na dotarcie z ofertą do pokolenia Y

Foto: materiały prasowe

Forum Innowacji w Rzeszowie co roku zajmuje się inną dziedziną gospodarki. Były już energetyka i kosmonautyka. Tematem rozpoczętej wczoraj piątej edycji Forum są źródła i bariery innowacyjności w turystyce, która jest rosnącą gałęzią gospodarki. Na świecie zapewnia 255 mln miejsc pracy i daje 9 proc. PKB, w Polsce – odpowiednio 300 tys. i ponad 6 proc. PKB.

– Polska ma wszelkie atuty, by być krajem wiodącym w europejskiej turystyce. Musi jednak mocno o to zabiegać, podnosić jakość usług. A do tego niezbędna jest innowacyjność – przekonywała na forum wiceminister sportu i turystyki Katarzyna Sobierajska.

Nie ma miejsc nieodkrytych

– Muszę wylać kubeł zimnej wody na państwa rozgrzane głowy – mówiła prof. Magdalena Kachniewska ze Szkoły Głównej Handlowej, nawiązując do wysokiej temperatury w sali nakrytej szklanym sufitem. – W polskiej turystyce jest o wiele za mało innowacyjności. Świat się nieustannie kurczy. Nie ma już miejsc nieodkrytych i niedostępnych. Kto ma pieniądze, może lecieć na wycieczkę w kosmos. Dlatego w przyszłości będzie się liczyć jakość organizowania podróży, a to wymaga nowych technologii.

Zdaniem Kachniewskiej w tej dziedzinie polskie firmy turystyczne są daleko w tyle za Zachodem. Nie tylko nie nadążają z techniką, ale nawet nie zamierzają tego robić. Nie chcą się uczyć, nie zastanawiają się, gdzie się znajdą za 10 i 20 lat.

Biura podróży i agentów turystycznych czeka powolna zagłada, jeśli nie dostosują się do zmieniającego się rynku, na którym pojawią się wkrótce młodzi ludzie z pokolenia Y z nowymi nawykami i potrzebami. Nie będą oni korzystać z tradycyjnych pakietów wakacyjnych, uważa Kachniewska. Będą podróżować po świecie ze smartfonem w ręce, a dzięki nowym aplikacjom będą znajdować na bieżąco wszystkie usługi – noclegi, transport, posiłki. – Jest już nawet aplikacja, ulubiona moich synów, która pokazuje, co jest za kolejną górą. Odkąd ją znają, nie ruszają się sprzed komputera, bo uważają, że nie muszą – żartowała Kachniewska.

Paweł Rek z Amadeusa, firmy dostarczającej rozwiązania IT dla turystyki, wskazywał, że nowe możliwości stwarza ogrom informacji w sieci. – Można ją wykorzystywać, by szyć oferty turystyczne na miarę – zauważył Łukasz Dąbrowski, dyrektor generalny HRS, portalu pośredniczącego w sprzedaży noclegów.

Biuro podróży Rainbow Tours już podąża tą drogą – stworzyło system, który śledzi ruchy klientów przeglądających jego stronę internetową. A ponieważ wie, czym interesuje się klient, podsuwa mu wycieczki odpowiadające jego zainteresowaniom.

– Ale na końcu klient musi spać w łóżku i zjeść prawdziwe, a nie wirtualne jedzenie – zauważa Janusz Mitulski, ekspert hotelarstwa. Jego zdaniem najwięcej pożytku płynie z możliwości porównywania w sieci opinii o interesujących miejscach.

Przewodnik innowacji

Z punktu widzenia wiceprezesa Polskiej Organizacji Turystycznej Bartłomieja Walasa w turystyce krajowej istnieje jednak inny problem – brak współpracy między administracją publiczną a prywatnymi przedsiębiorcami działającymi w turystyce. POT stara się wykorzystywać nowe technologie do zbierania informacji o ruchu turystycznym i analizowania go. Tymczasem... – Nikt tego czytać nie chce, a jak czyta, to nie wyciąga wniosków. Trendy sobie, a biura podróży [obsługujące turystów w kraju] sobie – wyjaśnia.

W POT powstaje przewodnik mający sprecyzować, o co chodzi z innowacjami w turystyce, bo zbliża się moment, kiedy będzie można aplikować o pieniądze z nowego budżetu UE. – Chodzi o to, by można było zmierzyć, co jest bardziej, a co mniej innowacyjne. Dlaczego? Bo dzisiaj niektórzy uważają, że jak przemalują hotel na zielono, to już będzie innowacyjnie – mówił Bartłomiej Walas.

V Forum Innowacji współorganizują Ministerstwo Sportu i Turystyki, Urząd Miasta Rzeszowa, Fundacja Innopolis ?i Uniwersytet Rzeszowski. „Rz" ?jest patronem medialnym imprezy.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay